Mini-ITX

Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Mini-ITX

Inlägg av Quartus »

Någon som har testat Epia-kort och Ubuntu?
Själv var jag lite sugen på denna: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310559 (någon som vet någon nyare/snabbare fast fortfarande kyld passivt?)

Funderar på att byta min surrande server emot en tyst sak (prestanda kommer i detta fall i andra hand) och vill gärna ha lite kommentarer.

Tack på förhand! :)
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Johan Segolsson
Kontakt:

Mini-ITX

Inlägg av Johan Segolsson »

Funderar på exakt samma sak, en snabb sökning på komplett så hittade jag den här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321553 dock så har jag sett ett moderkort från via med dubbla fanless 1000mhz processorer men jag har inte kunnat hitta det i sverige :(
/phaero
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Mini-ITX

Inlägg av Quartus »

Mm... Det dumma är att det fortfarande är en Eden. Den är väl runt 5 år gammal? Deras nya C7 ska dock komma i en passiv variant. Den lär väl iofs bli rätt dyr.

Någon som har erfarenhet av ett helt passivt system, dvs inte ens en chassifläkt? Jag är lite rädd att det blir rätt varmt ändå.
Ubuntu guide
viktor

Mini-ITX

Inlägg av viktor »

VIA EPIA MII 12000 LVDS 1.2Ghz Motherboard (mini-itx.com), är nog det bästa du kan få om du vill ha helt passivt.

Personligen skulle jag nog inte köra ett system helt passivt utan jag skulle nog haft en tempratursyrd fläkt i chassit också som drar ut värmen.

Sedan om du vill ha ett litet kraft paket så ska du ha DFI G5M100-N Pentium M Mini-ITX Motherboard (mini-itx.com) och en Pentium M prossesor. Kommer gå att kyla med bara en 80mm fläkt i chassit och kommer spöa skiten ur alla andra ITX paket med integrerad CPU.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Mini-ITX

Inlägg av Quartus »

Eden (marknadsföringsnamn) var tydligen namnet på C7 (Esther) också då det är en fortsättning på C3 (Nehemiah).
C7:an för med sig en del roliga förbättringar som 90 nm tillverkningsprocess, support för SSE2 och SSE3 (dock inte helt som jag fattade det) och nivå 2 cache på 128k (64k i C3:an).

Hittade faktiskt denna med C7:an som Komplett dock inte får in förrän i augusti: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321553

viktor: VIA EPIA MII 12000 LVDS 1.2Ghz har C3:an och blir nog inte så intressant. Vad gäller "Pentium M"-förslaget är det nog inte så tokigt men då jag som konsument vill stödja de tillverkare som satsar på låg energiförbrukning lär det nog bli en VIA-prolle i alla fall (C7:an verkar dock inte så tokig ändå som sagt).
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Mini-ITX

Inlägg av Quartus »

[quote="Quartus"]Någon som har testat Epia-kort och Ubuntu?[/quote]
Kan väl svara på min egen fråga ifall någon undrar. EPIA-korten har faktiskt riktigt bra stöd för Linux. :)
Ubuntu guide
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"