Nätverk i Ubuntu
Nätverk i Ubuntu
Har haft Fedora 5 installerat på en av mina datorer i snart en vecka men jag lyckas inte att ansluta till mitt lokala nätverk som vi har hemma så jag får ingen tillgång till Internet. Jag har prövat allt möjligt; sätta in allt statiskt det fungerade inte, använda DHCP som jag har på dom andra datorerna som förresten kör Windows.
Nu till frågan tror ni att det är enklare att koppla upp sig till ett lokalt nätverk med Ubuntu?
Ber om ursäkt om frågan är dum har typ aldrig använt Linux förut. Jag brukar mest syssla med webbprogrammering.
Tacksam för svar!
// Adam
Nu till frågan tror ni att det är enklare att koppla upp sig till ett lokalt nätverk med Ubuntu?
Ber om ursäkt om frågan är dum har typ aldrig använt Linux förut. Jag brukar mest syssla med webbprogrammering.
Tacksam för svar!
// Adam
Nätverk i Ubuntu
Ubuntu kör DHCP som standard så det ska bara vara att starta upp så är allt igång.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Nätverk i Ubuntu
[quote="Quartus"]Ubuntu kör DHCP som standard så det ska bara vara att starta upp så är allt igång.[/quote]
Borde det inte vara lika enkelt i Fedora också? För när jag använder DHCP i Fedora så vill det sig inte. Jag får "Bestämmer IP-infomrmation för et0 misslyckades...".
Min fråga var om det är enklare att koppla upp sig i Ubuntu än i Fedora. Allra lättast är det i Windows då är det ju bara att klicka på det nättverket man vill koppla upp sig till...
Borde det inte vara lika enkelt i Fedora också? För när jag använder DHCP i Fedora så vill det sig inte. Jag får "Bestämmer IP-infomrmation för et0 misslyckades...".
Min fråga var om det är enklare att koppla upp sig i Ubuntu än i Fedora. Allra lättast är det i Windows då är det ju bara att klicka på det nättverket man vill koppla upp sig till...
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Nätverk i Ubuntu
då är ju frågan hur du kopplat datorn till nätverket.
trådlöst/trådbundet?
Router/via annan dator?
brandvägg?
osv.
mer info = lättare hjälp
trådlöst/trådbundet?
Router/via annan dator?
brandvägg?
osv.
mer info = lättare hjälp

Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Homines quod volunt credunt
Nätverk i Ubuntu
[quote="dacovale"]då är ju frågan hur du kopplat datorn till nätverket.
trådlöst/trådbundet?
Router/via annan dator?
brandvägg?
osv.
mer info = lättare hjälp
[/quote]
Trådlöst via en router (D-Link). Brandvägg vet jag inget om.
trådlöst/trådbundet?
Router/via annan dator?
brandvägg?
osv.
mer info = lättare hjälp

Trådlöst via en router (D-Link). Brandvägg vet jag inget om.
Nätverk i Ubuntu
Är det trådlöst så har det väl troligen med drivrutiner att göra. Vad för nätverkskort har du i datorn?
Nätverk i Ubuntu
[quote="ozamosi"]Är det trådlöst så har det väl troligen med drivrutiner att göra. Vad för nätverkskort har du i datorn?[/quote]
Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g
Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g
Nätverk i Ubuntu
Det går att få igång... Det finns en drivrutin som heter bcm43xx för ditt kort, dock räcker inte den utan du måste även gå igenom följande steg: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=185174 (ubuntuforums ligger nere just nu. Googles cache: http://72.14.221.104/search?q=cache:wIR ... r=&strip=1 )
Nätverk i Ubuntu
Tack för svaret ozamosi till en början ska jag skaffa mig en Ubuntu CD bara. Verkar vara en bra guide det där ska kolla in den efter att jag fått igång Ubunut.
Ã…terkommer då för jag stöter säkert på en massa probs på vägen.
Btw är det svårt att få till det?
Ã…terkommer då för jag stöter säkert på en massa probs på vägen.
Btw är det svårt att få till det?
Nätverk i Ubuntu
har du en IP adress om du skriver
ifconfig
?
ifconfig
?
Nätverk i Ubuntu
[quote="Adam4444"][quote="Quartus"]Ubuntu kör DHCP som standard så det ska bara vara att starta upp så är allt igång.[/quote]
Min fråga var om det är enklare att koppla upp sig i Ubuntu än i Fedora. Allra lättast är det i Windows då är det ju bara att klicka på det nättverket man vill koppla upp sig till...[/quote]
Det spelar ingen roll vilken dist det är, i botten så är det linux och dom gör alla på samma sätt.
Börja med att ta reda på vad systemet hittar ditt NIC som, det gör du med dmesg, därefter kan du kolla så det finns en modul - har du tur så har ubuntu lagt upp en eller ett par moduler för ditt NIC, kolla det med lsmod.
Om systemet inte har hittat någon modul, då blir det till att leta efter en eller så får man kolla om det finns någon snarlik som går att använda.
När du väl fått till det med modulen så får man kolla så den funkar, ifconfig ger dig lite info - testa med att skriva in ett ipnummer också, då kan du få reda på om modulen fungerar.
Om du nu är tvungen att använda en anorlunda modul så kan du binda den modulen till ditt NIC genom filen modprobe.conf
Nu har du fått några ideer om var du kan leta.
Min fråga var om det är enklare att koppla upp sig i Ubuntu än i Fedora. Allra lättast är det i Windows då är det ju bara att klicka på det nättverket man vill koppla upp sig till...[/quote]
Det spelar ingen roll vilken dist det är, i botten så är det linux och dom gör alla på samma sätt.
Börja med att ta reda på vad systemet hittar ditt NIC som, det gör du med dmesg, därefter kan du kolla så det finns en modul - har du tur så har ubuntu lagt upp en eller ett par moduler för ditt NIC, kolla det med lsmod.
Om systemet inte har hittat någon modul, då blir det till att leta efter en eller så får man kolla om det finns någon snarlik som går att använda.
När du väl fått till det med modulen så får man kolla så den funkar, ifconfig ger dig lite info - testa med att skriva in ett ipnummer också, då kan du få reda på om modulen fungerar.
Om du nu är tvungen att använda en anorlunda modul så kan du binda den modulen till ditt NIC genom filen modprobe.conf
Nu har du fått några ideer om var du kan leta.