Varför UBUNTU?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Varför UBUNTU?

Inlägg av Turbo »

Varför Linux (Ubuntu) ?  Av någon anledning är jag utvald till den man ringer till ( i min trakt) då man har data-problem. Jag bor i en förort till Stockholm och här finns en massa folk som inte har bott i Sverige så länge och som alla har en dator hemma, som vanligen inte fungerar. Den är ofta full med virus, eller så har begåvade barn lyckats knäcka OS:et ändå. OS är här liktydligt med Windows och företrädesvis då XP, även om jag ibland fortfarande stöter på 98:an hos någon pensionär. Det vanligaste är att inte internet fungerar. Nå, jag har tänkt lite. Hur vore det om jag delade ut en Ubuntu-skiva till alla dessa?  100 skivor skulle snart ta slut. Men hur ser det ut i majoriteten av dessas hem.  Man och kvinna med några barn. Barn betyder spel. ganska avancerade sådana med krav på grafik. Far och mor skulle säkert acceptera ett gratis OS, utan virus-problem, där man kan surfa, skicka E-mail, titta på familjebilderna och skriva ut ett dokument ibland.  Men jag kan inte föreslå Ubuntu som enda alternativ till en familj med barn, även om det finns en del spel också för Linux.  Kontentan av detta blir att det behövs två operativsystem:  XP till ungarna och Ubuntu till de vuxna. Detta är ju lätt att fixa med dual-boot, vilket folk i allmänhet inte vet vad det är. Om jag gav (alla) en Ubuntu så skulle de flesta ändå kunna starta skivan live. Måste då visa dem inställning av skärmstorlek, Firefox, kanske ljudet m.m. Att tro att dessa personer skulle kunna göra en install med XP kvar kan man bara glömma. Vad är partition??  Ok, Ubuntu kan ju fixa detta själv (oftast) men det vågar jag inte föreslå. Kanske det går snett, jag har sett folk göra de mest osannolika misstag  med datorn. (Gjorde själv i början). När man är dator-nörd är det svårt att sätta sig in i hur lite många kan. Man har helt enkelt glömt hur lite man själv kunde i början och alla är inte "tekniska". Jag har börjat föreslå att lägga in Ubuntu bredvid XP men folk är skeptiska för detta är nytt och de vet inte riktigt vad jag menar. Alltså är det väl bäst att de får leka lite med live-skivan först, om man förklarar att jag kan lägga till Ubuntu sedan om de vill. Jag tror att två OS är det optimala i början så kan de känna på det nya okända med "tryggheten" i att ha det vanliga "hedliga" gamla XP kvar också.  En fråga: att beställa ett antal Ubuntu, hur mycket kostar det? Jag tycker nog att föreningen kunde stå för kostnaden om jag gör omaket att dela ut och prata för varan. Kan och vill föreningen det?
Tacksam för kommentarer i detta ämne. ;)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

SV: Varför UBUNTU?

Inlägg av zero gravity »

Det går att beställa skivor helt gratis :)
Kolla in https://shipit.ubuntu.com/ men tiden som det kan ta är ganska lång.
Jag har för mig att någon på forumet skall ha en hel del liggande med så vänta på några mer inlägg här innan du beställer.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

turbo skrev: En fråga: att beställa ett antal Ubuntu, hur mycket kostar det? Jag tycker nog att föreningen kunde stå för kostnaden om jag gör omaket att dela ut och prata för varan. Kan och vill föreningen det?
Jo Ubuntu bygger ju mest på idellt arbete.

Bränner du kanske 3 skivor som kan snurra bland de du känner
så är det ju mycket lite arbete.

Sen kör man givetvist Dual Boot.....efter ett tag så vill ingen
tillbaka till Windoze.

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

turbo skrev: Varför Linux (Ubuntu) ?  Av någon anledning är jag utvald till den man ringer till ( i min trakt) då man har data-problem. Jag bor i en förort till Stockholm och här finns en massa folk som inte har bott i Sverige så länge och som alla har en dator hemma, som vanligen inte fungerar. Den är ofta full med virus, eller så har begåvade barn lyckats knäcka OS:et ändå. OS är här liktydligt med Windows och företrädesvis då XP, även om jag ibland fortfarande stöter på 98:an hos någon pensionär. Det vanligaste är att inte internet fungerar. Nå, jag har tänkt lite. Hur vore det om jag delade ut en Ubuntu-skiva till alla dessa?  100 skivor skulle snart ta slut. Men hur ser det ut i majoriteten av dessas hem.  Man och kvinna med några barn. Barn betyder spel. ganska avancerade sådana med krav på grafik. Far och mor skulle säkert acceptera ett gratis OS, utan virus-problem, där man kan surfa, skicka E-mail, titta på familjebilderna och skriva ut ett dokument ibland.  Men jag kan inte föreslå Ubuntu som enda alternativ till en familj med barn, även om det finns en del spel också för Linux.  Kontentan av detta blir att det behövs två operativsystem:  XP till ungarna och Ubuntu till de vuxna. Detta är ju lätt att fixa med dual-boot, vilket folk i allmänhet inte vet vad det är. Om jag gav (alla) en Ubuntu så skulle de flesta ändå kunna starta skivan live. Måste då visa dem inställning av skärmstorlek, Firefox, kanske ljudet m.m. Att tro att dessa personer skulle kunna göra en install med XP kvar kan man bara glömma. Vad är partition??  Ok, Ubuntu kan ju fixa detta själv (oftast) men det vågar jag inte föreslå. Kanske det går snett, jag har sett folk göra de mest osannolika misstag  med datorn. (Gjorde själv i början). När man är dator-nörd är det svårt att sätta sig in i hur lite många kan. Man har helt enkelt glömt hur lite man själv kunde i början och alla är inte "tekniska". Jag har börjat föreslå att lägga in Ubuntu bredvid XP men folk är skeptiska för detta är nytt och de vet inte riktigt vad jag menar. Alltså är det väl bäst att de får leka lite med live-skivan först, om man förklarar att jag kan lägga till Ubuntu sedan om de vill. Jag tror att två OS är det optimala i början så kan de känna på det nya okända med "tryggheten" i att ha det vanliga "hedliga" gamla XP kvar också.  En fråga: att beställa ett antal Ubuntu, hur mycket kostar det? Jag tycker nog att föreningen kunde stå för kostnaden om jag gör omaket att dela ut och prata för varan. Kan och vill föreningen det?
Jag kan bränna åt dig
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Plun!  Tjau, 3 skivor!  Ta bara Eritrianska föreningen där jag är hedersmedlem 300 medlemar. Hembygdsföreningen 150 medl. Kollonilotten 200 medl. Pro (jag spelar dragspel där ibland) 150medl 
Röda korset, kompisar, andra, det blir en del folk.  ::)
Okänd

Inlägg av Okänd »

3 skivor blir som 300 efter ett tag då de som direkt
är med på noterna bränner nya skivor... ;)

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/59

och

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/127

Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag bränner åt Enitrea
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

stoffepojken !  Hej. TACK!  Ska också bränna några till. Tänkte att det fanns skivor som ser mer proffsiga ut. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skriv till Ubuntu. Dom skickar skivor. Kolla länken från Zero gravidity
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du möjlighet att bränna så tycker jag du skall göra det.
För dom skiver som man kan få finns det andra som har större behov av. :)

Snabbt internet är inte en självklarhet för alla runt om i världen. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hund skrev: Snabbt internet är inte en självklarhet för alla runt om i världen. :)
I Sverige är det ganska bra angående detta,  det är bättre att Shipit
koncentrerar sig på de som verkligen behöver utskicken.

Om det inte går och det är ett stort intresse så då beställer man.

Det är nog mycket bättre att man lär upp varandra så
byggs det upp en "kunskapsbas" i sin bekantskapskrets.

Ladda hem och bränna är då det 1:a som man försöker få fler att göra.

Sen blir det förhoppningsvist som ringarna på vattnet...

Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Okey då! Det blir väl att bränna själv iallafall om det inte finns något lager att tulla ur. Det hade varit häftigt med en bunt snygga skivor att dela ut. Jag har bara en svartvit laser och kan inte åtstakomma så mycket i den vägen. Men det är ju innehållet som räknas.  ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Turbo verkar ha ett kanonkontaktnät. Ge honom allt stöd, ni som finns där runtomkring. Se'n kanske du kan värva några av de där gamerkidsen att hjälpa dig att bränna?

En variant jag har kört ibland är att dela ut en skiva och säga: Starta på den så fungerar i alla fall Internet. Jag är lite stressad just nu, men jag kommer förbi i nästa vecka...

Då för folk lite tid att känna sig för själva och kanske fastna för Ubuntu. När du har med invandrare att göra måste det vara toppen att Ubuntu antagligen finns på deras eget språk.

Dualboot är väl OK, helst utan internetaccess på Windows, så slipper man i stort sett virus och annat elände.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Urban Anjar! Ja, Det finns språkstöd för Eritrianska=Tigrinya också. En tanke med Dual-boot är ju att när XP pajar för ungarna så finns ju Ubuntu ändå att tillgå, för internet med amsn,Youtube, torrent och kolla filmer funkar ju lika bra i Ubuntu. :)  Att berätta för dessa personer att Ubuntu härstammar från Afrika tror jag också faller dem i smaken.  :D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Teama upp ett gäng runt Turbo! Han måste ha någon annan att skicka när inte benen räcker till. Säg till om vad du behöver för hjälp!

Snackar du Tigrinya själv? Annars behöver du kanske värva några som kan det, som tolkar och medhjälpare också.

Det borde kunna bli en liten ubuntucentral i din förort. Kanske rent av kommunen eller någon förening kan stötta?

Att det kommer från Afrika kan vara ett argument, men behöver inte vara det. Vi skulle kanske inte bli mer förtjusta i det om det kom från Albanien, bara för ett det ligger i Europa? Där får du känna dig för.

Annars är du helt klart på rätt spår! Precis så här ska vi marknadsföra oss! Mer sån't!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Urban Anjar! Jag talar inte tigrinya men jag är kompis med han som har varit ordförande fram till nyligen. Jag har fin kontakt med dem och hjälper dem med svenska och annat också. Språksvårighet finns inte mellan oss. I höstas hade jag dator-utbidning hos dem och jag visade att det fanns Linux också.  Nu med Feisty Fawn 7.04 ute så är det nog dags att visa på ett vettigt alternativ. Därav tanken på att dela ut skivor. Jag bränner 10 nu och på dem står det:

Feisty Fawn 7.04
Behöver du hjälp, gå in på
http://ubuntu-se.org/drupal/

Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

En stor fördel med Ubuntu i flerspråkiga miljöer är att man kan välja olika språk för olika användare och varje användare kan sedan växla språk som han/hon önskar!
(Vad jag vet finns det andra alternativa OS där man måste bestämma ett språk som gäller på just den datorn)
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Hittade artikeln som behandlar flerspråkigheten, kolla ledaren i nummer 4, 2005 av TUX Magazine.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hmmm, ja varför Ubuntu?

(Katten sneglar lite på sin Fujitsu och kliar sig lite fundersamt under hakan och hittar inget bra svar på den frågan.  ;D )
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Jag förstår inte varför de här personerna skulle ha Ubuntu om barnen ändå måste ha MSWindows.

Det är ju en sak om folk är entusiaster i nåt slags anti-windows rörelse. En annan sak om man pratar om rena användare av funktioner. Om barnen använder MSwindows, varför skulle då de vuxna använda ubuntu? Inte minst kan det vara en fråga om delaktighet i vad barnen gör, om de vuxna bara har kunskap i Ubuntu kan de ju inte hjälpa barnen... Eller ens diskutera datorer med dem. Alla i familjen skulle nog snart använda windows eftersom barnen måste ha det.

Hur lång tid skulle det t.ex. ta dina vänner att se att webbläsaren Firefox inte fungerar på alla webbplatser? Vad kommer de att göra då? Jo bara använda windows eftersom IE fungerar överallt.

Upprepar med en dåres envishet, det duger inte att bara erbjuda ett fantastiskt operativ när man kommer till vanliga användare. Det gäller att kunna erbjuda prickfritt fungerande, lätt hanterbara nyttofunktioner. De struntar nog i vilket operativ. Funktionen är kung!

Och vad händer sen, när många vanliga nyttofunktionsanvändare provar Ubuntu och upptäcker att de inte ens kan logga in på alla sina webbplatser med Firefox? Och att en rad andra funktioner kräver stort engagemang för att fås att fungera? Jo en massa folk kommer att börja sprida ut att Ubuntu är dåligt. (Trots att det eg är programmen som har brister.) Är det så bra?

Återigen - funktionen är kung! 

Det är också lätt att få intrycket att Ubuntu är ett slags gratis fattigmanssystem som är besvärligt, medan de rika etablerade svenskarna använder MSwindows där nyttofunktionerna fungerar...

Försiktigt, försiktigt...

Vidare, om man har bristande kunskaper i svenska och engelska, hur blir det då med supporten? Ubuntu's support bygger ju på skriftlig korrespondens via webben.
Barnen skulle ju använda MSwindows så de kommer inte att lära sig ubuntu...

Ja mitt inlägg är provocerande. Men det rör vid en realitet!
Open source har inte nått den vanlige användarens nivå än...
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"