Hej!
Jag upgraderade min ubuntu server genom sudo apt-get dist-upgrade, men nu när jag bootar så finns det gamla ubuntu servern kvar den oxå! Så jag kan välja mellan 2 ubuntu servrar i Grub, kernel 2.6.17.10 och kernel 2.6.17.11 !! Väldigt skumt, hur tar jag bort den gamla versionen? Har även windows xp på denna datorn...
Har jag gjort nåt fel vid upgraderingen?
Dubbel uppsättning av ubuntu servrar efter upgradering
-
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Dubbel uppsättning av ubuntu servrar efter upgradering
Det är helt normalt beteende. Om det råkar vara något fel på 2.6.17-11 så att du inte ens kan starta kan du ändå enkelt gå tillbaka till den gamla versionen.
När du vet att den nya kärnan fungerar kan du ta bort den gamla med "apt-get remove linux-image-2.6.17-10-server" eller vad paketet nu heter (kolla med "dpkg-query -W linux-image*). Ta INTE bort paket som bara heter linux-image eller linux-image-server (utan versionsnummer).
När du vet att den nya kärnan fungerar kan du ta bort den gamla med "apt-get remove linux-image-2.6.17-10-server" eller vad paketet nu heter (kolla med "dpkg-query -W linux-image*). Ta INTE bort paket som bara heter linux-image eller linux-image-server (utan versionsnummer).
SV: Dubbel uppsättning av ubuntu servrar efter upgradering
Jag har ju 6.10 som fungerar och vill installera 7.04 och testa, men på en ny partition. Kan man ha båda versionerna på detta sätt. Ngt speciellt man skall göra när man installerar?
Skapar den en partition automatiskt ?
Skapar den en partition automatiskt ?