HowTo: Mini mailserversystem - postfix, courier-imap och webmail

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Okänd

HowTo: Mini mailserversystem - postfix, courier-imap och webmail

Inlägg av Okänd »

Att sätta upp ett fullödigt mailsystem på Linux är inte helt enkelt. Inte desto mindre är det kul att ha en liten mailserver på Ubuntu-desktopen. Efter många Wiki-besök och Googlande har jag satt ihop ett ett litet fungerade mailsystem för Desktopen för hem/familjebruk.

Systemet baseras på:

Postfix
Courier-imap
Iloha webmail

Då kör vi:

0. Ge din Ubuntumaskin ett fast internt ip.

1. Börja med att skaffa ett (gratis) domännamn på t.ex. <a class="postlink" href="http://www.dyndns.com">http://www.dyndns.com</a>. Välj för enkelhetens skull homelinux.net. När du sedan skriver in erhållna kontouppgifter glöm inte att fylla i fältet "Mail Exchanger (optional):" - annars skapas inte MX-record.

2. Installera ddclient. Finns i förråden. Vid installationen behöver man fylla i ett antal fält. Vid det sista av dessa står något liknande interface. Med det avses nätverket - typ eth0, eth1 ...
Anm.
I vissa routers/brandväggar finns det möjlighet att lägga in dynamisk dns. Det kan kanske vara att föredra. Då behövs ingen ddclient på Ubuntumaskinen.

3. Installera Postfix och mailx. Finns i förråden.

4. Sök upp fil /etc/postfix/main.cf. Kopiera denna (backup) och ersätt innehållet i main.cf med nedanstående (ej pilarna) och spara.

--->
smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu)
biff = no
# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no
myhostname = XXX.homelinux.net
myorigin = /etc/mailname
mydestination = XXX.homelinux.net, localhost.homelinux.net, localhost
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8, YYYYYYYY
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all
home_mailbox = Maildir/
--->
Anm.
XXX = är det "för"namn du valde till domänen hos DynDns.
YYYYYYYY = Ditt interna nätverk. Det kan du se om du skriver in ifconfig i terminalen. Du kan testa med maskinens interna ip med nätmasken 255.255.255.0. Du skriver i såfall maskinipnr/24.

5. Starta om Postfix
sudo  /etc/init.d/postfix restart

6. Lägg till en användare (välj ett namn som passar att ha framför @ i din epostadress - kallas i fortsättningen för valtnamn)
sudo useradd -m -s /bin/bash valtnamn
sudo passwd valtnamn

7. Installera courier-imap. Finns i förråden.

8. Vi ska nu kolla om det funkar så här långt. Starta terminalen och skriv:
telnet XXX.homelinux.net 25
ehlo homelinux.net
mail from: root@homelinux.net
rcpt to: valtnamn@homelinux.net
data
Subject: Post till min domän
Hej,
Funkar det här?
. (observera punkten!)
quit

9. Nu kollar vi om det finns något mail hos valtnamn.
su - valtnamn
cd Maildir/new
ls

Om allt fungerat ska det ligga en fil där.

10. Vi ska nu testa courier-imap. Öppna terminalen. Skriv in:
telnet XXX.homelinux.net 143
Detta (eller något liknande) ska dyka upp som svar:
* OK [CAPABILITY IMAP4rev1 UIDPLUS CHILDREN NAMESPACE THREAD=ORDEREDSUBJECT THREAD=REFERENCES SORT QUOTA IDLE ACL ACL2=UNION STARTTLS XCOURIEROUTBOX=INBOX.Outbox] Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2005 Double Precision, Inc.  See COPYING for distribution information.

Skriv in i Courier-IMAP serverns prompt:
a login valtnamn valtnamnslösenord
a OK LOGIN Ok.
a logout

11. Klart!

12. Nu tar vi oss an e-post klienten. Själv använder jag Thunderbird.

Att tänka på när man lägger upp kontot.
* Välj IMAP-server (INTE POP3) med port 143 som inkommande server.
* IMAP-serverns adress: maskinens fasta interna ip

Vanligen tvingar ISP sina kunder att skicka utgående mail genom sina smtp-servrar.
SMTP-servern för utgående trafik kan därför konfigureras på alternativa sätt;

Alternativ 1: Skriv in ISP smtp-server adress i epost-klienten. Kontrollera i /etc/postfix/main.cf att det står relayhost =

Alternativ 2: Skriv in localhost som smtp-server i epost-klienten. I main.cf ska det då stå relayhost = ISP smtp-server adress.

Övrigt:

Om det inte fungerar så kolla i loggen /var/log/. Här finns ett antal "mail"-logfiler.

Om man ska lägga in ytterligare användare körs punkt 6 OCH 8. Skickar man ej ett testmail enligt 8. kan man inte logga in i brevlådan när man skapar kontot i epost-klienten.

När man sätter upp en mailserver eller konfigurerar om denna MÃ…STE man förvissa sig om att det INTE går att köra relä-trafik genom servern. Detta kan du testa här:
http://www.antispam-ufrj.pads.ufrj.br/test-relay.html
Servern måste klara dessa 20 tester!

Om det är någon som är intresserad och sätter upp enligt detta koncept, kan jag återkomma med handledning om hur man kompletterar med webmailen Ilohamail.

Tänker nu gå vidare och försöka hitta en passande lösning med antivirus och spamkontroll.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Mini mailserversystem - postfix, courier-imap och webmail

Inlägg av Broder Tuck »

Hej northface!

:D

Jag sökte i forumet på backup. Det blev åtskilliga sidor att läsa igenom.

Där fann jag detta inlägg. Det är inget för mig, förvisso, men jag måste bara spontant få säga att - Sjutton vad jag gillar detta. Engagemanget och, som jag tror, ditt enorma kunnande. Helt OK!

Det är ju tack vare alla er duktiga människor som Ubuntu har blivit och kommer att bli ett så suveränt OS för gemene man. För oss andra att haka på, sas..

Tack för det, broderlig hälsning

Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jag flyttar den till tips och trix så kanske fler får se den (jag hade missat den totalt)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck,

Tack för de vänliga orden! Men jag vill understryka att mina kunskaper vad gäller Ubuntu/Linux är mycket begränsade. Jag är nybörjare precis du - men är full av iver att lära. Det blir mycket googlande och wiki letande för att komma vidare. Man behöver inte ha så djupa kunskaper för att sätta ihop tillämpningar som är användbara. Man får pussla. Ett ganska stort mått av tjurighet underlättar förstås. Sen gillar jag Linux-idén med att " ta och ge efter förmåga".

Vad gäller mailserver-posten ovan så ska jag skriva om den. Jag har under senaste veckorna fokuserat på att plocka ihop en mailserver med de grundläggande funktionerna och som ska vara enkel att sätta upp. Det är nära nu... och när jag är i hamn blir det en post i forumet.
ankan

Inlägg av ankan »

Har sökt efter någon som vill visa hur man sätter upp en mailserver. Dock undrar jag hur säker uppsättningen är.. Har råkat ut för folk som använt min mailserver för att skicka spam..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Postfix verkar säker. Per default är inställningarna sådana att relay-trafik förhindras. Man bör dock alltid testa efter att ha satt upp eller ändrat i mailservern.

Som jag nämnde i tidigare post har jag gått vidare och satt upp en mailserver med spam och virus skydd. Den skiljer sig lite från ovanstående beskrivning. Den baseras på:

*Postfix
*dovecot-imapd
*MailScanner/Spamassassin
*ClamAV
*Iloha webmail

Har kört den i några veckor nu och allt funkar som det ska. Har ännu inte dokumenterat, men är tillräckligt många intresserade så får jag ett bra motiv att sätta igång.
Användarvisningsbild
Freddeg

Inlägg av Freddeg »

Det vore ju kalas om du kunde skriva en guide om hur du har gjort.
snailtail

Inlägg av snailtail »

[quote="northface"]---klipp-
men är tillräckligt många intresserade så får jag ett bra motiv att sätta igång.[/quote]
Det låter mycket intressant!:)
ankan

Inlägg av ankan »

Instämmer med föregående talare.. För det är nästa steg att sätta upp spamskydd mm..
Skriv svar

Återgå till "Guider"