SV: Realtek AC'97 Drivers

sammao

Realtek AC'97 Drivers

Inlägg av sammao »

Hej :P
Jag har ett AI7, Abit Moderkort ftp://ftp.abitshop.com/pub//manual/english/ai7.zip

Moderkortet har ett inbyggt Realtek AC'97 ljudkort med optisk spdif ut. Jag hade tidigare ett Creative Sound Blaster Live ljudkort model CT4830 som jag satt i en annan dator.

Inget ljud. Detta är gjort.

1. Tagit ut mitt Creative ljudkort och aktiverat moderkortets ljudkort i bios.
2. Följt denna fina guide dock kan jag inte köra sudo module-assistant a-i alsa-source. 100% :
# VERY IMPORTANT NOTE - Ubuntu (GNOME): users have reported that packages 'gdm' and 'ubuntu-desktop' are removed after removing the linux-sound-base packages. If this happens, then do the following sudo apt-get install gdm ubuntu-desktop
http://doc.gwos.org/index.php/Comprehensive_Sound_Problems_Solutions_Guide#Getting_the_ALSA_drivers_from_a_.2Afresh.2A_kernel

3. Försökt installera realtek-linux-audiopack-3.5-6 utan framgång.
4. kört: sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-base och editerat options snd_intel8x0 index=0 trodde att det skulle vara något som jag hittade på forumet här.. Vet dock inte vad som händer.

Jag  out puts från:
alsamixer
alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such file or directory

lspci | grep -i audio
(inget händer)

cat /proc/asound/modules
cat: /proc/asound/modules: Filen eller katalogen finns inte

cat /proc/asound/cards
cat: /proc/asound/cards: Filen eller katalogen finns inte

lsmod | grep snd
(inget händer)

Vad ska jag göra? ::)
Moderkort Abit AI7 Socket 478, Intel P4 HT 2,8Ghz,  On board sound Realtek AC'97 ALC658 chip (ljudet fungerar EJ), GeForce FX 5600 Ultra, Logitech MX900 Bluetooth +keyboard, DWL-G122 C1 wireless usb lan
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Vad ger "lshw -class audio"?
sammao

Inlägg av sammao »

Verkar räkna upp något som sedan försvinner inget syns. Dvs inget kommer ut.
Moderkort Abit AI7 Socket 478, Intel P4 HT 2,8Ghz,  On board sound Realtek AC'97 ALC658 chip (ljudet fungerar EJ), GeForce FX 5600 Ultra, Logitech MX900 Bluetooth +keyboard, DWL-G122 C1 wireless usb lan
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"