Solaris 10
Solaris 10
Någon här på forumet som har provat Solaris? Hur funkar det? Det är ju också gratis, precis som Ubuntu.
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Solaris 10
Men det är varken Open source eller fritt utan ett kommersiellt operativsystem 

A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
OK, men har du provat det? Är det lättanvänt som Ubuntu? Jag ska inte byta, är bara lite nyfiken...jag tror inte gräset är grönare på andra sidan 

- Smygis
Nej det är varken likt eller lika lättanvänt. (vanesak
)
Men det är ett kraftigt operativsystem för servern.
Och visst fungerar det på skrivbordet också men det är väl inte direkt lika anpassat för det.
Det finns liksom inte någon community som driver på på dom delarna. Men enligt dom som använder det så ska det vara ett fantastiskt OS för servrar. Sedan vet jag väl inte någon som kör det på skrivbordet

Men det är ett kraftigt operativsystem för servern.
Och visst fungerar det på skrivbordet också men det är väl inte direkt lika anpassat för det.
Det finns liksom inte någon community som driver på på dom delarna. Men enligt dom som använder det så ska det vara ett fantastiskt OS för servrar. Sedan vet jag väl inte någon som kör det på skrivbordet
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Källkoden till Open Solaris är helt öppen. Finns det en icke-fri version också? Vad är skillnaden i så fall?Smygis skrev: Men det är varken Open source eller fritt utan ett kommersiellt operativsystem![]()
- Smygis
Solaris (Inte Open) innehåller en hel del features som inte finns i Open Solaris. Nu har jag ingen koll på vad det vad för några men så är det i alla fall. Det var några riktigt avancerade grejor i alla fall. Tror jag.Lars skrev:Källkoden till Open Solaris är helt öppen. Finns det en icke-fri version också? Vad är skillnaden i så fall?Smygis skrev: Men det är varken Open source eller fritt utan ett kommersiellt operativsystem![]()
Och Open Solaris är under någon EPL liknande licens vilket betyder att sun äger all kod som stoppas i den. Oavsett vem som skrev den.
Och visst det är en öppen licens men jag vet inte om man kan kalla den fri.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Skillnaden mellan OpenSolaris och Solaris finns beskriven här: http://www.opensolaris.org/os/about/faq ... is-solaris
Vad gäller SoftLans ursprungliga fråga: Solaris är stabilt som få operativ, jag minns att någon på jobb upptäckte en gammal server "som hade glömts bort" men som fortfarande användes. Den hade en upptid på 3 år, trots att det under tiden hade varit diverse avbrott i nät, automatiserade patchningar, etc. Den körde Solaris 8.
Som serverplattform har nog alla de gamla Unixdrakarna (Sun, HP, IBM) riktigt bra produkter att erbjuda, däremot så lider de väl kollektivt av en avsaknad på "bling" vilket gör att de inte är jätteroliga att köra som desktop. Både Sun och HP har haft halvhjärtade försök att porta Gnome till Solaris och HP-UX, de gav dock upp någon gång kring 2002-2003....
Vad gäller SoftLans ursprungliga fråga: Solaris är stabilt som få operativ, jag minns att någon på jobb upptäckte en gammal server "som hade glömts bort" men som fortfarande användes. Den hade en upptid på 3 år, trots att det under tiden hade varit diverse avbrott i nät, automatiserade patchningar, etc. Den körde Solaris 8.
Som serverplattform har nog alla de gamla Unixdrakarna (Sun, HP, IBM) riktigt bra produkter att erbjuda, däremot så lider de väl kollektivt av en avsaknad på "bling" vilket gör att de inte är jätteroliga att köra som desktop. Både Sun och HP har haft halvhjärtade försök att porta Gnome till Solaris och HP-UX, de gav dock upp någon gång kring 2002-2003....
- dlundh
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Både Solaris 10 och AIX erbjuder GNOME som desktop. IBM kommer dessutom ut med mjukvara som låter en köra Linux x86-binärer på AIX (som ju som bekant körs på PowerPC).Johan R-E skrev:Som serverplattform har nog alla de gamla Unixdrakarna (Sun, HP, IBM) riktigt bra produkter att erbjuda, däremot så lider de väl kollektivt av en avsaknad på "bling" vilket gör att de inte är jätteroliga att köra som desktop. Både Sun och HP har haft halvhjärtade försök att porta Gnome till Solaris och HP-UX, de gav dock upp någon gång kring 2002-2003....
Se: http://news.com.com/2100-1010_3-6178762.html
Tack för att ni rätade ut frågetecknen
Nu är jag ännu mer övertygad om att jag lugnt kan fortsätta med Ubuntu.

- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
dlundh skrev:Både Solaris 10 och AIX erbjuder GNOME som desktop. IBM kommer dessutom ut med mjukvara som låter en köra Linux x86-binärer på AIX (som ju som bekant körs på PowerPC).Johan R-E skrev:Som serverplattform har nog alla de gamla Unixdrakarna (Sun, HP, IBM) riktigt bra produkter att erbjuda, däremot så lider de väl kollektivt av en avsaknad på "bling" vilket gör att de inte är jätteroliga att köra som desktop. Både Sun och HP har haft halvhjärtade försök att porta Gnome till Solaris och HP-UX, de gav dock upp någon gång kring 2002-2003....
Se: http://news.com.com/2100-1010_3-6178762.html

- dlundh
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Det är inget att skämmas för, det är väl ingen som använder Gnome på varken AIX eller Solaris?Johan R-E skrev:dlundh skrev: Både Solaris 10 och AIX erbjuder GNOME som desktop. IBM kommer dessutom ut med mjukvara som låter en köra Linux x86-binärer på AIX (som ju som bekant körs på PowerPC).
Se: http://news.com.com/2100-1010_3-6178762.htmltar mig för pannan Just det, jag hade glömt Suns JavaDesktopSystem som har gnome 2.6 i botten...

Sun erbjuder även gäng tunna terminaler för desktop användning (sun ray terminaler)
JavaDesktopSystem är påslaget som default, gammla CDE går dock att köra också ^_^
Det går till och med att köra Compiz:
http://ostoolbox.blogspot.com/2007/03/c ... 6-too.html
JavaDesktopSystem är påslaget som default, gammla CDE går dock att köra också ^_^
Det går till och med att köra Compiz:
http://ostoolbox.blogspot.com/2007/03/c ... 6-too.html