POLLINERING! Föreningsstadgarna

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Tycker jag att det här förslaget till föreningsstadgar är okej?

Omröstningen varar till 04 okt 2044, 04:34

Ja
24
86%
Nej
4
14%
Jag vill ändra på (motivera i tråden)
0
Inga röster

Antal röster: 28

Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

POLLINERING! Föreningsstadgarna

Inlägg av Grön Göling »

Föreningen Ubuntu Sveriges stadgar
/Ett reviderat utkast
Stadgar fastställdes 200X-XX-XX av Ubuntu Sveriges konstituerande årsmöte.

§ 1 Syfte och verksamhet
Föreningen Ubuntu Sverige, kortat till Ubuntu-SE och översatt på engelska till Ubuntu Sweden är en ideell (eller ekonomisk) förening, partipolitiskt och religiöst obunden, som i samråd med LoCo’t Ubuntu-se skall främja spridning av och kunskap om Ubuntus fria mjukvara i Sverige.
Föreningens primära syfte skall vara att stödja aktiviteter exempelvis genom upprättandet av en webb-shop, framtagande och tryckning av flygblad och affischer, förlagskampanjer, informationsmöten m.m., samt att sköta alla ekonomiska transaktioner som uppstår i anslutning till detta.
Föreningen granskar inkomna ansökningar från medlemmar och betalar ut godkända ersättningar då syftet främjar Föreningen och LoCo’t Ubuntu-se’s gemensamma mål.
Allt detta utförs alltid i samråd med representanter för LoCo’t Ubuntu-se.

§ 2 Medlemskap
För att vara medlem i Föreningen Ubuntu Sverige så krävs att man dels är medlem i LoCo’t/Forumet och dels ansöker om medlemskap hos styrelsen. Däremot innebär ett medlemskap i LoCo’t inte att man är tvungen att gå med i Föreningen.
Medlemskap upphör om medlem skriftligen begär utträde eller inte betalar stipulerad medlemsavgift. Avslutande av medlemskap i LoCo’t, antingen genom eget beslut eller genom uteslutning, beslutat av LoCo-rådet, innebär automatiskt utträde ur föreningen.

Medlem i föreningen

* har rätt att delta i föreningens medlemsmöten och andra aktiviteter.
* har inte rätt att utnyttja föreningens namn utan styrelsens uttryckliga medgivande.
* har rätt till fortlöpande information om föreningens angelägenheter.
* skall följa föreningens stadgar och beslut som i vederbörlig ordning fattats av organ inom föreningen.
* har inte rätt till del av föreningens behållning eller egendom i händelse av föreningens upplösande.
* Nya medlemmar kan upptas i föreningen efter ansökan, som ställs till och behandlas av föreningens styrelse eller av styrelsen utsedd person. Ansökan skall åtföljas av gällande medlemsavgift.
* Ansökan om medlemskap får avslås endast om det finns skäl att anta att den sökande som medlem kan komma att skada föreningens intressen. I det senare fallet får beslut om avslag endast fattas av Förtroenderådet, och avslaget skall då motiveras skriftligen.

§ 3 Medlemsavgift
Medlemsavgiftens storlek och form beslutas av ordinarie årsmöte. Ev. innefrusen avgift p.g.a. utträde/uteslutning återbetalas ej.

§ 4 Verksamhetsår/Räkenskapsår
Föreningens verksamhets- och räkenskapsår skall vara kalenderår.

§ 5 Årsmötet
Mom 1 Årsmötet, ordinarie och extra
Årsmötet ska hållas senast sista veckan i oktober varje år. Kallelse skall utfärdas av styrelsen och delges medlemmarna via anslag på Ubuntu Sveriges webb, senast 5 veckor före årsmötet. Årsmöteshandlingarna skall finnas tillgängliga för medlemmarna 2 veckor innan årsmötet. Extra årsmöte skall hållas om revisorerna eller minst 2/3 av föreningens medlemmar så yrkar. Styrelsen kan också kalla till extra årsmöte om styrelsen bedömer att särskilda skäl för detta föreligger. Yrkande om extra årsmöte skall vara skriftligt och ställas till styrelsen samt innehålla uppgift om det eller de ärenden som skall tas upp till behandling samt skäl till yrkandet. Extra årsmöte skall hållas inom 60 dagar från den dag yrkandet inkom. Kallelse till extra årsmöte skall senast 3 veckor före mötet av styrelsen delges medlemmarna via e-postlista samt anslag på Ubuntu Sveriges webb. Med kallelsen skall de handlingar i det eller de ärenden som skall behandlas publiceras eller bifogas. Tid och plats för extra årsmöte bestäms av styrelsen

Mom 2 Dagordning
Årsmötet öppnas av styrelsens ordförande eller, vid förfall för denne, av den som styrelsen utsett. Årsmötet avslutas av styrelsens ordförande eller, vid förfall för denne, av årsmötets ordförande.
Vid ordinarie årsmöte skall följande ärenden förekomma
1. Justering av röstlängden.
2. Val av ordförande för årsmötet.
3. Styrelsens anmälan om protokollförare vid mötet.
4. Val av två justeringsmän tillika rösträknare, som tillsammans med mötesordföranden skall justera protokollet.
5. Fråga om medlemmarna blivit stadgeenligt kallade.
6. Fastställande av dagordningen.
7. Styrelsens årsredovisning med balans- och resultaträkning, redogörelse för verksamhetsåret samt revisorernas berättelse.
8. Fastställande av balans- och resultaträkning samt beslut om enligt dessa uppkommen vinst eller förlust.
9. Styrelsens rapport om de uppdrag föregående årsmöte givit till styrelsen
10. Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen.
11.
1. Beslut om styrelsens förslag till verksamhetsplan
2. Föredragning av styrelsens budgetplan
3. Beslut om medlemsavgifter för kommande verksamhetsår.
12. Beslut om antalet ledamöter och suppleanter i styrelsen.
13. Val av ordförande, ordinarie ledamöter och suppleanter i styrelsen samt beslut om suppleanternas tjänstgöringsordning.
14. Val av två revisorer och en revisorssuppleant enligt § 6 i dessa stadgar.
15. Val av valberedning enligt § 8 i dessa stadgar.
16. Behandling av ärenden, som senast fyra veckor före årsmötet anmälts till styrelsen eller av denna underställts årsmötet.
17. Övriga ärenden.

Mom 3 Röstning
Rösträtt har endast medlemmar i föreningen. Röstning med fullmakt får ej ske. Röstning sker som regel öppet. Röstning vid val skall ske med slutna sedlar (e-post till ordf. och justerare) om någon medlem begär detta. Som mötets beslut gäller den mening som fått flest röster. För beslut fordras enkel majoritet av de avgivna rösterna. Vid lika antal röster i ärende där röstning sker öppet gäller den mening som biträds av tjänstgörande ordförande under förutsättning att denne är medlem. I annat fall avgörs ärendet genom lottning. Om vid röstning med slutna sedlar röstetalet blir lika, avgörs ärendet genom lottning. Eventuell reservation till årsmötesbeslut i ett ärende skall bekräftas skriftligt via e-post, och den skrivna reservationen, skall vara inlämnad till mötesordföranden och av denne anmälas innan årsmötet förklaras avslutat.

Mom 4 Motioner och ärenden
Motion som medlem önskar få behandlad vid ordinarie årsmöte skall skriftligen avlämnas till styrelsen senast 4 veckor innan det ordinarie årsmötet hålles. Styrelsen skall med eget yttrande överlämna motionen till årsmötet. Väcks vid årsmötet förslag i ett ärende, som inte har inkommit i den ordning som stadgas i 1:a stycket, kan om årsmötet så beslutar, ärendet tas upp till behandling men inte till beslut. Vid extra årsmöte får till avgörande endast upptagas ärende som angetts i kallelsen.

§ 6 Styrelsen
Förvaltningen av föreningens angelägenheter handhas av en av årsmötet vald styrelse.

Mom 1 styrelsens organisation
Föreningens styrelse består av:
En ordförande, som väljs för en tid av __år.
En sekreterare, som väljs på en tid av __ år.
En kassör, som väljs på en tid av __ år.
Två suppleanter som väljs på en tid av __år.
Dessutom utses av årsmötet två revisorer. Dessa väljs för en tid av __ år.
En revisorssuppleant väljs för en tid av __ år.

Suppleant tjänstgör enligt beslut av årsmöte. Till ordinarie ledamot och suppleant i styrelsen kan endast den väljas som är medlem i Föreningen Ubuntu-SE. Styrelsen utser inom sig vice ordförande samt inom eller utom sig sekreterare och kassör. Styrelsen har rätt att till sig adjungera en eller flera personer. Sådan adjungerad person har förslags- och yttranderätt men inte rätt att deltaga i beslut. Styrelsen får inom sig utse ett arbetsutskott och inom eller utom sig kommittéer eller arbetsgrupper för att handlägga av styrelsens angivna arbetsuppgifter. Styrelsen sammanträder efter kallelse av ordföranden eller vid förhinder för denne av vice ordföranden, eller när fler än hälften av styrelsens ledamöter så påkallar. Styrelsen skall sammanträda minst fyra gånger per kalenderår. Vid sammanträde skall protokoll föras. Styrelsen är beslutsmässig då samtliga ledamöter är kallade och fler än hälften av ledamöterna är närvarande vid sammanträdet. Som styrelsens beslut gäller den mening som de flesta ledamöterna förenat sig om. Vid lika röstetal gäller den mening som biträds av tjänstgörande ordförande.

Mom 2 Styrelsens åligganden

Styrelsen handhar föreningens löpande angelägenheter. Den skall - inom ramen för dessa stadgar - verka för föreningens framåtskridande och tillvarata dess intressen.

Det åligger styrelsen att

* planera, leda och fördela arbetet inom föreningen.
* verkställa beslut fattade av föreningens medlems möten.
* förvalta och bära det högsta ansvaret för föreningens medel, utrustning, lokaler och övriga resurser.
* tillse att utomstående regler gällande för föreningen iakttas.
* tillse att personer vars medlemskap av någon orsak upphört förhindras vidare utnyttjande av föreningens utrustning, lokaler och övriga resurser, såsom tillkommer medlemmar.
* förbereda och kalla till föreningens medlemsmöten.
* upprätta halvårsrapport och förslag till budget för nästkommande verksamhetsår.
* behandla inkomna motioner. Styrelsen bör till mötet yrka bifall eller avslag till sådan motion, och avge motivering därtill.
* efter sin mandatperiod  upprätta verksamhetsberättelse samt resultat- och balansräkningar för det gångna verksamhetsåret

Mom 3 Styrelsesammanträden
* Styrelsen sammanträder när ordföranden eller minst X ordinarie styrelseledamöter så bestämmer. Styrelsesammanträde äger normalt rum en gång i månaden.
* Styrelsesammanträde skall ske i realtid på lämpligt interaktivt vis, såsom till exempel genom fysisk närvaro eller. telefoni eller IRC. Förutsättningen är att de närvarande till fullo har möjlighet att delta i sammanträdet.
* inför styrelsesammanträde skall samtliga styrelseledamöter och suppleanter samt övriga med närvaro rätt kallas. Sådan kallelse utsänds normalt av sekreteraren eller ordföranden, men om någon annan än ordföranden beslutat om sammanträdet kan någon av dessa utsända kallelsen.
* Kallelse består av preliminär dagordning jämte uppgifter om plats och tid för sammanträdet.
* Kallelse bör vara dem kallelsen avser tillhanda minst tre dagar före mötet. Kallelse som utsänds senare än 20 timmar före mötet är ogiltig.
* Styrelsen är beslutsmässig om vederbörlig kallelse utsänts och minst X styrelseledamöter deltar i sammanträdet.
* Om ordinarie styrelseledamot har förhinder att delta i sammanträde, ersätts han av suppleant enligt deras turordning. Denna suppleant räknas under sammanträdet som övrig ordinarie ledamot, för att på så vis kunna göra styrelsen fulltalig. Det åligger den ledamot som har förhinder att anmäla detta till sekreteraren samt att tillse att han ersätts, då så är möjligt.
* Suppleanter som inte verkar som ersättare samt adjungerade ledamöter har vid styrelsesammanträde närvaro- och yttranderätt men ej rösträtt.
* De som deltar i styrelsens beslut är solidariskt ansvariga för detta beslut, såvida inte avvikande mening förts till protokollet i form av en reservation.

Reservation sker genom anmälan till föreningens sekreterare och ska bifogas protokollet.

Moment 4 Protokoll och handlingar
* Protokoll skall föras vid samtliga styrelsesammanträden och övriga sammanträden av beslutande karaktär.
* Justerat protokoll från medlemsmöte skall göras tillgängligt senast tio dagar efter mötet.

Justerat protokoll från sammanträde av beslutande karaktär skall hållas tillgängligt senast tio dagar efter sammanträdet.
* Som handlingar räknas räkenskaper, mötes- och sammanträdes protokoll, medlems matrikel, officiell korrespondens och alla övriga dokument som speglar föreningens verksamhet.
* Begreppet "skriftlig" i dessa stadgar innebär inte nödvändigtvis "på papper".
* Elektroniska signaturer accepteras för justering och liknande ändamål. Dock skall protokoll med tillhörande underskrifter även finnas i pappersform.
* Då alla medlemmar har rätt till information om föreningens angelägenheter bör alla protokoll och övriga för medlemmarna intressanta handlingar finnas direkt tillgängliga, i t.ex. elektronisk form.

§ 7 Räkenskaper och balansräkning
Föreningens balans- och resultaträkning samt styrelsens förvaltning av föreningens angelägenheter skall årligen granskas av de av årsmötet utsedda revisorerna. Revisorer och revisorssuppleanter väljs för en tid av ett år. Med ett år menas tiden från det årsmöte då val skett till och med det därpå kommande ordinarie årsmötet. Revisorernas berättelse skall ingå i de handlingar, som enligt § 5 mom 1, före ordinarie årsmöte tillställs föreningsmedlem. Ordinarie revisorer har rätt att begära få närvara vid styrelsens sammanträde. Ordinarie revisorer skall tillställas protokoll från styrelsens sammanträden. Revisorerna har rätt att om så anses behövligt utlysa extra årsmöte.

§ 8 Valberedning
Av årsmötet utsedd valberedning skall förbereda de val som stadgemässigt skall ske vid ordinarie årsmöte. Valberedningen skall bestå av tre ledamöter varav en skall vara sammankallande. Mandatperioden för sammankallande skall vara ett år och för övriga ledamöter två år. Sammankallande samt en ledamot skall väljas vid varje årsmöte. Valberedningen kan efter framställan få vara representerad vid sammanträde i styrelsen. Valberedningens sammankallande skall få protokoll från styrelsens sammanträden.

§ 9 Stadgeändring
Förslag till ändring av dessa stadgar skall senast fyra veckor innan ordinarie årsmöte inges till styrelsen som däröver till årsmötet avger yttrande. Beslut om ändring av stadgarna fattas av årsmötet. För sådant beslut krävs antingen att det biträds av 3/4 av antalet i beslutet deltagande medlemmar vid ett ordinarie årsmöte eller att likalydande beslut fattas med enkel majoritet vid två på varandra följande årsmöten, varav minst ett skall vara ordinarie.

§ 10 Upphörande av föreningen
För att beslut om upplösning skall vara giltigt skall detta ha fattats av två på varandra följande årsmöten, varav minst ett ordinarie, och på det senare årsmötet ha biträtts av minst 3/4 av de röstande. Upplöses föreningen skall föreningens tillgångar överföras till SOS Barnbyar som gåva.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

SV: POLLINERING! Föreningsstadgarna

Inlägg av Grön Göling »

Notera att det är en oherrans massa att läsa igenom, men gör det!
Om det sedan blir majoritet för ja-rösterna, så kan föreningen äntligen gå igång.

EDIT - notera att jag lämnat vissa saker ej ifyllda. Dem skall föreningens medlemmar framöver själva ta ställning till i mitt tycke.
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 14 gånger.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Okänd

Inlägg av Okänd »

Information om omröstningen skickades till mailing-lists.

/Peter
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Att ta ställning till icke kompletta stadgar känns något krystat. Vid en mycket snabb titt kan jag konstatera att man är medlem livet ut, i både LoCot och föreningen ut eftersom medlemskapet inte är tidsbegränsat. OK, ska vara då att man inte blir utesluten då.

Vad är det för skillnad på att vara med i LoCot och föreningen? Hur blir jag medlem i enbart LoCot?

Gör om alltihopa, för jag tycker nog att man borde dra igenom detta några varv till.
Jag röstade nej till ett icke komplett förslag.

Så.... nu kryper jag tillbaka till mitt vakuum.

Micke
Användarvisningsbild
Dennis
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Dennis »

Det jag kom att tänka på var ang. §6 mom1,
Eftersom det är Ordförande och kassören som "står för" en förening bör
dessa inte väljas samma år, utan ena året val av ordförande, andra året val
av kassör, brukligt är att dessa "tunga poster" välj för 2år itaget, för samma
tid brukar också sekreterare väljas.
Sedan ang. § 10 Upphörande av föreningen, jag skulle hellre se texten 3/4 av Medlemmarna istället för
3/4 av de röstande, detta för att förebygga ev. nerläggning av föreningen för att inte alla hunnit/kunnat rösta.

Det var det jag kom på just nu.

Må väl!
Ubuntu Linux
Registered Linux User # 450012
Using Linux on & off seens 1993
----------------------------------------
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ska läsa igenom detta noga senare när jag får tid, men såg att det tydligen är beslutat att det ska vara medlemsavgift för att vara medlem i föreningen och det är väl en sak som jag varken gillar eller stödjer.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bobcat skrev: Ska läsa igenom detta noga senare när jag får tid, men såg att det tydligen är beslutat att det ska vara medlemsavgift för att vara medlem i föreningen och det är väl en sak som jag varken gillar eller stödjer.
Det står att medlemmarna bestämmer.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

No1Viking skrev: Hej

Att ta ställning till icke kompletta stadgar känns något krystat. Vid en mycket snabb titt kan jag konstatera att man är medlem livet ut, i både LoCot och föreningen ut eftersom medlemskapet inte är tidsbegränsat. OK, ska vara då att man inte blir utesluten då.

Vad är det för skillnad på att vara med i LoCot och föreningen? Hur blir jag medlem i enbart LoCot?

Gör om alltihopa, för jag tycker nog att man borde dra igenom detta några varv till.

Så.... nu kryper jag tillbaka till mitt vakuum.

Micke
Förutsatt att medlemmarna beslutar om en medlemsavgift > 0 så är det väl inget problem.
Medlemskap upphör om medlem skriftligen begär utträde eller inte betalar stipulerad medlemsavgift.
, men jag kan hålla med om att vi kanske borde ha diskuterat och granskat detta ytterligare någon vända, men texten har funnits tillgänglig för oss alla en tid.

Gillar ändå huvuddragen, röstar därför JA.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag röstade JA. Förslagen fanns tillräckligt länge här för diskussion.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

No1Viking skrev: Hej

Hej Micke.

Det är bra med andras synpunkter på det här, för man blir litet blind efter ett tag.
För att i någon mån kunna svara på dina synpunkter så har jag läst och ändrat en del, so here goes.
Grön Göling skrev:

§ 2 Medlemskap
För att vara medlem i Föreningen Ubuntu Sverige så krävs att man dels är medlem i LoCo’t/Forumet och dels ansöker om medlemskap hos styrelsen. Däremot innebär ett medlemskap i LoCo’t, vilket man blivit medlem i genom att registrera sig på forumet, inte att man är tvungen att gå med i Föreningen.
Medlemskap upphör om medlem skriftligen/elektroniskt begär utträde eller inte betalar stipulerad medlemsavgift. Avslutande av medlemskap i LoCo’t, antingen genom eget beslut eller genom uteslutning, beslutat av LoCo-rådet, innebär automatiskt utträde ur föreningen.
Ser den biten bättre ut nu?
No1Viking skrev:
Förslaget har legat ute för förslag till ändringar hur länge som helst nu. Tydligen var det ett bra sätt att få bl.a. dig att reagera på det nu, vilket jag är glad för.
Reagera mera, Micke!  ;D Det tycker vi om.

Och givetvis kan föreningens styrelse och medlemmar, då den bildats, fritt ändra stadgarna.
Jag är lixom engagerad i "ärendet" bara för at jag varit anti-förening hela tiden.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Dennis skrev: Det jag kom att tänka på var ang. §6 mom1,
Eftersom det är Ordförande och kassören som "står för" en förening bör
dessa inte väljas samma år, utan ena året val av ordförande, andra året val
av kassör, brukligt är att dessa "tunga poster" välj för 2år itaget, för samma
tid brukar också sekreterare väljas.
Sedan ang. § 10 Upphörande av föreningen, jag skulle hellre se texten 3/4 av Medlemmarna istället för
3/4 av de röstande, detta för att förebygga ev. nerläggning av föreningen för att inte alla hunnit/kunnat rösta.

Det var det jag kom på just nu.

Må väl!
Den första biten får föreningen själv ta ställning till och i så fall ändra.
Den andra biten tar jag genast och går in och ändrar i slutförslaget i min dator, men jag funderar också litet över hur man ska få 3/4 av alla medlemmar att rösta samtidigt.....
Någon som har någon fundering på det och kan komma med en ännu bättre formulering?
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det känns som det räcker med två årsmöten + 3/4 majoritet på det sista. Ett alternativ skulle kunna vara att det är mindre än fem personer som vill driva föreningen vidare.

Fast jag vet inte om jag gillar det. Tänk om vi kommer på något som är mycket bättre än att driva en förening och det är tiotusen medlemmar som vill köra på det nya och fem tjurskallar som vill hålla kvar vid den gamla föreningen...
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Det där lät åtminstone som något som vore relativt enkelt att lösa med ett majoritetsbeslut....
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Grön Göling skrev: Det där lät åtminstone som något som vore relativt enkelt att lösa med ett majoritetsbeslut....
jo :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det går bara runt i skallen när jag försöker läsa alla kringelkrokar. Stagdgeläsning är inget för mig. Det blir nog bra det där.
Okänd

Inlägg av Okänd »

OK

Fram ur dvalan igen då, även om det tar emot väldigt mycket. Jag mår fortfarande skit av det som skett här, dessvärre.

Medlemskapet igen, GG. Hur LÄNGE är jag medlem på en medlemsavgift. Jag kan inte tolka stadgan på annat sätt att jag är medlem för evigt, då jag betalat EN avgift, såvida jag inte blir utsparkad.

När nån blir medlem, skall personen godkänna ett avtal, kanske att man förbinder sig att följa regler och allmänna bestämmelser som gäller för Ubuntu Sverige?

En annan grej. Om jag blir medlem, vad ger det mig för PERSONLIGA fördelar, dvs vad vinner jag på att vara medlem i föreningen jämfört med LoCot?

Vad är föreningens och LoCo’t Ubuntu-se’s gemensamma mål, alternativt målsättning? Det framgår inte av stadgedokumentet vad jag kan utläsa, även om man skriver om det.

Det skrivs mycket om medlemsavgift, vad kostar det att vara medlem i denna förening som inte förklarar vad jag vinner på att vara med i den? För mig verkar det som om föreningen endast finns till för att klara eventuella affärer, vad ska vi då med medlemmar och medlemsavgift till?

Detta känns inte genomtänkt och jag får för mig att det inte är riktigt klart vilken roll som en eventuell förening skall ha i LoCot. Jag tycker nog att det borde genomföras möten med ett antal intresserade där alla frågor ställs, stenar vänds och utreds för att få detta klart som korvspad. Det är otroligt viktigt med tanke på kravet på demokrati som ställts under väldigt lång tid här i Ubuntu Sverige.

Det är mitt förslag.

Lycka till!

Micke
Senast redigerad av 1 No1Viking.gammal, redigerad totalt 15 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

No1Viking skrev: Detta känns inte genomtänkt och jag får för mig att det inte är riktigt klart vilken roll som en eventuell förening skall ha i LoCot. Jag tycker nog att det borde genomföras möten med ett antal intresserade där alla frågor ställs, stenar vänds och utreds för att få detta klart som korvspad. Det är otroligt viktigt med tanke på kravet på demokrati som ställts under väldigt lång tid här i Ubuntu Sverige.
Jag kan inte säga annat än att jag håller fullständigt med Micke i detta fallet.

Men å andra sidan så är jag själv totalt ointresserad av föreningsliv, så jag har inget att bidraga med själv.

Hur många är ni i gruppen som har tagit fram detta förslag?

Edit: Vad exakt handlar den här pollen om? Jag tycker det är oklart vad den leder fram till.
Fråga: Tycker jag att det här förslaget till föreningsstadgar är okej?  (Omröstningen avslutas: 24 Maj, 2007, 15:17)
Ja
Nej
Jag vill ändra på (motivera i tråden)
Handlar den om att bara stämma av att stadgarna ser ok ut, eller kommer de att implementeras direkt som föreningsstadgar om de röstas fram i denna poll?

Eftersom detta står med som valbar punkt "Jag vill ändra på (motivera i tråden)", så förutsätter jag att ovanstående stadgar  fortfarande bara är ett utkast under bearbetning och som kommer att fortsättningsvis löpande skrivas om vartefter nya förslag på ändringar kommer in.

Som det är nu så får vi ju polla ytterligare en gång när det slutgiltiga förslaget på föreningsstadgar läggs fram.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 15 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mom 3 Röstning
Rösträtt har endast medlemmar i föreningen. Röstning med fullmakt får ej ske. Röstning sker som regel öppet. a./Röstning vid val skall ske med slutna sedlar (e-post till ordf. och justerare) om någon medlem begär detta. Som mötets beslut gäller den mening som fått flest röster. För beslut fordras enkel majoritet av de avgivna rösterna. Vid lika antal röster i ärende där röstning sker öppet gäller den mening som biträds av tjänstgörande ordförande under förutsättning att denne är medlem. b./I annat fall avgörs ärendet genom lottning. c./Om vid röstning med slutna sedlar röstetalet blir lika, avgörs ärendet genom lottning. Eventuell reservation till årsmötesbeslut i ett ärende skall bekräftas skriftligt via e-post, och den skrivna reservationen, skall vara inlämnad till mötesordföranden och av denne anmälas innan årsmötet förklaras avslutat.
a./ Hur ska en e-post röstning ske och kunna säkerställas resultatsmässigt så att det inte kan förekomma tvivel om att röstningen gått korrekt tillväga?

b./Hur ska en lottning gå tillväga på ett oklanderligt vis? Vem håller i lottningen och hur ska den lottningen övervakas?

c./ Se frågeställningarna i a./ och b./. Hur ska resultatet vid en sluten omröstning kunna säkerställas och hur ska en lottning skötas för att få fram en skiljeröst vid ett lika resultat?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

No1Viking skrev: OK

Fram ur dvalan igen då, även om det tar emot väldigt mycket. Jag mår fortfarande skit av det som skett här, dessvärre.
Då är vi två...minst.
Vi jobbar med det på olika sätt och mitt sätt är väl att finnas här och försöka delta. Och tro mig, jag är mycket medveten om att samma sätt inte fungerar för alla. Vill du prata mer, så PM'a mig gärna.
No1Viking skrev: OK

Medlemskapet igen, GG. Hur LÄNGE är jag medlem på en medlemsavgift. Jag kan inte tolka stadgan på annat sätt att jag är medlem för evigt, då jag betalat EN avgift, såvida jag inte blir utsparkad.
§ 3 Medlemsavgift
Medlemsavgiftens storlek och form beslutas av ordinarie årsmöte. Ev. innefrusen avgift p.g.a. utträde/uteslutning återbetalas ej.

Det här stycket är hämtat ordagrant från swe_henkes förslag, som då tydligen i sin tur hämtas från någon gängse regelsamling. Jag tycker nog att den uttrycker det som behöver uttryckas, men kanske ett omnämnande om periodicitet vore på sin plats. T.ex. 10 kr/mån att erläggas årsvis? Vad tycker du? Siffror och annat är givetvis väldigt öppna förslag.
No1Viking skrev:
När nån blir medlem, skall personen godkänna ett avtal, kanske att man förbinder sig att följa regler och allmänna bestämmelser som gäller för Ubuntu Sverige?

En annan grej. Om jag blir medlem, vad ger det mig för PERSONLIGA fördelar, dvs vad vinner jag på att vara medlem i föreningen jämfört med LoCot?
Man förväntas givetvis följa föreningens stadgar. Jag tror inte att vi, här och nu och senare styrelsen förväntas reglera enskilda medlemmars ageranden in i detalj. Medlemmarna förväntas helt enkelt vara vuxna människor som gått samman för att de har samma intresse och för att främja ett gemensamt mål.

Personliga fördelar? Det är väl det att man som medlem i föreningen har möjligheten att framställa förslag samt rösträtt vid möten ang. föreningens agerande. (Ärligt talat, blotta uttrycket "personliga fördelar" får mig att må litet illa. Det är inte därför föreningen bildas.) Som enbart medlem i LoCo't har man inte de möjligheterna, även om syftet med föreningen och LoCo't är i stort sett desamma. De arbetar bara på varsitt sätt - LoCo't via Ubunut-se's sidor och Föreningen mer ekonomiskt, eftersom LoCo't inte har den möjligheten. 
Bobcat: Vi var tre i gruppen, varav två aktiva. Du anar inte hur svårt det var att få tag på någon alls som ställde upp.  :-\ Du vet ju att jag ställde upp i egenskap av "anti".
Och, nej, jag ser inte detta som något slutligt. Givetvis ändrar vi på det som blir kritiserat och ses som nödvändigt att klargöra.
Jag måste avslöja att avsikten med att kasta ut det här till pollinering var att få folk som inte reagerat innan att reagera nu....och det funkade ju. Inte minst ger Mickes och dina synpunkter mig insikten i att hur glasklart jag än tycker att jag skrivit, så är det inte lika glasklart för någon annan. Det är viktigt.
Röstningen:
a/ Detta stycket är även det hämtat ur swe-henkes stadgar, så jag förutsätter att det finns möjligheter att fixa det. Ex.vis genom att de röstande endast e-mailar från den adress de angett här i forumet och som admins har möjlighet ett kolla.
b+c/ Jag tror att detta förutsätter att det är ett fysiskt möte. Plockade det från swe-henke igen. Får jag be alla läsare att begrunda detta extra noga och komma med synpunkter. Kanske skall det bort helt eller iallafall kraftigt skrivas om (och i så fall hur?)

Kissen - du har ju talang för det här ju! Varför var inte du med och försökte få nå'n reda i det här redan från början?
Okänd

Inlägg av Okänd »

För att jag aldrig läser en manual till någonting som jag köpt, likväl som jag aldrig läser några avtal/regler eller annat bindande då jag finner det så urbota tråkigt att läsa.....

Samma sak med dessa stadgar, de ser bara ut som en på tok för lång text som jag inte riktigt finner ork till att traggla mig igenom.

Nu ögnade jag igenom dom imorse trots allt och råkade fastna just på "röstningen" och den skrivning som är runt detta och fann det lite "luddigt".

Ska nu lottning och e-post röstning finnas med som skrivning i stadgarna, så måste det då även finnas en färdig modell för hur de ska genomföras och säkerställas bortom allt rimligt tvivel gentemot deras utslag och resultat.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"