Creeper

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Creeper

Inlägg av Lars »

Creeper är en bildlänk som man kan lägga in på webbsidor för att kunna övervaka vilka sidor som svenska myndigheter och partier surfar till. Alltså övervakning av makten i protest mot diverse lagförslag som diskuterats på senaste tiden.

Vad tycker ni, ska vi lägga in Creeper på ubuntu-se.org? Själv tycker jag att hela iden är alldeles lysande. Men det kanske är för politiskt?
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

SV: Creeper

Inlägg av Louie »

Väldigt intressant :) Jag är gärna för, men frågan är vad andra tycker, kan det väcka starka åsikter?
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Var i såfall?

Tycker ju inte att man ska skylta med den på någon första sida. Men iden var mycket bra, så det borde lyftas fram! :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bra idé, tycker jag och den ligger på min sida nu ( vänta på försvarsmakten  ;D )

Om vi vill ha den så måste den byggas in som block-meny och visas inte på frontsidan
utan när man klicka sig vidare.

/P
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag vore lycklig om svenska myndigheter och partier surfade hit, läste och lärde. Ubuntu på skolor och sjukhus, i kommuner och på myndigheter och förvaltningar vore toppen. Tänk vad mycket skattepengar som skulle kunna sparas och så mycket bättre service vi som medborgare skulle kunna få.

Jag förstår att en del andra sajter kan ha en mer räddhågsen inställning till eventuella myndighetsbesök, men vi har inget att dölja eller skämmas för. Vet inte heller om vi vill beblanda oss med de räddhågsna.

Vi vill förändra, men vi gör det fullt i enlighet med lagens anda och bokstav och i linje med gamla ärevördiga folkrörelsetraditioner.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Jag är helt klart för.
Frågan är bara var man skall kunna lägga den så att den inte stöter somliga.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Jag är helt klart för.
Frågan är bara var man skall kunna lägga den så att den inte stöter somliga.
Se mitt inlägg ovan  ;D ;D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag är helt klart emot.

Creeper är ju helt klart politiskt och Ubuntu ska vara
helt opolitiskt.

Detsamma gäller då tex PirateBay och allas rätt att
ta för sig av kommersiellt junk från den soptippen.

Däremot kan då sådant här debatteras men det sköts
nog bättre i andra politiska foror

:)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Jaa, du plun, vad säger jag nu då?

Jo!

Creeper används för att granska politiska och andra instanser, vilket jag inte direkt tycker gör programmet politiskt i sig. Ska man hårddra det så, så är varje ställningstagande vi gör här i livet politik, eftersom politik betyder just att ta ställning.

Att däremot vara politiker; det är självvalt och man skall utsättas för granskning! Det är på något sätt så riktigt att vi skall ha alla möjligheter som finns för att granska våra "folkvalda" och dem som de i sin tur tillsätter. (Jag var inte med och valde sittande regering, vill jag bara ha sagt!)

Ergo, Ubuntu blir inte politiskt genom att installera ett "granskande öga" och PB och andra liknande sajter har ju faktiskt alla redan vetskap om och tillgång till. Valet man gör är om man vill nyttja dem eller ej.

Detsamma gäller Creeper. Lägger vi in det litet snyggt och diskret, så kan t.ex. folk som aldrig hört talas om det tidigare lättare få tillgång till det. Om de sen väljer att använda det - DET är politik! Att tillhandahålla verktyg är det inte.

Mina 50 öre.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev: Creeper används för att granska politiska och andra instanser, vilket jag inte direkt tycker gör programmet politiskt i sig. Ska man hårddra det så, så är varje ställningstagande vi gör här i livet politik, eftersom politik betyder just att ta ställning.

Detsamma gäller Creeper. Lägger vi in det litet snyggt och diskret, så kan t.ex. folk som aldrig hört talas om det tidigare lättare få tillgång till det. Om de sen väljer att använda det - DET är politik! Att tillhandahålla verktyg är det inte.

Mina 50 öre.
Jo nu är Ubuntu ren från politik........100%

De som driver det här vet vi ju var de finns på den politiska färgskalan.

Jag är inte rädd för den sk "makten".  Blir vi missnöjda så har vi regelbundet val.

Vågar du använda din mobiltelefon...?  ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

plun skrev: Jo nu är Ubuntu ren från politik........100%

De som driver det här vet vi ju var de finns på den politiska färgskalan.

Jag är inte rädd för den sk "makten".  Blir vi missnöjda så har vi regelbundet val.

Vågar du använda din mobiltelefon...?  ;D
Njaaa...bara genom att välja att ta ställning för Ubuntu, så har vi ju i viss mån gjort ett politiskt ställningstagande. Dessutom minns jag de politiska diskussionerna från i höstas härinne på forumet. De hade det, i retrospekt, varit bra att vara utan.

Klart jag använder min mobiltelefon! Jag har räkningar på.....ca 25 kr/mån.  ;D ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag håller med GG om att allt vi gör är politik, inte nödvändigtvis vänster eller höger, men vi är för Ubuntu, öppen källkod osv. Det är i någon mening politiska, icke partipolitiska, ställningstaganden.

Men jag håller med Plun om att Creeper kanske inte nödvändigtvis är något vi måste stödja. Jag är säker på att många här tycker att Creeper är en bra idé, precis som många här tycker att Pirate Bay är en bra idé. Andra tycker att samma saker är dåliga, rent av mycket dåliga.

Folk får gärna diskutera Creeper i forumet och länka till det i sina inlägg, för såvitt jag fattar är det inget olagligt eller omoraliskt på så sätt. Däremot föreslår jag att vi så där officiellt håller oss på vår kant.

Än en gång. Jag hoppas att alla myndigheter allvarligt överväger att köra Ubuntu. De är välkomna till våra sidor. Polisen håller på att gå över till Linux - toppen (men jag tror inte det är just Ubuntu, men superkul i alla fall - Heja polisen!). Om myndighetspersoner privatsurfar lite på jobbet och bildar sig om Ubuntu är också bara bra.

Så där generellt vill jag att vi samarbetar med andra och agerar utåt när det gäller Linux, öppen källkod, fria program osv, men i övriga frågor runt fildelning, övervakning osv borde vi nog hålla oss neutrala, samtidigt som enskilda medlemmar gärna får engagera sig och gärna får debattera i forumet.

Har jag fel? Hur agerar ubuntister på resten av planeten? Finns det något stöd för den ena eller andra linjen i vårt manifest eller så? Övertyga mig!
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev:
Njaaa...bara genom att välja att ta ställning för Ubuntu, så har vi ju i viss mån gjort ett politiskt ställningstagande. Dessutom minns jag de politiska diskussionerna från i höstas härinne på forumet. De hade det, i retrospekt, varit bra att vara utan.
Nej jag ser ingen politik i att välja Ubuntu som operativ.

Det viktiga är att Ubuntu aldrig riskerar att få någon stämpel att det är PPare,
Flashbackare, Fildelningsivrare (som även kör Vista  8) osv som använder just Ubuntu.

Angående PirateBay så är det då en bedrövlig historia hur man argumenterar över
att allt kommersiellt junk tillhör alla.... bojkotta skiten... :)

Så håll Ubuntu 100% rent... ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, vi måste dra en gräns någonstans, annars har vi snart tagit ställning till irakkriget, växthuseffekten, alkoholpolitiken, bensinskatten, kärnkraften, hundskatten och förstås fildelning och graffitti. Vi tre som blivit kvar kommer att ha jääävligt rätt, men till vilken nytta?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Ordet politik betyder i grunden "att ta ställning".
För eller emot låter jag vara osagt, men visst har vi tagit ställning genom att jobba för att föra fram Ubuntu. Mer "politiskt" än så behöver det ju inte vara.

Däremot, Creeper betyder inte att vi tagit ställning för något i egentlig mening, bara att vi tillhandahåller ett verktyg som ger oss en möjlighet att kika på dem som säger sig vara politiker (och av dem tillsatta) och vad de är intresserade av att veta egentligen. Visar de sedan ett onormalt intresse för oss eller något annat, så kan vi ju som privatpersoner, inte medlemmar i ubuntu-se, börja undra.

Men Creeper är inte politik. Det är inte i sig en åsikt. Det är bara ett verktyg.
Lars

Inlägg av Lars »

OK, jag tolkar det som att vi håller oss ifrån Creeper då. Jag kan nog hålla med om att vi inte ska ta ställning i politiska frågor, men jag ville ända väcka frågan.

Anledningen till att jag tog upp det just här är att öppen-källkodsrörelsen generellt är väldigt engagerad i lagstiftning som rör mänskliga fri- och rättigheter, speciellt när det rör tekniken vi använder och i synnerhet när det gäller friheten på internet. Denna frihet är en av grunderna till fri programvara. Många inom öppen-källkodsrörelsen är kritiska till inskränkningar i t.ex. vilken programvara man får skriva (både genom mjukvarupatent och genom den nya upphovsrättslagen som reglerar kopieringsskydd).

Öppen-källkodsrörelsen har alltid varit nära förknippad med internet och den frihet som blomstrar här. När nu de första stegen tas mot ett mer reglerat nät känns det naturligt att vi engagerar oss för att behålla det som är det sammanhållande kittet inom rörelsen, nämligen den fria kommunikationen över nätet.

Sedan vill jag påpeka att tanken inte alls var att se vilka myndigheter som är nyfikna på Ubuntu-se. Som jag har tolkat det är tanken att visa hur vi gräsrötter kan använda tekniken till vår fördel. Creeper blir som mest intressant om det sprids till ett tvärsnitt av Sveriges webbsidor, först då blir statistiken riktigt användbar.

Det ska också tilläggas att Creeper lanserades av gnuheter.com, en ganska gammal sida som åtminstone för några år sedan fokuserade mycket på juridiken kring öppen källkod (därav GNU i namnet). Vad jag kommer ihåg har de aldrig varit inblandade i fildelningsdebatten, men jag har inte följt dem sedan de slutade med nyhetsbevakningen. Det finns mig veterligen ingen koppling till Pirate Bay eller Flashback
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Öppen-källkodsrörelsen har alltid varit nära förknippad med internet och den frihet som blomstrar här. När nu de första stegen tas mot ett mer reglerat nät känns det naturligt att vi engagerar oss för att behålla det som är det sammanhållande kittet inom rörelsen, nämligen den fria kommunikationen över nätet.
Det där är argument som jag köper.  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Visst, Creeper är ett verktyg, men jag tolkar det som ett verktyg riktat MOT att myndigheterna fattar intresse för olika företeelser på Internet. Företeelser som kan vara olagliga, eller i alla fall i lagens yttersta utmarker.

Jag vill också ha stor frihet på Internet, men frågan är om det är rätt av mig att använda Ubuntu Sverige som plattform för att driva dessa frågor. Jag blev till exempel förbannad när polisen stormade in hos Pirate Bays ISP och snodde med sig allt som det var blinkade lampor på --- även om det tillhörde helt andra företag eller organisationer.

Så länge det är direkt knutet till öppen källkod/fri programvara känner jag inga tvivel, men när vi börjar snacka om annat tror jag vi ska driva de frågorna via andra kanaler.

Har jag fel? Personligen har jag inget problem med Creeper, men är det rätt fråga för oss att ta strid om?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Vi kan göra det enkelt för oss genom att tala om att det finns och var. Sen kan varje emdlem göra sin egen bedömning av hur mycket de vill ha att göra med det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo men om man läser på Creepers hemsida

"Syftet är att försöka tillföra något till diskussionen om övervakning i den pågående debatten om integritet och FRA:s övervakning av den svenska allmänheten."

Jag har fullt förtroende att våra valda politiker förhoppningsvist gemensamt med kloka politiker o tjänstemän i Bryssel tar fram ett bra förslag hur man ska sköta det här. Själv tycker jag dagens anon tjänster är bedrövliga att några ska skapa sig en anonym tillvaro inom Internet.

Det finns ett fåtal grupper som behöver anonymitet och det är då inte fildelare
utan oliktänkande i icke demokratiska länder samt kanske människor men någon
svår sjukdom som behöver diskutera.

Att Echelon finns är också något som jag ställer i balans mot att skydda oss mot ondskan i världen.

Tyvärr blir det i Sverige samt även i andra länder en konstig debatt angående detta, eftersom nu ondskan finns så måste vi ju skydda oss.

Vidare ska människor som begår brott på Internet även de kunna spåras på ett
vettigt sätt efter att en aklagare godkänt en spårning.

Så för mig är Creeper klart politiskt...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"