och nu hej igen.. (känner mig jätte tjötig..men men vet man inte vad man ska göra så..) och åter igen.. tack för tidigare hjälp.
Nå, jag har suttit här i flera timmar och frustat. Det började med att efter update till Xubuntu 7.04 så funkade allt som det skulle, men inte sedan (ljudet) Det börja med att jag upptäckte att strömmande musik inte gick via xmms som jag kört hela tiden utan att MPlayer tog plöstligt över. Försökte att hitta hur jag skulle lösa det i firefox som jag använder som webläsare, men kom ingen vart. Valde att ta bort mplayer helt, och då började allt spelas via vlc när jag satte igång en mp3 som låg lokalt men även strömmat. Valde att ta bort det också.
Under hela tiden så fick jag inte xmms att spela upp ljud, vare sig det var cd (format cda, eller vad som helst) mp3 på lokal disk. Jag testa bmp och inget funka där heller, så jag trodde nu att felet låg i hela systemet. Jag läste olika trådar, försökt följa anvisningar. Genom att ta reda på vilket ljudkort som användes etc.
via lspci | grep -i audio fick jag fram:
Kod: Markera allt
00:05.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce Audio Processing Unit (rev a2)
00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce2 AC97 Audio Controler (MCP) (rev a1)
Names of available sound cards:
nForce2
UART
0 [nForce2 ]: NFORCE - NVidia nForce2
NVidia nForce2 with ALC650E at 0xeb081000, irq 18
1 [UART ]: MPU-401 UART - MPU-401 UART
MPU-401 UART at 0x330, irq 10
Trött som jag är just nu, förstår jag inte riktigt vad som varit problemen för de andra, t ex xmms
eftersom dess plugin för mpeg 1,2,3 och cd samt ogg m.m kom med i början när jag installera xmms via synaptic. Jag måste ju ha glömt ngt.. är det extra coddecs eller så?
Again, sorry för flera startade trådar på en gång.. men jag är jätte stressad då jag vill använda enkla program som xmms.. och sitta gå genom massa musik som jag ska ha med till ett arrangemang nu i helgen.. ha en bra natt på er.. och massor av tack på förhand om ngn råkar läsa detta och komma på vad för trick som jag totalt missat..
Mvh
//ADrop