Jag körde med XP och tänkte prova göra en Dual Boot med Ubuntu men någonstans under installationen råkade jag göra så att Ubuntu-partitionen installerades på en annan hårddisk (Z) än Microsoft-partitionen låg på (C)...
Så nu undrar jag om det finns nåt sätt att köra Dual Boot i det här läget (jag kan inte ens komma åt den andra hårddisken (C) i det här läget och kan bara köra Ubuntu!!!). eller måste jag installera om Ubuntu och hur ska jag då gå tillväga???
Tacksam för svar!
Problem med dual boot!!!
SV: Problem med dual boot!!!
Ubuntu använder sig av GRUB som bootloader, vilken styrs av grub.conf. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av att manuellt hantera .conf-filen, MEN här kommer en länk till en manual där det borde framgå hur du ska göra:
http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/
http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/
auzcar skrev: Jag körde med XP och tänkte prova göra en Dual Boot med Ubuntu men någonstans under installationen råkade jag göra så att Ubuntu-partitionen installerades på en annan hårddisk (Z) än Microsoft-partitionen låg på (C)...
Så nu undrar jag om det finns nåt sätt att köra Dual Boot i det här läget (jag kan inte ens komma åt den andra hårddisken (C) i det här läget och kan bara köra Ubuntu!!!). eller måste jag installera om Ubuntu och hur ska jag då gå tillväga???
Tacksam för svar!
- DeepThought
SV: Problem med dual boot!!!
Hej och välkommen auzcar!
Du öppnar GRUB-config-filen menu.lst genom att starta en terminal (Program -> Tillbehör) och skriva in följande:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Däri finns det exempelrader som ser ut såhär:
[quote="/boot/grub/menu.lst"]# title Windows 95/98/NT/2000
# root (hd0,0)
# makeactive
# chainloader +1[/quote]
Det bör bara vara att avkommentera (ta bort # framför) och sedan ändra (hd0,0) till något som passar. Jag rekommenderar att kopiera ner raderna längst ner i filen först, och avkommentera dem där (för att få Windows som sista startalternativ).
Det som är kruxet är att bestämma vad som skall stå istället för (hd0,0) - men om du vet hur det ligger till med dina hårddiskar och partitioner sitter så är det lätt gjort!
(hd0,0) betyder första hårddisken (hd0,0), första partitionen (hd0,0). Så om din Windowsinstallation ligger exempelvis på andra hårddisken, tredje partitionen blir det då (hd1,2). Antagligen ligger din Windowsinstallation på (hd0,0), så du lär inte behöva ändra det. Om det blir problem är det bara att säga till så kan vi hjälpa till!
Lycka till!
Du öppnar GRUB-config-filen menu.lst genom att starta en terminal (Program -> Tillbehör) och skriva in följande:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Däri finns det exempelrader som ser ut såhär:
[quote="/boot/grub/menu.lst"]# title Windows 95/98/NT/2000
# root (hd0,0)
# makeactive
# chainloader +1[/quote]
Det bör bara vara att avkommentera (ta bort # framför) och sedan ändra (hd0,0) till något som passar. Jag rekommenderar att kopiera ner raderna längst ner i filen först, och avkommentera dem där (för att få Windows som sista startalternativ).
Det som är kruxet är att bestämma vad som skall stå istället för (hd0,0) - men om du vet hur det ligger till med dina hårddiskar och partitioner sitter så är det lätt gjort!
(hd0,0) betyder första hårddisken (hd0,0), första partitionen (hd0,0). Så om din Windowsinstallation ligger exempelvis på andra hårddisken, tredje partitionen blir det då (hd1,2). Antagligen ligger din Windowsinstallation på (hd0,0), så du lär inte behöva ändra det. Om det blir problem är det bara att säga till så kan vi hjälpa till!
Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...