Solaris 10

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
SoftLan

Solaris 10

Inlägg av SoftLan »

Någon här på forumet som har provat Solaris? Hur funkar det? Det är ju också gratis, precis som Ubuntu.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Solaris 10

Inlägg av Smygis »

Men det är varken Open source eller fritt utan ett kommersiellt operativsystem ;)
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

OK, men har du provat det? Är det lättanvänt som Ubuntu? Jag ska inte byta, är bara lite nyfiken...jag tror inte gräset är grönare på andra sidan  :)
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Nej det är varken likt eller lika lättanvänt. (vanesak  :-*)
Men det är ett kraftigt operativsystem för servern.
Och visst fungerar det på skrivbordet också men det är väl inte direkt lika anpassat för det.
Det finns liksom inte någon community som driver på på dom delarna. Men enligt dom som använder det så ska det vara ett fantastiskt OS för servrar. Sedan vet jag väl inte någon som kör det på skrivbordet
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Smygis skrev: Men det är varken Open source eller fritt utan ett kommersiellt operativsystem ;)
Källkoden till Open Solaris är helt öppen. Finns det en icke-fri version också? Vad är skillnaden i så fall?
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Lars skrev:
Smygis skrev: Men det är varken Open source eller fritt utan ett kommersiellt operativsystem ;)
Källkoden till Open Solaris är helt öppen. Finns det en icke-fri version också? Vad är skillnaden i så fall?
Solaris (Inte Open) innehåller en hel del features som inte finns i Open Solaris. Nu har jag ingen koll på vad det vad för några men så är det i alla fall. Det var några riktigt avancerade grejor i alla fall. Tror jag.
Och Open Solaris är under någon EPL liknande licens vilket betyder att sun äger all kod som stoppas i den. Oavsett vem som skrev den.
Och visst det är en öppen licens men jag vet inte om man kan kalla den fri.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Skillnaden mellan OpenSolaris och Solaris finns beskriven här: http://www.opensolaris.org/os/about/faq ... is-solaris

Vad gäller SoftLans ursprungliga fråga: Solaris är stabilt som få operativ, jag minns att någon på jobb upptäckte en gammal server "som hade glömts bort" men som fortfarande användes. Den hade en upptid på 3 år, trots att det under tiden hade varit diverse avbrott i nät, automatiserade patchningar, etc. Den körde Solaris 8.

Som serverplattform har nog alla de gamla Unixdrakarna (Sun, HP, IBM) riktigt bra produkter att erbjuda, däremot så lider de väl kollektivt av en avsaknad på "bling" vilket gör att de inte är jätteroliga att köra som desktop. Både Sun och HP har haft halvhjärtade försök att porta Gnome till Solaris och HP-UX, de gav dock upp någon gång kring 2002-2003....
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

Johan R-E skrev:Som serverplattform har nog alla de gamla Unixdrakarna (Sun, HP, IBM) riktigt bra produkter att erbjuda, däremot så lider de väl kollektivt av en avsaknad på "bling" vilket gör att de inte är jätteroliga att köra som desktop. Både Sun och HP har haft halvhjärtade försök att porta Gnome till Solaris och HP-UX, de gav dock upp någon gång kring 2002-2003....
Både Solaris 10 och AIX erbjuder GNOME som desktop. IBM kommer dessutom ut med mjukvara som låter en köra Linux x86-binärer på AIX (som ju som bekant körs på PowerPC).
Se: http://news.com.com/2100-1010_3-6178762.html
--
dlundh
Min IT-blogg
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Tack för att ni rätade ut frågetecknen  :) Nu är jag ännu mer övertygad om att jag lugnt kan fortsätta med Ubuntu.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

dlundh skrev:
Johan R-E skrev:Som serverplattform har nog alla de gamla Unixdrakarna (Sun, HP, IBM) riktigt bra produkter att erbjuda, däremot så lider de väl kollektivt av en avsaknad på "bling" vilket gör att de inte är jätteroliga att köra som desktop. Både Sun och HP har haft halvhjärtade försök att porta Gnome till Solaris och HP-UX, de gav dock upp någon gång kring 2002-2003....
Både Solaris 10 och AIX erbjuder GNOME som desktop. IBM kommer dessutom ut med mjukvara som låter en köra Linux x86-binärer på AIX (som ju som bekant körs på PowerPC).
:o tar mig för pannan Just det, jag hade glömt Suns JavaDesktopSystem som har gnome 2.6 i botten...
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

Johan R-E skrev:
dlundh skrev: Både Solaris 10 och AIX erbjuder GNOME som desktop. IBM kommer dessutom ut med mjukvara som låter en köra Linux x86-binärer på AIX (som ju som bekant körs på PowerPC).
:o tar mig för pannan Just det, jag hade glömt Suns JavaDesktopSystem som har gnome 2.6 i botten...
Det är inget att skämmas för, det är väl ingen som använder Gnome på varken AIX eller Solaris?  ;D
--
dlundh
Min IT-blogg
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sun erbjuder även gäng tunna terminaler för desktop användning (sun ray terminaler)

JavaDesktopSystem är påslaget som default, gammla CDE går dock att köra också ^_^

Det går till och med att köra Compiz:
http://ostoolbox.blogspot.com/2007/03/c ... 6-too.html
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"