Om Ubuntu-se och nybörjare
Om Ubuntu-se och nybörjare
I ledningen för Ubuntu-se härskar en nedlåtande och fördummande inställning till hur man ska få nybörjare att börja använda Linux. Den går ut på att nybörjaren till varje pris ska skyddas från terminalkommandon. Alla terminalkommandon ska undvikas till förmån för grafiska hjälpmedel annars kan nybörjaren bli rädd och återvända till Windows. Även ett så kraftfullt och enkelt verktyg som apt-get ska undvikas, hos ubuntu-se regerar synaptic. Terminalkommandon är förpassade till ett litet subforum speciellt för det ändamålet. Man har även utsett faddrar som har fått order från ledningen att kommandon i alla former till varje pris ska undvikas.
Den här inställningen är nedlåtande därför att den säger till nybörjaren: " Vi klarar av att skriva in kommandon men det gör inte ni så därför diskuterar vi det i vårt terminalforum så ni inte ens ska behöva anstränga era små hjärnor med det". Den är fördummande därför att den begränsar användarens kunskaper till program specifika för en skrivbordsmiljö eller en distribution. Om användaren framöver byter distribution, vilket är högst troligt med tanke på de allt buggigare releaser Ubuntu släpper ifrån sig, så är det mycket möjligt att han eller hon måste lära sig allting om igen. jag tror att risken är stor att användaren återvänder till Windows med inställningen att Linux var som Windows fast sämre. Han/hon har då blivit "beskyddad" från allt som gör Linux till ett bättre system än Windows.
När jag började med Ubuntu så var Ubuntuguide det som hjälpte mig mest. En sida med nästan uteslutande terminalkommandon. Alla som någon gång hjälpt en nybörjare vet också att hjälpen oftast blir betydligt bättre om man ger han/hon kommandon att skriva in istället för att försöka guida personen till vart han/hon ska klicka. Ubuntu-se skapar och underblåser en rädsla för terminalen som är obefogad. Om sen X någon gång vägrar starta och kastar tillbaka användaren till konsolen så åker nog Windows-skivan in och den användaren är puts väck.
Min syn på saken...
Stoffe
Den här inställningen är nedlåtande därför att den säger till nybörjaren: " Vi klarar av att skriva in kommandon men det gör inte ni så därför diskuterar vi det i vårt terminalforum så ni inte ens ska behöva anstränga era små hjärnor med det". Den är fördummande därför att den begränsar användarens kunskaper till program specifika för en skrivbordsmiljö eller en distribution. Om användaren framöver byter distribution, vilket är högst troligt med tanke på de allt buggigare releaser Ubuntu släpper ifrån sig, så är det mycket möjligt att han eller hon måste lära sig allting om igen. jag tror att risken är stor att användaren återvänder till Windows med inställningen att Linux var som Windows fast sämre. Han/hon har då blivit "beskyddad" från allt som gör Linux till ett bättre system än Windows.
När jag började med Ubuntu så var Ubuntuguide det som hjälpte mig mest. En sida med nästan uteslutande terminalkommandon. Alla som någon gång hjälpt en nybörjare vet också att hjälpen oftast blir betydligt bättre om man ger han/hon kommandon att skriva in istället för att försöka guida personen till vart han/hon ska klicka. Ubuntu-se skapar och underblåser en rädsla för terminalen som är obefogad. Om sen X någon gång vägrar starta och kastar tillbaka användaren till konsolen så åker nog Windows-skivan in och den användaren är puts väck.
Min syn på saken...
Stoffe
SV: Om Ubuntu-se och nybörjare
Håller med om nästan allt 
Men jag känner inte till några "order" om att man inte får nyttja terminalen....

Men jag känner inte till några "order" om att man inte får nyttja terminalen....
blogg @ Gargamel.NU
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Naturligtvis måste man så snabbt som möjligt känna av nivån på den man kommunicerar med. Många som kommer hit som nybörjare på Ubuntu är egentligen mycket avancerade användare som har tröttnat på Gentoo, Slackware eller vad de nu har använt innan. Andra är synnerligen avancerade Windowsanvändare, som valt att prova Ubuntu. Naturligtvis ska vi inte undanhålla terminalens fantastiska möjligheter och alla klassiska *nix-verktyg för sådana användare.
Men vi försöker också bredda användarbasen. Vi försöker nå folk som är rätt nya på datorer, ganska ointresserade av deras inre liv och som bara vill ha något som fungerar. Ubuntu fungerar, är prisvärt och virusfritt. Men den här kategorin användare är inte betjänt av att vi krånglar till saker. De tycker att terminalen är ungefär lika kul som att dra ut tänder utan bedövning. Vi måste lära oss att möta dem på deras nivå. Det är en stor utmaning och något vi tjatar om.
Vi måste lära oss att nybörjare kan vara väldigt olika. De "nördiga" nybörjarna tvivlar jag inte ett ögonblick på att vi kan ta väl hand om och att vi kommer att fortsätta kunna ta väl hand om. Ickenördarna måste vi jobba hårt med att kunna ge ett bra mottagande -- därav uppmärksamheten åt det hållet.
EDIT: Att vinna nya användare är strategiskt viktigt, och vi ska ta dem från Microsoft i första hand, inte från andra linuxdistar. Den stora gruppen att vinna är vanliga människor, som använder datorer till vanliga saker, surfa, maila, ordbehandla och som vill pilla så lite som möjligt med sin burk.
Kanske skulle vi uttrycka det så här, att nybörjarforumet är för den senare kategorin. De som kan skilja mellan hårdvara och mjukvara kan genast hoppa in i de andra forumtavlorna. De är visserligen nybörjare på just Ubuntu men är inne i datorsnacket och i många fall bekanta med någon *nix-variant.
Men vi försöker också bredda användarbasen. Vi försöker nå folk som är rätt nya på datorer, ganska ointresserade av deras inre liv och som bara vill ha något som fungerar. Ubuntu fungerar, är prisvärt och virusfritt. Men den här kategorin användare är inte betjänt av att vi krånglar till saker. De tycker att terminalen är ungefär lika kul som att dra ut tänder utan bedövning. Vi måste lära oss att möta dem på deras nivå. Det är en stor utmaning och något vi tjatar om.
Vi måste lära oss att nybörjare kan vara väldigt olika. De "nördiga" nybörjarna tvivlar jag inte ett ögonblick på att vi kan ta väl hand om och att vi kommer att fortsätta kunna ta väl hand om. Ickenördarna måste vi jobba hårt med att kunna ge ett bra mottagande -- därav uppmärksamheten åt det hållet.
EDIT: Att vinna nya användare är strategiskt viktigt, och vi ska ta dem från Microsoft i första hand, inte från andra linuxdistar. Den stora gruppen att vinna är vanliga människor, som använder datorer till vanliga saker, surfa, maila, ordbehandla och som vill pilla så lite som möjligt med sin burk.
Kanske skulle vi uttrycka det så här, att nybörjarforumet är för den senare kategorin. De som kan skilja mellan hårdvara och mjukvara kan genast hoppa in i de andra forumtavlorna. De är visserligen nybörjare på just Ubuntu men är inne i datorsnacket och i många fall bekanta med någon *nix-variant.
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 12 gånger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Jo nu är det inte fråga om att "skydda användare" från terminalen... 
Däremot är det då fråga om att man inte kör "huvvet iväggen" direkt
efter en installation.
Precis den här frågan har ju diskuterats i 20 år och det är väl först nu som
det finns distributioner som en "icke nörd" kan klara av.
Så här skriver Ekonominyheterna...som nu länkar
"Ubuntu
Okej, kanske lite nördigt, men snart kommer Dells första datorer med operativsystemet Linux under huven. Så numera behöver du ha varken Windows eller Mac på datorn. Operativsystemet Linux - som Ubuntu är en version av - är helt gratis, virusfritt och mycket stabilt."
http://ekonominyheterna.se/nyheter/2007 ... /index.xml
Sen ska en nybörjare då lotsas fram att hon/han ser hur saker o ting fungerar
och det funkar inte just nu i forumet.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/198
För mig är det här en mycket enkel ekvation om man ser hur Linux utvecklats
eller rättare sagt stått helt still i fråga om användarvolym.

Däremot är det då fråga om att man inte kör "huvvet iväggen" direkt
efter en installation.
Precis den här frågan har ju diskuterats i 20 år och det är väl först nu som
det finns distributioner som en "icke nörd" kan klara av.
Så här skriver Ekonominyheterna...som nu länkar
"Ubuntu
Okej, kanske lite nördigt, men snart kommer Dells första datorer med operativsystemet Linux under huven. Så numera behöver du ha varken Windows eller Mac på datorn. Operativsystemet Linux - som Ubuntu är en version av - är helt gratis, virusfritt och mycket stabilt."
http://ekonominyheterna.se/nyheter/2007 ... /index.xml
Sen ska en nybörjare då lotsas fram att hon/han ser hur saker o ting fungerar
och det funkar inte just nu i forumet.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/198
För mig är det här en mycket enkel ekvation om man ser hur Linux utvecklats
eller rättare sagt stått helt still i fråga om användarvolym.

Jag tror inte vi förstår varandra, På vilket sätt är ett apt-get krångligare än synaptic i inlärningssynpunkt?
Jo jag förstår inte heller länken du hänvisar till.stoffepojken skrev: Jag tror inte vi förstår varandra, På vilket sätt är ett apt-get krångligare än synaptic i inlärningssynpunkt?
Ubuntu centralt har då gjort tågordningen för installationer så här:
1. Lägg Till / Ta bort program
2. Synaptic
3. Apt
4. Deb
Just det här mycket enkla SKA vara uppklistrat i tex Program delforumet.
Givetvist så börjar då en nybörjare med 1 men ska då i egen takt
även börja använda de andra metoderna.
Är man nöjd med Lägg Till / Ta bort program så är det då bra.

Lägg/till ta bort program saknar många funktioner som apt-get besitter
Jo givetvist är det så och därför så måste alla användare hänvisasstoffepojken skrev: Lägg/till ta bort program saknar många funktioner som apt-get besitter
till något som beskriver det här.
Men för nybörjaren som enkelt vill komma igång så funkar Lägg Till/Ta bort
alldeles förträffligt.
Mycket bättre än att direkt installera Automatix. Men Automatix samt kommande CNR är helt OK för att användare som inte har intresse av att gå djupare
enkelt kommer igång.
Det handlar om att vi måste bli många fler användare.
Själv finner jag sedan ett nöje i att kompilera.....delta i projekt, senast nu Compcomm.
"Magic" att se hur man kan göra med mjukvara

Tjena stoffe!
Men som du säger det är inte fel att lära sig kommandon om X skulle sucka ihop.
En person som aldrig har suttit vid Ubuntu innan ska ju inte kastas sig in i terminalen direkt, användaren blir ju automatiskt skraj och kastar in Windows igen(många iallefall) då.stoffepojken skrev: På vilket sätt är ett apt-get krångligare än synaptic i inlärningssynpunkt?
Men som du säger det är inte fel att lära sig kommandon om X skulle sucka ihop.
Jag tycker det brister där. Att man som nybörjare vill börja pula med kommandon är självklart. Jag tycker dock att apt-get alternativt aptitude ska vara den självklara metoden för installation.plun skrev:Jo givetvist är det så och därför så måste alla användare hänvisasstoffepojken skrev: Lägg/till ta bort program saknar många funktioner som apt-get besitter
till något som beskriver det här.
Men för nybörjaren som enkelt vill komma igång så funkar Lägg Till/Ta bort
alldeles förträffligt.
Mycket bättre än att direkt installera Automatix. Men Automatix samt kommande CNR är helt OK för att användare som inte har intresse av att gå djupare
enkelt kommer igång.
Det handlar om att vi måste bli många fler användare.
Själv finner jag sedan ett nöje i att kompilera.....delta i projekt, senast nu Compcomm.
"Magic" att se hur man kan göra med mjukvara
Dessutom fungerar apt-get/aptitude utmärkt i både Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu och alla andra Debian-baserade system därute
Terminalen är visst en utmärkt och fantastiskt verktyg och borde förstås
användas mycket mer.
Det är ju "bara" att förklara detta för "windows klickaren", som har grafiskt
gränssnitt som vana.
Då hjälper inte dina, för övrigt bra, argument, stoffepojken.
användas mycket mer.
gränssnitt som vana.
Jag tror att mitt apt-get install foo får användaren till målet fortare än ert klicka här, klicka där, klicka höger, klicka vänster etc....Little John skrev: Terminalen är visst en utmärkt och fantastiskt verktyg och borde förstås
användas mycket mer.
gränssnitt som vana.
Jag tvivlar inte på det. Problemet är att ta bort rädslan för terminalen.
På vilket sätt tar ni bort den genom att rekommendera att inte använda terminalkommandon?Little John skrev: Jag tvivlar inte på det. Problemet är att ta bort rädslan för terminalen.
Vi ta inte bort rädslan men underlätta övergången, när vi först ta hänsyn till
nybörjarens vana och leder in honom i systemet. Sen kommer såklart terminalen.
Men då är en nybörjare redan fast vid Ubuntu.
nybörjarens vana och leder in honom i systemet. Sen kommer såklart terminalen.
Men då är en nybörjare redan fast vid Ubuntu.
"Snillen spekulerar" 
Ni verkar inte diskutera det faktum att väldigt många är vana att bara klicka (installera) och köra och vill inte behöva lära sig terminalkommandon för att kunna kasta ut "Windows"....
Att bara kunna få igång en webbkamera eller ljudet är i många fall ett rent helvete för många användare...
På min dator (laptop) fick jag lov att ändra xorg.conf för att kunna visa rätt upplösning.. Om man som en helt vanlig bildkluddare eller surfare så är det inte så bara att kasta ut windows även fast Ubuntu/Kubuntu fixar väldigt mycket....
Så era diskussioner om att hämta hem vanliga användare diskuteras på eran nivå... Varför inte prova att diskutera från en nivå med utgång från en helt ny användare (som vädigt många är) som inte vill eller kan sätta sig in i terminalkommandon.....
Bara en tanke som varit utbildare i ca 7 år / sweflo

Ni verkar inte diskutera det faktum att väldigt många är vana att bara klicka (installera) och köra och vill inte behöva lära sig terminalkommandon för att kunna kasta ut "Windows"....
Att bara kunna få igång en webbkamera eller ljudet är i många fall ett rent helvete för många användare...
På min dator (laptop) fick jag lov att ändra xorg.conf för att kunna visa rätt upplösning.. Om man som en helt vanlig bildkluddare eller surfare så är det inte så bara att kasta ut windows även fast Ubuntu/Kubuntu fixar väldigt mycket....
Så era diskussioner om att hämta hem vanliga användare diskuteras på eran nivå... Varför inte prova att diskutera från en nivå med utgång från en helt ny användare (som vädigt många är) som inte vill eller kan sätta sig in i terminalkommandon.....
Bara en tanke som varit utbildare i ca 7 år / sweflo
/ sweflo
All "evolution" tar sin tid för olika användare.stoffepojken skrev: Jag tror inte vi förstår varandra, På vilket sätt är ett apt-get krångligare än synaptic i inlärningssynpunkt?
Det viktiga är att man klistrar sådana här fundamentala beskrivningar isf en massa "hopkok" från olika användare.
Ett till exempel på en "basfunktion" är codecs där jag ser det som både en rättighet samt en skyldighet att läsa varför det är så här.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/142
Hur man sedan väljer att installera är då en smaksak...

Poängen med det här är ju att en Ubuntuburk ska överleva längre än någon vecka.
Ubuntuforums blev tvungen att starta ett socialt forum för att inte få
trådar söndertrasade av meningslösa debatter med desillusionerade användare.
http://socialdiscussion.com/
Sen visst är det sedan en utmaningen när en användare vill lämna
nybörjarstadiet och fördjupa sig.
Om jag vill lyckas föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv,
om hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör,
men först och främst måste jag förstå det hon förstår.
Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mer.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig,
och egentligen vill bli beundrad av den andre,
istället för att hjälpa henne.
Äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa,
och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa,
inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta, kan jag inte heller hjälpa andra.
- Søren Kierkegaard
måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv,
om hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör,
men först och främst måste jag förstå det hon förstår.
Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mer.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig,
och egentligen vill bli beundrad av den andre,
istället för att hjälpa henne.
Äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa,
och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa,
inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta, kan jag inte heller hjälpa andra.
- Søren Kierkegaard