Hemside program.. vad använder ni ??
- mickej79
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Hemside program.. vad använder ni ??
Hej jag har en hemsida o vill göra om den o sist satt jag i win xp o mcromedias hemsideprogram o gjorde det .. men vill jobba i linux i sället o undrar om det finns någon bra html editor till linux som helst e på svenska o kan jobba med o utan koder hest? Finns något sånt.
O vad använder ni när ni gör hemsidor i linux?
Mvh Micke
O vad använder ni när ni gör hemsidor i linux?
Mvh Micke
- DrMegahertz
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
SV: Hemside program.. vad använder ni ??
Låter som Webdesign enligt mig, flyttar tråden dit.
Själv så använder jag emacs och knackar in all kod för hand, men screem kanske skulle kunna vara något för dig?
Själv så använder jag emacs och knackar in all kod för hand, men screem kanske skulle kunna vara något för dig?

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det finns ju KompoZer http://sourceforge.net/projects/kompozer
Det är en avknoppning från NVU
Det är en avknoppning från NVU
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag använder bl.a. bluefish som finns i förråden
/Peter
EDIT: Kompozer är ju ett proffsverktyg.....

/Peter
EDIT: Kompozer är ju ett proffsverktyg.....
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Quanta Plus såklart! Som snabb-reserv gEdit (den fungerar helt ok för kod-redigering).
Vill du ha WYSIWYG-verktyg så kan du installera Dreamweaver med hjälp av wine.
Men för att sammanfatta:
sudo apt-get install quanta
Vill du ha WYSIWYG-verktyg så kan du installera Dreamweaver med hjälp av wine.
Men för att sammanfatta:
sudo apt-get install quanta

/ Mattias från designbilder.se
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
kan rekommendera scite om du vill ha GUI och vim om du vill köra det genom terminalen 
Lycka till
MVH Louie

Lycka till
MVH Louie
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Nähä.Little John skrev: EDIT: Kompozer är ju ett proffsverktyg.....

Plus funktionen Open Weblocation som "glufsar" i sig vilken websida som helst..

vim 
Tror det är svårt att komma från ren html kod helt.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jo vill jag se ren HTML kod så klickar jag då på kodfliken i Kompozer.Emil.s skrev: vim
Vill jag köra WYSIWG så klickar jag på den fliken osv..
Det är ju det som är finessen med Kompozer, Frontpage, Dreamweaver.
- Victor
Lånar tråden lite..
Jag är också ute efter ett bra och kraftfullt program. Jag hackar all kod själv men gillar när dreamweaver ger mig en lista på taggar när jag börjat skriva. Likaså så stänger den alla taggar som jag öppnar, automatiskt.
Om jag exempelvis börjar skriva "<b" så kommer det upp en lista med alternativ såsom "<br>".
Jag vill även ha stöd för css så att den även ger tips/förslag här med.
Än så länge vet jag bara ett program som klarar mina krav och det är Dreamweaver 8..
Jag är också ute efter ett bra och kraftfullt program. Jag hackar all kod själv men gillar när dreamweaver ger mig en lista på taggar när jag börjat skriva. Likaså så stänger den alla taggar som jag öppnar, automatiskt.
Om jag exempelvis börjar skriva "<b" så kommer det upp en lista med alternativ såsom "<br>".
Än så länge vet jag bara ett program som klarar mina krav och det är Dreamweaver 8..
// So long, and thank you for all the fish
"Your Ubuntu User number is # 10448"
Aptana var faktiskt riktigt trevligt ut, endast kört det i några minuter dock, men ser helt klart värt ut. 

- Prometheus
- Kontakt:
Quanta Plus! Den har komplettering etc, även för variabler i scripten, men jag är lite osäker på CSS eftersom jag alltid stänger av alla komplettering (tycker det bara är i vägen). Eller installera Dreamweaver 8 på Ubuntu med wine, det fungerar bra här hos mig.
Victor skrev: Lånar tråden lite..
- Victor
Jo, ja kommer nog förmodligen göra det men man borde ju tänka sig att det finns riktigt bra program i linux då det är många programmerare/hemsidemakare som kör linux, vad jag vet/tror..Mattias skrev: Quanta Plus! Den har komplettering etc, även för variabler i scripten, men jag är lite osäker på CSS eftersom jag alltid stänger av alla komplettering (tycker det bara är i vägen). Eller installera Dreamweaver 8 på Ubuntu med wine, det fungerar bra här hos mig.
// So long, and thank you for all the fish
- Prometheus
- Kontakt:
Som sagt, Quanta, finns i förråden. KDE, men fungerar i Gnome (där jag kör det). Jag jobbar mest med PHP, HTML, CSS och för det fungerar det fin fint. Bra färgning för PHP, komplettering, fold code (vet inte vad heter egentligen, man klicka på + och - för att vika kod), projekthantering, ftp, bokmärken i koden m.m. och jag har nog inte hittat allt än. Om jag hittar en plugin för subversion (CVS finns) så blir jag ännu nöjdare.Victor skrev: Jo, ja kommer nog förmodligen göra det men man borde ju tänka sig att det finns riktigt bra program i linux då det är många programmerare/hemsidemakare som kör linux, vad jag vet/tror..
Jag ska testa Aptana också, ser ju snyggt ut

Tillägg: Just det, Quanta har en bra grej som jag inte hittat i andra program - det kan visa koden med dynamiska radbrytningar, dvs om programmet bryter koden som visas på en rad så visas den med eventuellt indrag från marginal på nästa. Svårt att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar...
Senast redigerad av 1 Prometheus, redigerad totalt 16 gånger.
Efter lite mer testande utav Aptana så kan jag inte vara mer än förälskad. 
Men lite saker är det iaf som man måste vänja sig med som jag inte kört med innan. Text om jag skall göra en " så gör den dubbla osv. Eller om jag försöker göra en till " framför en annan så skapar den ingen ny utan ställer sig i stället bakom den " som redan finns och man får göra en till för att det skall bli 2st.
Nåja, efter ett tag så blir man väl van och slipper sitta och svära över att det gör saker som jag själv skulle villja göra.
Hittade även en annan trevlig liten sak när jag och polaren satt och gick igenom massa program i UbuntuStudio. Agave [Screenshot], ett program som genererar färgteman.

Men lite saker är det iaf som man måste vänja sig med som jag inte kört med innan. Text om jag skall göra en " så gör den dubbla osv. Eller om jag försöker göra en till " framför en annan så skapar den ingen ny utan ställer sig i stället bakom den " som redan finns och man får göra en till för att det skall bli 2st.
Nåja, efter ett tag så blir man väl van och slipper sitta och svära över att det gör saker som jag själv skulle villja göra.

Hittade även en annan trevlig liten sak när jag och polaren satt och gick igenom massa program i UbuntuStudio. Agave [Screenshot], ett program som genererar färgteman.
Quanta Plus!
Kod: Markera allt
sudo aptitude install kdewebdev
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Problemet med nvu är att den inte kan läsa ntfs-partitioner, iaf har inte jag lyckats fixa det.
Eftersom jag hackat i frontpage verkar det svårt att hitta något liknande, för den som inte kan html-koderna som rinnande vatten, och samtidigt se hur det ser ut. Finns det något av de namngivna hemsideprogrammen som kan både visa kod och grafiskt i programmet, och kan läsa ntfs-patitioner?
Eftersom jag hackat i frontpage verkar det svårt att hitta något liknande, för den som inte kan html-koderna som rinnande vatten, och samtidigt se hur det ser ut. Finns det något av de namngivna hemsideprogrammen som kan både visa kod och grafiskt i programmet, och kan läsa ntfs-patitioner?