Hej!
Försöker komma åt min användarkatalog på min skolas server, efter en del trixande kom jag in och kunde bläddra bland filerna. Men jag kan inte komma åt kataloger men åäö (visas som \217\ i stället för Å om man använder dir) och mellanslag funkar inte att skriva i namnet. Men just de katalogerna där mina skolarbeten ligger strular. Sorterade efter Årskurs 1, 2 osv... så både mellanslag och Å i samma namn. När jag använder ls så står det ? isf Å, men inget av dem funkar att skriva.
Finns det något smidigt sätt runt detta? Eller är det bara att traska till skolan och byta alla namn till kompatibla filnamn?
Katalognamn med åäö och mellanslag
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Katalognamn med åäö och mellanslag
Det där med ÅÄÖ beror på teckenkodningen, Ubuntu använder Unicode (UTF-8), din skolas server använder förmodligen ISO-8859-1 eller liknande. Hur man fixar automatisk översättning av filnamnen beror lite på hur du kommer åt filer. Är det samba, ftp eller vad?
Om du vill använda mellanslag i terminalen kan du använda \ för att ett filnamn inte ska tolkas som flera argument till kommandot. Eller så kan man använda citattecken, t.ex. så här:
När det gäller konstiga tecken kan man ibland dra nytta av tabb-tangenten, ange de första tecknen i filnamnet och tryck sedan tabb för att fylla i resten. Eller använd joker-tecken, "?rskurs 1" matchar alla namn med valfri begynnelsebokstav som fortsätter med "rskurs 1". Man får vara lite försiktig bara så att det inte matchar flera namn, prova med t.ex. "ls ?rskurs\ 1" för att se vad som matchar.
Om du vill använda mellanslag i terminalen kan du använda \ för att ett filnamn inte ska tolkas som flera argument till kommandot. Eller så kan man använda citattecken, t.ex. så här:
Kod: Markera allt
mv filnamn\ med\ flera\ mellanslag.txt filnamn_utan_mellanslag.txt
mv "filnamn med flera mellanslag.txt" filnamn_utan_mellanslag.txt