GUI Programmering (i C och/eller C++)

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

GUI Programmering (i C och/eller C++)

Inlägg av per9000 »

Hej alla glada :D

jag håller på att anpassa mig i livet som GNU + Xubuntu Linux människa. Hittills går det ganska smidigt.

Igår försökte jag mig på att starta en projekt i Anjuta. Jag har tidigare byggt enkla prylar i bara en fil i Geany och kompilerat med kommandoraden eller den fina F8-knappen - och det har gått bra (när GCC kom in i bilden).

I Anjuta när jag försökte starta ett projekt ville jag bygga ett GUI från C med hjälp av ett fint GUI (något jag haft våta drömmar om länge nu). Jag klickade på GTK-projekt och försökte starta. Då fick jag en lista över paket som saknades som jag försökte installera. Tyvärr misslyckades jag med att få igång paketet som skulle heta GLIB. Om jag fattar det rätt är detta ett baspaket till GTK.

Jag lyckades inte installera ngt som hette glib från synaptic och inte heller från terminalen.

F: Borde jag bygga GUI'n med något annat än GTK? (Känns lite flummigt eftersom GIMP funkar finfint).

F: Har detta något att göra med att jag kör Xfce och inte Gnome? Vad spelar det egentligen för roll vad man kör för miljö egentligen? Jag har inte greppat det än.

F: Hur gör jag enklast för att få in glib? Ligger det i ngt metapaket typ MetaPackageForCodeMonkeys? Det som skulle vara skönt är att bara få in "allt" man kan behöva, allt från TIDY via monodevelop och LaTeX till LAPACK.

F: Är jag dum som kör *buntu - borde jag köra en Linux-distribution är mindre "linux -h"? [1]

F: En annan, relaterad sak: om jag installerar ett paket som vill installera en massa sub-paket, får man då bort sub-paketen om man avinstallerar huvudpaketet?

F: Ännu en annan sak som är lite relaterad: Jag kickade igång octave från terminalen och försökte plotta, men fick ett felmeddelande som jag tror innehöll X11 (?). Är inte detta ett annat GUI-system? Kan man köra flera samtidigt?

Tacksam för all hjälp,
Per

[1] switchen -h står ofta för att "jag är människa", jämför till exempel "ls -l" med "ls -l -h"
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Okänd

SV: GUI Programmering (i C och/eller C++)

Inlägg av Okänd »

per9000 skrev: F: Är jag dum som kör *buntu - borde jag köra en Linux-distribution är mindre "linux -h"? [1]

[1] switchen -h står ofta för att "jag är människa", jämför till exempel "ls -l" med "ls -l -h"
Nu är jag inte programmerare utan en slutanvändare som "botaniserat" en del
i utvecklarnas värld.

Ubuntu styrs ju mycket av sk Upstream lösningar från andra och dessa lösningar försöker man då standardisera.

http://www.linux-foundation.org/en/LSB

Ubuntus utvecklare sätter sedan ihop sina paket samt även utvecklar GUI för
olika funktioner.

Ubuntus sammansättning beskrivs då mha Launchpad
https://launchpad.net/ubuntu

Om man vill göra applikationer så är det då Ubuntu/Gnome miljön som har flest användare förutom då rena företagslösningar där Redhat o Novell dominerar.

Den här sidan är också en bra start för just Ubuntumiljön
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuDevelopment

Sen kan man då av ideologiska eller olika skäl välja andra distributioner.

Jag kan inte se att man är dum om man väljer något som många använder och
vill utveckla egna applikationer... ;)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

per9000 skrev: F: Borde jag bygga GUI'n med något annat än GTK? (Känns lite flummigt eftersom GIMP funkar finfint).
Du behöver headerfiler något som en kompilerad binär inte behöver.
F: Har detta något att göra med att jag kör Xfce och inte Gnome? Vad spelar det egentligen för roll vad man kör för miljö egentligen? Jag har inte greppat det än.
Nej, som jag svarade ovan det beror på vilka headerfiler samt även vilka libbar du har installerat. Val av desktop miljö styrs av personliga preferenser och spelar liten roll när du utvecklar. Om man gillar kde utvecklar man oftast i qt och gnome folk med glib.
F: Hur gör jag enklast för att få in glib? Ligger det i ngt metapaket typ MetaPackageForCodeMonkeys? Det som skulle vara skönt är att bara få in "allt" man kan behöva, allt från TIDY via monodevelop och LaTeX till LAPACK.
Vet ej vilka meta paket som finns.
Installera libglib*-dev
F: Är jag dum som kör *buntu - borde jag köra en Linux-distribution är mindre "linux -h"? [1]
Nej, jag tycker att apt baserade distar är bättre än rpm-baserade.
F: Ännu en annan sak som är lite relaterad: Jag kickade igång octave från terminalen och försökte plotta, men fick ett felmeddelande som jag tror innehöll X11 (?). Är inte detta ett annat GUI-system? Kan man köra flera samtidigt?
X11 ligger bakom de flesta grafiska användar gränssnitt. Det går att ha flera grafiska inloggningar. I alla fall under kdm och gdm. Dock misslyckades jag med att switcha mellan kde och gnome under debian 4.
Det går dessutom att installera virtualla maskiner.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Hej,

tyvärr verkade det inte räcka med det ni skrev. Så jag testade att installera de paket jag hittade listade på Anjutas sida: http://anjuta.org/downloads (under rubriken dependencies), men det räckte inte heller.

Jag hittade ett råd här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=247755 att köra följande:

Kod: Markera allt

sudo aptitude install libglib2.0-dev libgtk2.0-dev
Och nu säger anjuta:

Kod: Markera allt

[...]
Färdig... lyckades
Total åtgången tid: 48 sekunder
(Tidigare har jag fått felmeddelande.)

Så nu startar Anjuta i alla fall - nu ska jag bara lära mig att bygga gui'n  :P

/Per
--
Per Erik Strandberg