Tacksam för kommentarer i detta ämne.

Jo Ubuntu bygger ju mest på idellt arbete.turbo skrev: En fråga: att beställa ett antal Ubuntu, hur mycket kostar det? Jag tycker nog att föreningen kunde stå för kostnaden om jag gör omaket att dela ut och prata för varan. Kan och vill föreningen det?
Tacksam för kommentarer i detta ämne.![]()
Jag kan bränna åt digturbo skrev: Varför Linux (Ubuntu) ? Av någon anledning är jag utvald till den man ringer till ( i min trakt) då man har data-problem. Jag bor i en förort till Stockholm och här finns en massa folk som inte har bott i Sverige så länge och som alla har en dator hemma, som vanligen inte fungerar. Den är ofta full med virus, eller så har begåvade barn lyckats knäcka OS:et ändå. OS är här liktydligt med Windows och företrädesvis då XP, även om jag ibland fortfarande stöter på 98:an hos någon pensionär. Det vanligaste är att inte internet fungerar. Nå, jag har tänkt lite. Hur vore det om jag delade ut en Ubuntu-skiva till alla dessa? 100 skivor skulle snart ta slut. Men hur ser det ut i majoriteten av dessas hem. Man och kvinna med några barn. Barn betyder spel. ganska avancerade sådana med krav på grafik. Far och mor skulle säkert acceptera ett gratis OS, utan virus-problem, där man kan surfa, skicka E-mail, titta på familjebilderna och skriva ut ett dokument ibland. Men jag kan inte föreslå Ubuntu som enda alternativ till en familj med barn, även om det finns en del spel också för Linux. Kontentan av detta blir att det behövs två operativsystem: XP till ungarna och Ubuntu till de vuxna. Detta är ju lätt att fixa med dual-boot, vilket folk i allmänhet inte vet vad det är. Om jag gav (alla) en Ubuntu så skulle de flesta ändå kunna starta skivan live. Måste då visa dem inställning av skärmstorlek, Firefox, kanske ljudet m.m. Att tro att dessa personer skulle kunna göra en install med XP kvar kan man bara glömma. Vad är partition?? Ok, Ubuntu kan ju fixa detta själv (oftast) men det vågar jag inte föreslå. Kanske det går snett, jag har sett folk göra de mest osannolika misstag med datorn. (Gjorde själv i början). När man är dator-nörd är det svårt att sätta sig in i hur lite många kan. Man har helt enkelt glömt hur lite man själv kunde i början och alla är inte "tekniska". Jag har börjat föreslå att lägga in Ubuntu bredvid XP men folk är skeptiska för detta är nytt och de vet inte riktigt vad jag menar. Alltså är det väl bäst att de får leka lite med live-skivan först, om man förklarar att jag kan lägga till Ubuntu sedan om de vill. Jag tror att två OS är det optimala i början så kan de känna på det nya okända med "tryggheten" i att ha det vanliga "hedliga" gamla XP kvar också. En fråga: att beställa ett antal Ubuntu, hur mycket kostar det? Jag tycker nog att föreningen kunde stå för kostnaden om jag gör omaket att dela ut och prata för varan. Kan och vill föreningen det?
Tacksam för kommentarer i detta ämne.![]()
I Sverige är det ganska bra angående detta, det är bättre att ShipitHund skrev: Snabbt internet är inte en självklarhet för alla runt om i världen.![]()