Problem med att köra Feisty Fawns live-CD

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med att köra Feisty Fawns live-CD

Inlägg av vulfgar »

Det finns en bugg som drabbar vissa datorer när man ska köra live-CDn för Feisty Fawn. När man väljer första alternativet i menyn Start or install Ubuntu så kommer fölande meddelande upp
BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.3-3ubuntu3) Built-in Shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in comands
/bin/sh: can't access tty; job control turned off
(initramfs) ____
Det står en del i den här tråden och där finns också några förslag till lösning
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... =initramfs
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

SV: Problem med att köra Feisty Fawns live-CD

Inlägg av Okänd »

Hej vulfgar!
Det finns en bugg som drabbar vissa datorer när man ska köra live-CDn för Feisty Fawn. När man väljer första alternativet i menyn Start or install Ubuntu så kommer fölande meddelande upp
Kan bara tala för mig själv här nu!
Det gäller även de övriga allternativen som finns i menyn som jag har testat (utom det sista med hårddisken).
Allternativet Starta från hårddisken (tror jag det var) där vet jag inte om detta meddelande dyker upp då jag aldrig testade detta sista allternativ.

MVH/Malou
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Råkade ut för det problemet med en hp vectra. Installerade debian 4 istället.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det är sannolikt bäst att avstå från Feisty tills vidare om man råkar ut för detta. Bättre att installera Edgy.
Användarvisningsbild
MorpH

Inlägg av MorpH »

Jag skulle försöka installera fiesty fawn på min dator men jag lyckas inte ens starta det med skivan, det laddar och kontrollerar en massa saker tills den helt stannar på

Kod: Markera allt

* Starting Avahi mDNS/DNS-DS Daemon: avahi-daemon
den har stått på detta i ca 40 minuter nu så det verkar ju inte precis som att det bara går trögt att ladda.
någon som har några bra förslag?
att tillägga är ju att jag har testat att starta med samma skiva på min laptop och det fungerade jättebra.
JOS

Inlägg av JOS »

Har samma problem med att det går otroligt trögt att installera. Min CD har jobbat konstant i 4 timmar, och det visas bara en svart skärm. Det är på en Fujitsu Lifebook P1120. Vill inte slita ut CD spelaren så jag får avbryta och köra 6.10 ett tag till..
Användarvisningsbild
tillmar_
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av tillmar_ »

har samma problem som trådskaparen!
Så jag undrar ifall det går att installera "Edgy" och efter installationen uppdatera till "Feisty Fawn"? 8)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

tillmar_pontus skrev: har samma problem som trådskaparen!
Så jag undrar ifall det går att installera "Edgy" och efter installationen uppdatera till "Feisty Fawn"? 8)
Det borde gå finfint, men som alltid är det är inte helt säkert att det går. Testa, och återkom gärna med resultatet! :D Det enda dryga är väl att du måste se till att insallera Edgy och lägga in alla uppdateringar först.. för att sedan ta bort dem när du installerar Feisty..

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
derfla

Inlägg av derfla »

Jag försöker installera ubuntu, (feisty Fawn)  kör in live cd'n och kommer till menyn där jag väljer att starta/installera. En rullande mätare kommer fram ett tag sen kommer själva problemet.
[ 135.174107] Buffer I/O error on device hdc , logical block 1
Lätt problem? jag står handfallen och fattar ingenting.
Första gången jag installerar nåt linux kanske bör nämnas..
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det ser ut som ett fel på cd-skivan.

Verifera md5sum:an innan du bränner den eller ladda ner med bittorrent som kontrollerar summan automatiskt. Se sedan till att bränna i låg hastighet... Det blir bättre kvalite på skivan då.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
derfla

Inlägg av derfla »

Ok ska testa detta!
derfla

Inlägg av derfla »

Ursäkta dubbelpost.

Har prövat att bränna långsammare, ingen skillnad.

Fakta: Installerar på en formaterad hårddisk (inget OS inlagt)
256mb RAM ska ju funka med det, eller?

[ 135.025765] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

155. 094886] buffer I/O error on device hdc logical block 0
logical block 0 till 6

jag fattar inte vad som är fel?

Det händer samma sak när jag väljer "check CD for defects" ..

Bör jag pröva Xubuntu som kräver mindre ram?
Senast redigerad av 1 derfla, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

xubuntu är nog inte fel, den kräver ju mindre resurser. Det är alltid lättare att det blir fel när man är precis på marginalen. Du kan ju också/istället prova med alternate-CDn. Den installationen är textbaserad, men det innebär inte att du måste skriva en massa kommandon, bara att det inte ser lika snyggt ut och under ngen tillgång till internet installationen. Slutresultat blir precis detsamma som med installation från live-CDn.
Nu får du ju iofs felmeddelande när det gäller CDn, så förmodligen beror problemet på att det är fel på den. Det kan ju givetvis också vara fel på din brännare eller CD-läsare. Enklast är ju att kolla om din nuvarande live-CD funkar på en annan dator utan fel. Då vet du om du ska felsöka brännaren eller CD-spelaren på datorn du ska installera på.
derfla

Inlägg av derfla »

Jo jag har en rätt gammal cd-läsare... (satt ursprungligen i en PII)

Innan jag byter, hur ska slave respektive master jumprarna vara ställda?
(XP har  funkat att installera på samma jumperställningar)

Vad förlorar jag av att installera Xubuntu istället för Ubuntu, kommer Ubuntu flyta bra på 256mb?
Senast redigerad av 1 derfla, redigerad totalt 6 gånger.
sucram82

Inlägg av sucram82 »

Kapar tråden här lite, men jag har ett oxå ett problem att installera Ubuntu 7.04

Får följande felmeddelande:
------------------------------------------------
Failed to start the X server .... see report ...

(WW) The directory "usr/share/fonts/XII/cyrillic" does not exist. Entry deleted from font path.
....
//(II) ... står nåt om att den testat 800x600 och 1280x1024 men att det inte finns tillgängligt.
(WW) VESA(0): No valid modes left. Trying less strict filter...

0: usr/X11R6/BIN/X (xf86SigHandler+0x81) [0x80c5d91]
1: [0xffffe420]
2: usr/X11R6/BIN/X (InitOutput+0x9aa) [ox80a5b9a]
3: usr/X11R6/BIN/X (main+0x27b) [0x807456b]
4: lib/tls/i686/cmov/libc.so.6 (__libc_start_main+0xdc) [0cb7d0cebc]
5: usr/X11R6/BIN/X (FontFileCompleteXLFD+0x1e1) [0x8073ab1]

Fatal server error
Caught signal 11. Server aborting
------------------------------------------------

Har en bärbara widescreen DELL Inspiron 6400/E1505 med 2 GB ram, Radeon X1400 (köpt från england/USA). Den har en 70 gb hårddisk som jag har partionerat upp i två delar, på första partitionen c: har jag idag Windows XP SP2 installerat, medans den andra F: är oformaterad, det är där jag hade tänkt installera Ubuntu.

Kan nämnas att jag får samma felmeddelande när jag försöker testaköra Ubuntu utan att installera det oxå.

Nå förslag vad detta kan bero på och vad man kan göra åt det?

Tacksam för svar, vore så roligt och få testa Ubuntu efter att ha varit en trogen Windowsanvändare genom åren.

Med vänlig hälsning,
Marcus
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hejsan sucram82, och välkommen till Ubuntu-se!

Har du kontrollerat så att skivan är felfri? Det gör du precis i början, i samma meny där du väljer "Starta och installera Ubuntu".

Om det är fel på skivan kan du bränna en ny, gärna långsamt (2x eller 4x) för att se om den fungerar bättre :)

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
sucram82

Inlägg av sucram82 »

Den var felfri, tror det snarare beror på felet som beskrivs på denna sida:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2420732

Alltså att datorer med ATI grafikkort kan ha problem att installera ubuntu. Har dock testat förslagen som fanns på sidan men fick det fortfarande inte att funka, man tycker ubuntu borde ha släppt en ny version när så många är drabbade. Får hoppas att det kommer någon ny version snart. Ska testa lite mer ikväll, hoppas man hittar nåt svar som löser problemet.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jag tycker att Ubunuts Live-cd verkar ganska värdelös. Blir nästan alltid något fel när jag ska installera genom den. Partitioneringen funkar rätt dåligt, och det är ofta i samband med detta som installationeprocessen hakar upp sig för mig.

Däremot har har aldrig haft några problem med Ubuntus alternativa text-install-CD(inte heller med någon av de andra distarnas live-cd(pclinux, mandriva osv)

Är det någon som känner igen sig i det här?

mvh
mannealm
Nybliven nörd!
Helge

Inlägg av Helge »

Jag får precis samma fel och felmeddelande, har en Dual processor på 3,1 GHz och 2 Gb mem, så det kan inte vara resursproblem....Samma sak när jag försöker testa CD skivan

vulfgar skrev: xubuntu är nog inte fel, den kräver ju mindre resurser. Det är alltid lättare att det blir fel när man är precis på marginalen. Du kan ju också/istället prova med alternate-CDn. Den installationen är textbaserad, men det innebär inte att du måste skriva en massa kommandon, bara att det inte ser lika snyggt ut och under ngen tillgång till internet installationen. Slutresultat blir precis detsamma som med installation från live-CDn.
Nu får du ju iofs felmeddelande när det gäller CDn, så förmodligen beror problemet på att det är fel på den. Det kan ju givetvis också vara fel på din brännare eller CD-läsare. Enklast är ju att kolla om din nuvarande live-CD funkar på en annan dator utan fel. Då vet du om du ska felsöka brännaren eller CD-spelaren på datorn du ska installera på.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Helge skrev:
Jag får precis samma fel och felmeddelande, har en Dual processor på 3,1 GHz och 2 Gb mem, så det kan inte vara resursproblem....Samma sak när jag försöker testa CD skivan

vulfgar skrev: xubuntu är nog inte fel, den kräver ju mindre resurser. Det är alltid lättare att det blir fel när man är precis på marginalen. Du kan ju också/istället prova med alternate-CDn. Den installationen är textbaserad, men det innebär inte att du måste skriva en massa kommandon, bara att det inte ser lika snyggt ut och under ngen tillgång till internet installationen. Slutresultat blir precis detsamma som med installation från live-CDn.
Riktigt samma slutresultat får man faktsikt inte, inte jag i alla fall. Med Live-cd:n kan jag inte f¨å skärmen att visa mer än 60Hz medan alternativ cd-installationen låter mig ha 85.
Nybliven nörd!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"