Hej Buggen!
Jag letade lite, men hittade ingen .deb-fil (paketfil för Debian/Ubuntu), så det blir nog till att kompilera på egen hand! (Yay, kul!

)
Jag tittade lite på det, och det är en väldigt "klassisk" kompilering, bara att köra samma sak som fungerar för det mesta som kommer som källkod. Men innan du börjar måste du installera ett paket som heter
build-essential som finns i förråden. Efter det laddar du ner filen (jag hittade den här:
http://linux.softpedia.com/progDownload/Mesk-Download-12635.html), och packar upp den på lämplig plats.
- Med där finns en README-fil, läs den så noga du orkar (men åtminstone det som heter Requirements och Building and Installation).
- Se till att du har installerat alla beroenden (dependencies, under Requirements, det mesta finns nog att hämta i förråden).
- Är du redo? Allt du behöver är installerat och klart? Då kör vi!
I README-filen beskrivs hur du installerar, du skall göra det som står där, d.v.s. kör följande i en terminal:
cd /vart/du/packade/upp/mesk-0.3.1
./configure
make
sudo make install
Var noggrann och kolla efter felmeddelanden efter varje steg. Om du får några felmeddelanden: försök tyda dem (Något som saknas? Installera det isåfall..), eller posta felet här så kan någon hjälpa dig!
Om du lyckades har du just nu kompilerat ditt första (?) program, det går kanonbra att köra, och en helt ny dörr har öppnats (alternativt: du är så avskräckt att du aldrig installerar något som inte finns i Lägg till/Ta bort igen

).
Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...