Byte från Ub - till Kub

mambo

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av mambo »

Tjenixen!
Jag skulle vilja prova på kubuntu en smula - man kan väl tanka ner kde med hjälp av synaptic, men hur blir det sen att ha både gnome och kde? Får man välja vilken som man kör med eller blir det någon sorts konflikt? Vad är lättaste sättet att slå över till kde?

/Marcus
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av Quartus »

Du installerar paketet kubuntu-desktop, antingen genom Synaptic eller genom kommandorad:

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Sen är det bara att välja innan du loggar in.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av Okänd »

Jag har prövat. Tyckte det var en dålig idé. Man får en blandning av UB och KUB program i menyerna. Bättre att installera Kubuntu på egen partition med dual boot. Rent och snyggt!
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av Quartus »

Dock ville han ju enkelt kunna byta mellan dem och en dualboot tar tid, även om jag också faktiskt föredrar en dualboot. Tyckte det blev jobbigt med fontinställningarna.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av zero gravity »

Hur stora blev problemen om man inte instalerade på en ny partion?
Jag har funderat ett tag på att testa kubuntu, men vill inte gå igenom besväret med att partionera och installera på nytt, ifall jag inte skulle finna kde i min smak.

1.Om jag förstått det rätt så kommer jag när jag installerar kde från synaptic, få blandade program i menyerna?

2.Så jag kommer med andra ord inte kunna välja att köra kde från "grunden" så att säga. Och därefter modifiera det som jag vill utan att det påverkar gnome?

3. Om jag installerar från synaptic och det strular, uppstår de några problem om jag avinstallerar det? Jag tänkte mestadels på gnome. Kommer det sabba något?
Abusus non tollit usum
__filip_

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av __filip_ »

zero gravity, kör sudo apt-get install kubuntu-desktop så fåt du kubuntu. Ja du kommer få blanndade program i menyerna. Jo hur du modiferar kde har ingen effekt på gnome. Om du nu inte ändrar tema för gtk2. Nej kör sudo apt-get remove kubuntu-desktop så är det borta.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av zero gravity »

Okej verkar vara ett lovande svar :)
Några sista frågor bara. När det kommer till tema med mera så vill jag självklart ändra dessa.
Är det bara gtk2 som påverkar gnome eller rör det sig om ikoner med?

När jag skall installera kde så installeras en jäkla massor med paket till. Hur gör jag sedan för att ta bort alla paketen, när jag avinstallerar kde?
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

om man inte vill blanda, så kör VMware server. Pröva hur mycket man vill, egen partition, men ingen dual-boot.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
__filip_

Byte från Ub - till Kub

Inlägg av __filip_ »

Ikonerna ska inte ändras i gnome om du ändrar dem i kde. sudo apt-get --purge remove kubuntu-desktop tar bort allt.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"