Upplösning

instant

Upplösning

Inlägg av instant »

Hej!

Nu råkar det vara så att jag har installerat Ubuntu på min bärbara
dator, men upplösning är 1024x768, vilket jag inte vill ha eftersom jag har widescreen.

Jag kan inte byta upplösning i System -> Inställningar -> Upplösning.
Där kan jag bara väla 1024x768.

Det stora problemet är att eftersom jag har en bärbar dator så vet jag inte
Vertsync och Hsync som man tydligen måste ha om man ska fixa det i xorg.conf.
Finns det nått smart sätt att ta reda på sånthär?

Har ni några förslag på vad jag kan göra?

/instant
Okänd

Upplösning

Inlägg av Okänd »

dpkg-reconfigure xserver-xorg
instant

Upplösning

Inlägg av instant »

Jo, jag har provat det också, men upplösningen blir ändå 1024x768
trots att jag väljer att jag ska ha 1280x800.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Upplösning

Inlägg av ozamosi »

Upplösningen i X måste vara det tydligaste tecknet som finns på at AI ännu inte har uppfunnits... Som du kanske vet försöker X vara smart, och skydda din skärm från att brinna upp. Eftersom X (uppenbarligen) inte förstår sig på din skärm så bråkar den bara med dig...

Du skulle kunna göra en skärm-identifiering på enklaste nivån och välja 19" - se bara till att du väljer upplösningslägen som skärmen klarar av.
instant

Upplösning

Inlägg av instant »

Skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar?
Jag är fortfarande lite n00b ^^.
Användarvisningsbild
Cnuut
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Upplösning

Inlägg av Cnuut »

jag skulle vilja veta hur man ändrar hertzen... den står på 60hz och det finns inget annat val i listen... skärmen klarar ju 75hz i win iaf.
Registered Ubuntu User # 8744   
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Upplösning

Inlägg av Linus Mannervik »

instant: ozamozi menar att du ska konfigurera om X-servern (enligt frittes instruktion) och välja den "enklaste" formen av bildskärmsinställning. Du får då i princip bara välja storlek på skärmen. (Men jag är inte säker på att det är en bra lösning på problemet!)

Hur ser innehållet i din xorg.conf-fil ut? (/etc/X11/xorg.conf)
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Upplösning

Inlägg av Linus Mannervik »

NelD: Har du testat att göra om konfigureringen av x-servern enligt frittes instruktion ovan?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Upplösning

Inlägg av ozamosi »

Min poäng är att om ni säger till X att er skärm klarar mer än den klarar, så borde ni kunna få igång skärmen på de lägen ni hade i Windows - det här kan dock eventuellt vara skadligt för hårdvaran - sätter ni på högre upplösning/frekvens än grafikkortet och skärmen klarar, och säger till X att hårdvaran visst klarar det, då finns risken att det går sönder. Men sätter ni upplösning/frekvens till de låga värden ni redan använder i windows, så bör det inte vara några problem.
clavdius

Upplösning

Inlägg av clavdius »

Jag har nyligen lagt in Ubuntu i min dator. Det har varit en mycket trevlig upplevelse jämfört med tidigare övningar. (Redhat, SuSe) Men jag har haft mycket problem med att få den att känna igen min Sony LCD-skärm och fungera i 1280x768. Jag fick ordning på detta först när jag hittade en Modeline för en likartad Sony-skärm. Efter några småjusteringar fungerar det nu perfekt. Kanske är det så att Ubuntu inte känner igen din skärm, och därför väljer "säkra" inställningar? Testa att Googla på modellen på din dator + Modeline för att hitta lämpligare inställningar?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"