Exile Hittar ej skivomslag
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Exile Hittar ej skivomslag
Hejsan!
Provar runt bland olika musikspelare för att se vilken jag gillar bäst. Har provat Rythmbox Exile Och Listen. Har fstnat lite för Exile men jag kan inte få programmet att hitta rätt skivomslag till mina skivor. Det letar igenom amazon som tydligen är programmets databas för skivomslag. Men jag får hela tiden felmeddelande om att inget omslag fanns. Är det ngn som vet hur jag kan få ordning på detta? går det att byta databas och vilken är isåfall bättre?
En annan fråga. Känner någon till en musikspelare som tillåter att man scrollar igenom sina skivor på ett liknande sätt som i ITunes? Där kan man bläddra bland sina skivomslag på ett väldigt smidigt sätt.
Provar runt bland olika musikspelare för att se vilken jag gillar bäst. Har provat Rythmbox Exile Och Listen. Har fstnat lite för Exile men jag kan inte få programmet att hitta rätt skivomslag till mina skivor. Det letar igenom amazon som tydligen är programmets databas för skivomslag. Men jag får hela tiden felmeddelande om att inget omslag fanns. Är det ngn som vet hur jag kan få ordning på detta? går det att byta databas och vilken är isåfall bättre?
En annan fråga. Känner någon till en musikspelare som tillåter att man scrollar igenom sina skivor på ett liknande sätt som i ITunes? Där kan man bläddra bland sina skivomslag på ett väldigt smidigt sätt.
SV: Exile Hittar ej skivomslag
har du problem med skivomslag generellt?
till och med på mp3 låtar som du kanske har i datan?
Funkar klockrent här, den hittar alltid skivomslag för mig.
till och med på mp3 låtar som du kanske har i datan?
Funkar klockrent här, den hittar alltid skivomslag för mig.
-
I rythmbox fungerar det klockrent med skivomslag. Hittar allt själv. Det är bara i Exile som det knasar.
vad kör du för version av exaile?
jag kör SVN versionen, den som jag får uppdateringar typ 6 dagar i veckan
0.2.10svn
jag kör SVN versionen, den som jag får uppdateringar typ 6 dagar i veckan

0.2.10svn
-
V. 0.2.8
Som jag installerade via synaptic. Funkar kanske bättre med 0.2.10
Vad står SVN för egentligen? antar att det betyder: inte riktigt färdig. eller har jag fel?
Som jag installerade via synaptic. Funkar kanske bättre med 0.2.10
Vad står SVN för egentligen? antar att det betyder: inte riktigt färdig. eller har jag fel?
SVN, är den som har mest buggar men också uppdateras mest. Så fort dem ändrar nåt så får jag den uppdateringen. Funkat klockrent hitills.
Jag rekommenderar denna version, men finns också en lite mer stabilare version på deras hemsida med.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8597.0.html
Lätt att lägga in nyare Exaile...via tredjepartshanteraren. kolla länken
Jag rekommenderar denna version, men finns också en lite mer stabilare version på deras hemsida med.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8597.0.html
Lätt att lägga in nyare Exaile...via tredjepartshanteraren. kolla länken
-
Tack så mkt
Skall prova... hoppas det funkar
Skall prova... hoppas det funkar
-
När jag har lagt in sökvägen och fått OK på nyckeln hur installerar jag då ExaileSVN?
När jag kör apt-cache search exaile så får jag bara fram den "vanliga" exaile.
jonas@jonas-desktop:~$ sudo apt-cache search exaile
exaile - An AmaroK-like media player
inge SVN
inge SVN

Har du kört apt-get update?Sualo skrev: När jag har lagt in sökvägen och fått OK på nyckeln hur installerar jag då ExaileSVN?
inge SVN
som stoffepojken sa, sudo apt-get update
Då borde uppdateringen av exaile komma igång och bli installerad.
Då borde uppdateringen av exaile komma igång och bli installerad.
-
Tack
Får prova på måndag skall bort i helgen.
En fråga bara. SKall ExileSVN installeras från grunden eller är det bara en uppdatering från det "vanliga" Exile? För i ett svagt ögonblick avinstallerade jag det vanliga Exile i tron om att jag skulle få en "renare" installation eller ngt i den vägen. Var det dumt??
Tack för all hjälp
Får prova på måndag skall bort i helgen.
En fråga bara. SKall ExileSVN installeras från grunden eller är det bara en uppdatering från det "vanliga" Exile? För i ett svagt ögonblick avinstallerade jag det vanliga Exile i tron om att jag skulle få en "renare" installation eller ngt i den vägen. Var det dumt??
Tack för all hjälp

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Liten fraga bara, klarar Exile av att hamta lat texter?
Det spelar ingen roll alls, speciellt när man kör en sån här uppdatering.
Så avinstallera du Exaile...
Sen lägg in adressen i tredjepartshanteraren: System > Administration > programvarukällor
Gå till fliken "Tredjepartsprogram"
tryck på +Add och lägg in:
Sen stäng. (kör inte omläsningen, får bara fel att nyckeln inte finns)
Öpnna terminalen: Program > Tillbehör > Terminalen
sen skriv:
Sen är det installerat och klart.
Så avinstallera du Exaile...
Sen lägg in adressen i tredjepartshanteraren: System > Administration > programvarukällor
Gå till fliken "Tredjepartsprogram"
tryck på +Add och lägg in:
Kod: Markera allt
deb http://download.tuxfamily.org/syzygy42 feisty exaile-svn
Öpnna terminalen: Program > Tillbehör > Terminalen
sen skriv:
Kod: Markera allt
wget http://download.tuxfamily.org/syzygy42/8434D43A.gpg
sudo apt-key add 8434D43A.gpg
sudo apt-get update
sudo apt-get install exaile
Japp, men inte versionen jag har just nuRasmus skrev: Liten fraga bara, klarar Exile av att hamta lat texter?

Hittade en bugg, crashar om jag försöker kolla lyrics. Men det finns den möjligheten.
(väntar tills imorgon, kommer en ny uppdatering nog)
- Rasmus
Bra da aker amarok ut 

bokade upp mig på mailing listan för Exaile, skickade ett mail om detta problemet. Kanske blir löst fortare än vad vi tror.
Så hände för mig med. Amarok var så jäkla seg att starta efter man bootat om datan. Tyckte den är väldigt seg jämfört med exaile.Rasmus skrev: Bra da aker amarok ut![]()
- Smygis
Jag måste erkänna att jag har varigt lite lat så jag har inte orkat dra in SVN versionen (btw SVN är en förkortning av subversion http://subversion.tigris.org/ ) av Exaile.
Men nu gjorde jag det.
lägg till källor seda:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
och det är installerat och klart. (Jopp, Den ersätter den gamla Exaile)
Och jag måste säga att den är mycket bättre. Otroligt mycket bättre. Bara en sån sak att drag'n drop fungerar normalt är fantastiskt.
Och spelningslistor fungerar
Btw, Schyst att Exaile sprider sig. Visst var det jag som rekommenderade Exaile för dig Zinden? Har för mig att det var dig jag anföll som en galen fanatiker och predikade om Exaile.
Kul i alla fall.
Men nu gjorde jag det.
lägg till källor seda:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
och det är installerat och klart. (Jopp, Den ersätter den gamla Exaile)
Och jag måste säga att den är mycket bättre. Otroligt mycket bättre. Bara en sån sak att drag'n drop fungerar normalt är fantastiskt.
Och spelningslistor fungerar

Btw, Schyst att Exaile sprider sig. Visst var det jag som rekommenderade Exaile för dig Zinden? Har för mig att det var dig jag anföll som en galen fanatiker och predikade om Exaile.

Kul i alla fall.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 18 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
-
Tackar!!!
Då har jag fått kläm på hur jag skall göra. Jag fattade inte att SVN versionen ersatta den gamla när jag lagt in de nya källorna. Så det blir till att installera på måndag!
Tack för all hjälp.
Förresten hur gör man för att lägga in källor direkt i terminalen utan att använda grafiskt? Bara av ren nyfikenhet. Och går det att lägga till nycklar grafiskt? (vad gör nycklarna egentligen). Blev visst en hel massa OT frågor här
Då har jag fått kläm på hur jag skall göra. Jag fattade inte att SVN versionen ersatta den gamla när jag lagt in de nya källorna. Så det blir till att installera på måndag!
Tack för all hjälp.
Förresten hur gör man för att lägga in källor direkt i terminalen utan att använda grafiskt? Bara av ren nyfikenhet. Och går det att lägga till nycklar grafiskt? (vad gör nycklarna egentligen). Blev visst en hel massa OT frågor här

- Smygis
du kan givetvis editera sources filen manuellt:Sualo skrev: Förresten hur gör man för att lägga in källor direkt i terminalen utan att använda grafiskt? Bara av ren nyfikenhet.
sudo [INSERT FAV TEXTEDITOR] /etc/apt/sources.list
typ:
sudo nano /etc/apt/sources.list
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!