Hej.
Hade tidigare Win XP på denna dator innan jag installerade Ubuntu 7.04. Nu undrar jag ifall hela disken formaterades när jag installerade Ubuntu eller om Windows ligger kvar i bakgrunden.
När jag installerade valde jag att den skulle använda hela disken.
Om den inte formaterades, finns det något snabbt och smart sätt att formatera den och sedan installera om Ubuntu??
// Mikael
Formaterades disken helt?
- DeepThought
SV: Formaterades disken helt?
Om jag förstod dig rätt så valde du att den skulle använda hela disken. Det innebär att den tar och delar upp hela din hårddisk i lämpliga partitioner (jag vet inte hur den delar upp det, kör alltid manuellt själv) och formaterar dem i filsystemet ext3 som standard.
Givetvis var den tvungen att formatera hela hårddisken eftersom du bytte från Windows filsystem (antagligen NTFS, kanske fat32) till ett linux-filsystem. Det skall nu enbart finnas partitioner med filformaten ext3 och swap (om du inte valt något annat, tror inte det?).
Du kan se hur din disk ser ut genom att köra följande i en terminal:
sudo fdisk -l
Och se vad och vart som är monterat genom att köra kommandot df i en terminal.
Givetvis var den tvungen att formatera hela hårddisken eftersom du bytte från Windows filsystem (antagligen NTFS, kanske fat32) till ett linux-filsystem. Det skall nu enbart finnas partitioner med filformaten ext3 och swap (om du inte valt något annat, tror inte det?).
Du kan se hur din disk ser ut genom att köra följande i en terminal:
sudo fdisk -l
Och se vad och vart som är monterat genom att köra kommandot df i en terminal.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Formaterades disken helt?
Tackar så mycket! Såg nog bra ut