starta program och logga ut

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
HellRat

starta program och logga ut

Inlägg av HellRat »

Halloj!

Jag tänkte att jag skulle vilja köra rtorrent på min server genom att logga in via min klientburk med ssh, starta rtorrent och sen logga ut. På det sättet skulle jag inte behöva ha min dator igång bara för att köra torrentprogram. Problemet är att programmen man startar stängs av när man loggar ur med exit. Hur ska jag gå till väga?
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: starta program och logga ut

Inlägg av Barre »

installera screen på din server.
sudo apt-get install screen

sen loggar du in från din klient via ssh.
starta screen och ge den ett namn, kanske så här typ ;)
screen -t torrent
då öppnas en "ny" terminal.
starta rtorrent
rtorrent

för att sen "detacha" denna screen trycker du ctrl+a och ctrl+d så kommer rtorrent att rulla i bakgrunden.
Du kan nu logga ut från server utan att rtorrent avslutas....

för att sen komma tillbaka till din rtorrent screen loggar du in till din server via ssh och skriver
screen -r
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Förlåt att jag kapar tråden lite, men jag har länge gått och funderat på om det finns något kommando som gör samma sak som screen fast grafiskt? Dvs att man kan ssh:a on på en dator med växel -X starta ett grafiskt program, logga ut och sedan logga in och få upp samma program igen som har varit igång under hela tiden som man var utloggad?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Sprak skrev: Förlåt att jag kapar tråden lite, men jag har länge gått och funderat på om det finns något kommando som gör samma sak som screen fast grafiskt? Dvs att man kan ssh:a on på en dator med växel -X starta ett grafiskt program, logga ut och sedan logga in och få upp samma program igen som har varit igång under hela tiden som man var utloggad?
Du kan skapa en xhost och ta fram de saker som är anslutna till den (kråååååångligt) starta en vncserver som man bara kommer åt via ssh och som har en egen inloggning, eller du kan installera något nx (t.ex från nomachine.com)...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"