Då - Nu - Framöver

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Då - Nu - Framöver

Inlägg av Grön Göling »

Medlemsantalet i forumet/LoCot formligen exploderar. Det medfför att inläggen i forumet också gör det.
För ett halvår sen (då jag flög in) så var det greppbart att kolla igenom de nya inläggen som trillat in under ens bortovaro. Nu är det ungefär som reklamen som trillar in genom brevlådan, där man kastar ett antal kilo i veckan.
Vi måste alla fundera på hur vi kanske kan göra helheten mer greppbar, mer överskådlig och lättläst. Jag vet att funktionärerna på forumet redan funderar, men de kan säkert behöva allas vår hjälp i det här.
Det vi måste ta med i beräkningarna är att forumet fortsätter att växa och antalet inlägg att öka, så det fungerar inte att bara utgå från dagsläget.
Tänk till, vetja! Jag vet ju att det sitter en väldig kapacitet därute, vid tangentborden.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Då - Nu - Framöver

Inlägg av Turbo »

Grön Göling!  Vi stryker tjejhörnan  ;D  Nej men allvarligt:  Du har helt rätt, Det börjar likna spam då man öppnar forumet. Och inlägg man gjorde igår får man leta efter på sidan 4 dan efter. Samtidigt är det ju kul att intresset är så stort. Problemet är väl bla.a. att vi som skriver inte har tillräcklig diciplin utan öppnar nya trådar hela tiden, fast det finns en liknande om man använder sökfunktionen. Så är det ju det där med att kapa andras trådar, man är ju svensk och vill ju inte klampa på oombedd hos grannen, om du förstår vad jag menar? Nej, jag har ingen lösning och värre lär det bli. Någon form av struktur behövs men ej censur. :o Och Grönis, Jättekul att det finns en tjejhörna.  8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det blir väl så att man får fokusera på sina favorittavlor och lämna de andra därhän. Vi sprider inte Ubuntu genom att hänga här i forumet --- om vi inte svarar på supportfrågor förstås?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Som jag skrivit tidigare, det går inte att basera en supportstruktur på ett forum allena. Det måste till en FAQ-sektion (inte i forumet) som är lättnavigerad, strukturerad och lätt redigerbar.

Många har identiska problem utan en susning om hur man ska varken rapportera dem, lösa dem eller söka på dem via Google eller annan sökmotor.

Mina förslag är:

1. Sätt igång ett arbete med att strukturera upp en FAQ-sektion i drupal/moinmoin/mediawiki/whatever. (http://gentoo-wiki.com/Main_Page under Index som exempel). Strukturen räcker, så får informationen komma eftersom.

2. Vad händer på dokumentationsfronten? Vad har dokumentationssamordnarna gjort, vad ska de precis till att börja med och vad ligger i framtiden?

3. Skapa ett nyanvändar-brev som bland annat beskriver hur man söker efter gamla trådar så att alla vet hur det fungerar i detalj.

4. Integrera imumba på portalen på något vänster så vi slipper dubbelarbetet.. ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman: Många bra idéer!

1) FAQ måste komma igång. Dokumentationssamordnarna får peka ut vilket medium som gäller NU. Kommer det något annat sedan går det säkert att "hälla över" informationen på något sätt. Det stora jobbet är att skriva texten.

2) Vi alla som har förtroendeuppdrag mår nog bra av att tänka igenom det och rapportera och peka ut riktningen för framtiden.

3) Nyanvändarbrev låter bra, kanske en sak för fadderkollektivet att ta tag i.

4) Ja, Imbumba bör med på ett hörn. Samarbete mellan linuxprojekt bör vi stötta (och utnyttja) på alla sätt. Vi ska med andra ord länka dit när det passar, vi ska bidra där så mycket vi kan och då kan vi länka hit där det passar.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

1. FAQ finns inte längre....

2. En innehålls förteckning har skapats

3. Besökstatistiken ser klart bra ut för de som klickar på "Hjälp".

Det rullar en 7 dagars räknare för samtliga sidor, ett antal hundra träffar
per sida.

4. Nya dokument skapas, flera har översatts samt även pågående arbete.

5. Angående "wiki" så undersöks det angående WYSIWYG editorer så vem som helst kan skriva utan några "utbildningar".

6. Nallen har idag testat ut URL smeknam med gott resultat som jag uppfattade det.

Det ser faktiskt riktigt bra ut.... 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Låter mycket bra, bara en sak oroar mig...
Ska det inte finnas? Vad ska vi då ha i stället? Hur ska det se ut och var ska det vara? Ni har nog tänkt ut något listigt, men upplys oss!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: Låter mycket bra, bara en sak oroar mig...
Ska det inte finnas? Vad ska vi då ha i stället? Hur ska det se ut och var ska det vara? Ni har nog tänkt ut något listigt, men upplys oss!
Jo det är ju tämligen meningslöst att ha en FAQ över funktioner som alla
måste gå igenom helt eller delvist.

Däremot när manualerna används så kan det då skapas FAQer.
Nu är de klistrade i Nybörjarforumet.

Tyvärr så ska det tjurskalligt köras med olika metoder så det får visa
sig vad som är en FAQ.

Grafikkort samt trådlösa anordningar ser jag som rena sabotaget att
inte Hårdvarudelforumet ska hantera dessa frågor inkl "klistringar":

:) 
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Naturligtvis ska vi använda, och hänvisa till manualerna. Jag ser inte heller något fel att hänvisa till manualerna i en FAQ

Exempel

Hur installerar man program i Ubuntu?
länk till sida

Hur xxxxx
länk till annan sida

Vanliga frågor är vanliga för att folk kör fast och inte hittar svaren. Står de i manualerna är en hänvisning dit det rätta. Står det inte där (eller är obegripligt) kanske det rätta är att ändra manualen. Andra saker fixar de flesta på egen hand (eller klarar att läsa sig till), då hör de inte hemma i en faq...

Eller?
Lars

Inlägg av Lars »

plun skrev: 5. Angående "wiki" så undersöks det angående WYSIWYG editorer så vem som helst kan skriva utan några "utbildningar".
Jag provade Drupals WYSIWYG-redigerare igår och måste säga att jag inte blev så imponerad. Jag fick ungefär samma känsla som när jag provade MS Word första gången (ett riktigt nedköp jämfört med WordPerfect på den tiden) och jag saknade alla kontrolltecken. Mindre frihetsgrader (som i wiki och LaTeX) är väldigt bra för att ge en enhetlig utformning på sidorna, saker som rubrikstorlekar, marginaler, styckeavstånd m.m. kan bestämmas centralt. Och det är faktiskt ännu viktigare när fler arbetar tillsammans. Dessutom kunde jag inte få till kodstycken på fler än en rad, det är någon som behövs om man t.ex. vill visa innehållet i en konfigurationsfil. Fönstret är alldeles för litet när man skriver långa texter, och det fungerar inte tillsammans med Firefox rättstavning.

Men det var väldigt smidigt att infoga bilder, det tyckte jag om. Helst skulle jag vilja ha något i stil med LyX, det bästa ur två världar. Kan man kanske konfigurera bort vissa delar, som valfri teckenstorlek t.ex.?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: Låter mycket bra, bara en sak oroar mig...
Om man kolla innehållsförteckningen, hittar man vad man söker, om sidrubrikerna är bra formulerade.
Så den funkar som en FAQ sida, fast bättre, tycker jag.
/P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Lars skrev:
Mindre frihetsgrader (som i wiki och LaTeX) är väldigt bra för att ge en enhetlig utformning på sidorna, saker som rubrikstorlekar, marginaler, styckeavstånd m.m. kan bestämmas centralt. Och det är faktiskt ännu viktigare när fler arbetar tillsammans. Dessutom kunde jag inte få till kodstycken på fler än en rad, det är någon som behövs om man t.ex. vill visa innehållet i en konfigurationsfil. Fönstret är alldeles för litet när man skriver långa texter, och det fungerar inte tillsammans med Firefox rättstavning.

Men det var väldigt smidigt att infoga bilder, det tyckte jag om. Helst skulle jag vilja ha något i stil med LyX, det bästa ur två världar. Kan man kanske konfigurera bort vissa delar, som valfri teckenstorlek t.ex.?
Det här med "enhetligt" utseende är mindre viktigt enligt min mening. Det är
viktigare att användare skriver. Sen är jag mer ute efter "dummies" instruktioner med mycket bilder typ blog nlägg.

Den gamla skolan med en strikt wikiuppställning tror jag inte på i framtiden.

Man kan även göra en "Toggle full screen" så blir det helbild i Firefox.

En till stor fördel är att man kan ligga i OOwriter eller Kompozer
och sedan direkt klistra in material.  Även kopiera/klistra in direkt från en websida.
Endera direkt in i TinyMCE alternativt via HTML knappen.

Testar man ser man det stora lyftet....  kollar man sedan även Drupals
alla funktioner så finns det även blogpostare typ Ajax som funkar.

Själv är jag mycket imponerad av TinyMCE   ;)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Intressant tråd. Många bra synpunkter. Här kommer lite som jag funderar kring, efter att ha tagit del.

3) Nyanvändarbrev låter bra, kanske en sak för fadderkollektivet att ta tag i.

skriver Urban. VAD?! Finns inte detta?

För ett bra tag sedan hade vi denna diskussion uppe. Jag skrev ett förslag till hälsningsbrev (välkommen). Jag vill minnas, men är osäker på det, att Little John eller någon, sade att det var klart med brevet och att det gick ut till alla nyregistrerade per automatik.

Skulle det visa sig att så inte är fallet, så är det djupt beklagligt. Men då får vi sannerligen sätta fart och göra om jobbet igen. Faddergruppen verkar som klippt och skuren för det, medgives.

Sedan gör du, plun, det lite jobbigt för mig att hänga med ibland.  :D  Du skriver lite svepande, med negativ ton, utan att säga VAD du egentligen avser och inte heller VAD du vill ha istället. Detta t.ex.:

sig vad som är en FAQ.

Det är ju helt OK att du har en uppfattning. Men om du vill ha fler med på vad du menar och vad du skulle vilja ha istället, så skulle det ju inte vara fel om du kunde vara lite mer precis. Framförallt skulle det sitta fint att kunna få dela med dig, vad du anser vara fel och varför. Det skulle också vara bra om du gav exempel på vad du anser att man skulle göra istället. Då skulle det vara oändligt mycket lättare att försöka förstå din tankegång. Det här gör du lite titt och tätt och jag kan bara beklaga att jag inte alltid förstår dina tankegångar. :(  ;)

Vidare i tråden.

Senare i tråden diskuteras Drupals redigerare. Där är jag böjd att hålla med Lars. Både Laila och jag har slutat att förhandsgranska i editläget när vi har korrekturläst originaltext och gjort ändringar i den. Åtskilliga gånger har vi hamnat i situationen att vi tappar bort texten, alla korrigeringar vi hunnit göra, för fortsatt editering i samband med att vi förhandsgranskat. Mycket frustrerande!

Det kan vara fel i datorn ( i sådana fall bådas respektive dator), det kan vara handhavandefel (troligt?), men det kan vara förb-t frustrerande, det vill jag säga. Så nu har vi dragit ner på takten och sitter och fnular i den lilla boxen. Originalsidan får ligga öppen i särskild flik och istället för att gå in och förhandsgranska då och då, får vi spara och sedan ta editeringsläget.
Skitjobbigt, om man i slutänden hittar ytterligare ett av alla dessa kommatecken före ordet " och " . . . . . .
Sådant skall inte förekomma i svenskan. Antingen bort, eller ändra meningsbyggnaden.

Just för korrigering av befintlig text tar jag tacksamt emot förslag på hur man kan göra det lättare för sig. För närvarande har vi båda tyckt att det är onödigt jobbigt och vi har, som nämnts, dragit ner lite på takten. Men många timmar har det blivit. Åtskilliga har vi också tappat bort i denna förbaskade förhandsgransknings-bugg(?).

I det stora hela känns det ändock som att vi har en mycket fin sida! All heder åt våra "dokumentare" Plun och LJ. Vilket maffigt jobb ni har lagt ner. Det känns också att Ubuntu-se är på väg framåt. Otvivelaktigt. Det känns bara så bra att få vara en medkugge i det hela.

Ubuntu på er!  ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

För ett bra tag sedan hade vi denna diskussion uppe. Jag skrev ett förslag till hälsningsbrev (välkommen). Jag vill minnas, men är osäker på det, att Little John eller någon, sade att det var klart med brevet och att det gick ut till alla nyregistrerade per automatik.
Nej, det där gällde PM och vi kom överens om att det inte är bra, eftersom nybörjare inte kolla direkt sina PM.
Att skicka hälsningsmail, det ska jag kolla....
Så nu har vi dragit ner på takten och sitter och fnular i den lilla boxen
Se mitt inlägg här:

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10047.0.html

/P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck skrev: Sedan gör du, plun, det lite jobbigt för mig att hänga med ibland.  :D  Du skriver lite svepande, med negativ ton, utan att säga VAD du egentligen avser och inte heller VAD du vill ha istället. Detta t.ex.:

sig vad som är en FAQ.

Det är ju helt OK att du har en uppfattning. Men om du vill ha fler med på vad du menar och vad du skulle vilja ha istället, så skulle det ju inte vara fel om du kunde vara lite mer precis. Framförallt skulle det sitta fint att kunna få dela med dig, vad du anser vara fel och varför. Det skulle också vara bra om du gav exempel på vad du anser att man skulle göra istället. Då skulle det vara oändligt mycket lättare att försöka förstå din tankegång. Det här gör du lite titt och tätt och jag kan bara beklaga att jag inte alltid förstår dina tankegångar. :(  ;)
Jo jag blir förbenat irriterad på alla som enbart gnäller, har åsikter utan att ha provat, skapar sig åsikter utan att ha sett alla funktioner.

Typiska svenska gnället.... :P

Vidare vissa inlägg som enbart är ute efter att provocera. :P

"Provar man inte så vet man inte....." "Frågar man inte så vet man inte heller".

Om man gör ett rejält försök att jämföra en gammaldags wikiuppställning med
TinyMCEs möjligheter samt funktioner så blir det skrattretande.

Prova. test, fråga, laborera......

Sen används då Ctrl-C och Control-V kopiera /klistra in.

Visst kan man sedan göra en "dummies" manual för TinyMCE men den är ju
helt enkelt "busenkel".

"Dummies" är då inget negativt eftersom de smarta oftast väljer "dummies" spåret... ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Typiska svenska gnället...
OT: Om jag säger så, är jag då rassist ?  ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det här med "enhetligt" utseende är mindre viktigt enligt min mening. Det är
viktigare att användare skriver. Sen är jag mer ute efter "dummies" instruktioner med mycket bilder typ blog nlägg.
Där slog du huv'et på spiken. Så här ser min idealdokumentation ut:

1) Snabb sammanfattning i punktform (för dem som nästan kan och för dem som inte orkar läsa/bläddra genom en massa bilder)

2) Kort inledning om vad man förväntas göra och vad man får ut av det samt hur lång tid det kan förväntas ta.

3) Själva handledningen: Bilder (screenshots) med förklarande texter till varje bild. Sätt pilar eller ringa in det man ska kryssa i, fotografera gärna udda tangenter eller kontakter man ska koppla in någonstans. Allt i den ordning det ska göras. Inga bilder utan bildtext.

4) Länkar till ytterligare dokumentation, som då kan vara på engelska eller vara av mer svårläst slag.

Tonen får gärna vara lättsam -- dummies och lättpocket är goda förebilder! Jargong och facktermer bör man undvika -- eller förklara om de är nödvändiga.

Handledningen bör gå att skriva ut vettigt. Många gillar inte att läsa på skärmen och ska man konfigurera X eller fixa internetanslutningen, så är det inte så lätt att läsa handledningen på webben på den datorn i alla fall.

Se'n orkar man inte göra allt på en gång. Det är, som du skriver viktigt att fler vågar börja skriva. Någon annan kan komplettera efter hand -- eller korrekturläsa. Jag brukar vara rätt kaxig när det gäller mitt skrivande, femma i svenska och har därefter misshandlat allt från gröna haldor till modernare tangentbord. Ändå hittar språkpoliser i min omgivning alltid något att rätta eller förtydliga. Det är jag tacksam för.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev: Det här med "enhetligt" utseende är mindre viktigt enligt min mening. Det är
Ett enhetligt utseende är jätteviktigt i min bok. Det gör det så mycket lättare att hitta, oavsett var man hamnar. Särskilt för rookies är det en välsignelse.
Sen är det där med "dummies" (eller som jag skriver "eejits")-instruktioner jättebra.
Little John skrev:
Typiska svenska gnället...
OT: Om jag säger så, är jag då rassist ?  ;D
Hmmm...ska du stava det så så får det väl bli "rasse" i så fall? ;)

UA: Jag ser inte vad i ditt inlägg som inte förespråkar enhetlighet?
      Enhetlighet = enkelhet...likaväl som "Cleanliness is next to Godliness"  ;)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

UA: Jag ser inte vad i ditt inlägg som inte förespråkar enhetlighet?
      Enhetlighet = enkelhet...likaväl som "Cleanliness is next to Godliness"  Med glimten i ögat (blinkande)
Den viktiga poängen är väl att vi kommer igång och dokumenterar saker och ting, att alla vågar. Enhetligheten får komma i andra hand. Blir det för högtidligt är det bara en handfull som vågar.

Se'n kanske olika sorters dokument kräver lite olika utseende. Är det mycket text blir det viktigt med rubriknivåer, och grafiska signaler för att peka ut det viktigaste.

Är det lite text och många bilder kan man ta lättare på det.

Texter som riktar sig till de kunniga kan använda samma konventioner som man-sidor, men det funkar inte alls om man vänder sig till nybörjare, som genast försöker skriva hakparenteserna som uttrycker att en sak är frivillig. Där är mao enhetligheten förkastlig.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Jag drabbades av en bidé! (lokalt uttryck, om någon undrar)

Kan man inte föra fram informationen på flera nivåer?
Nivå 1). Rookie
Nivå 2). Inte längre rookie, men rätt osäker ändå.
Nivå 3). Nu börjar jag få "sjöben"
Nivå 4). Yes! Jag törs börja experimentera litet.
Nivå 5). Jag känner mig rätt säker på det här och kan börja dela med mig.

Egentligen tycker jag att tre nivåer kan räcka, men detta var bara ett exempel för att belysa det litet mer.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"