Är det någon här som använder sig av Telia/SEB's e-legitimation i feisty?
Det verkar som att det funkar för de flesta, men alla inlägg jag hittar handlar om edgy.
När jag försöker installera det i feisty så går det till såhär: man får en tar.gz-fil, packar upp den nånstans och kör install-scriptet med sudo. Så långt så väl.
Sen ska man öppna en html-fil i firefox för att installera nån säkerhetsmodul, men när jag klickar på OK så säger den bara att det inte gick. Jag har även provat att köra firefoxen med gksudo, med samma resultat.
Any ideas?
SEB/Telias e-legitimation i feisty, installationsproblem
SV: SEB/Telias e-legitimation i feisty, installationsproblem
För mig fungerar det bra.Pinky skrev: Är det någon här som använder sig av Telia/SEB's e-legitimation i feisty?
Installerade det efter att ha blivit påmind av ditt inlägg.
I grova drag gjorde jag så här:
- Packade upp filen mha sudo
- Körde install mha sudo
- Öppnade INTE filen pkcs11.html
- Klickade på nästa
- Installera säkerhetsmodul. Klickade Ok.
- Avslutade SAMTLIGA firefox
- Loggade in på SEB, beställde e-leg igen
- Fullföljde installationen
- Testade installationen på https://cve.trust.telia.com/testa/
Detta är mycket viktigt!trixon skrev:
jag fick det inte att fungera först, men så visade det sig att jag "glömt" en öppen firefox på ett av mina skrivbord.
Efter jag stängde det så fungerade det

blogg @ Gargamel.NU
Ok, jag upptäckte ett misstag jag jort, men det hjälpte inte.
Jag hade inte cd-at till mappen där installfilen låg innan jag körde den, så några filer hittades inte osv, verkade det som. Nu senast såg det ut såhär iaf:
Vart hittar ni nån "nästa"-knapp???
När jag försöker igen att öppna pkcs11.html i firefox så får jag som innan att "Kan inte lägga till modulen" när jag klickar på Install Net iD.
Jag hade inte cd-at till mappen där installfilen låg innan jag körde den, så några filer hittades inte osv, verkade det som. Nu senast såg det ut såhär iaf:
Kod: Markera allt
pinky@pinky-laptop:~/iidsetup$ sudo /home/pinky/iidsetup/install
Net iD 4.4.7
Copyright NetMaker Consulting Group AB
Installation started ...
Copy files ...
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libiid.so" till "/usr/lib/libiid.so.4.4.7": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libiidp11.so" till "/usr/lib/libiidp11.so.4.4.7": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libiidplg.so" till "/usr/lib/libiidplg.so.4.4.7": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libiidgui.so" till "/usr/lib/libiidgui.so.4.4.7": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/bin/iid" till "/usr/bin/iid.4.4.7": Filen existerar
Copy files ... done
Install plugin ...
Install plugin ... done
Install plugin 2 ...
Install plugin 2 ... done
Install plugin 3 ...
Install plugin 3 ... done
Installation successful.
NOTE: Open pkcs11.html in your FireFox/Mozilla/Netscape browser
and follow the instruction to register Net iD for the browser.
To add another application supporting the PKCS#11 interface
register the /usr/lib/libiidp11.so library in that application.
När jag försöker igen att öppna pkcs11.html i firefox så får jag som innan att "Kan inte lägga till modulen" när jag klickar på Install Net iD.
I Telias 'installationsfönster', som startas via SEB.Pinky skrev: Vart hittar ni nån "nästa"-knapp???
Skippa html-filen.
Ok,startade guiden hos Felia igen, får upp exakt samma ruta som innan som frågar om jag vill installera libnånting11.so, och när jag trycker OK så säger den som innan "Kan inte lägga till modulen". 

jag pillade också fram och tillbaka med det, minns tyvärr inte riktigt hur jag gjorde, vet bara att jag började installationen var sen tvungen att avsluta firefox och börja om igen så funkade det.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Xubuntu 7.10