Släktforskning

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Släktforskning

Inlägg av Okänd »

Någon här som jobbar med släktforskning ?
Behöver veta, vilka program som används nuförtiden.
Själv jobbar jag med GRAMPS sam MinSläkt ( med wine ). Funkar utmärkt.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Släktforskning

Inlägg av SakJur »

trevligt, hur långt bak i tiden är du?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Okänd

Inlägg av Okänd »

SakJur skrev: trevligt, hur långt bak i tiden är du?
"Mamma sida" 1674
"Pappa sida" 1870

Roligt att jobba med det  ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag och min pappa har släktforskat i några år nu. Använder mig av Disgen med hjälp av Wine eftersom jag tycker att utskriftsmöjligheterna är bäst i detta program. Bland annat när jag gör en släktmatrikel i trädform där även sidosläkten kommer med.
Har testat Gramps, och mycket är bra i programmet, men kan tyvärr inte få till utskrifterna på det sättet som jag vill.
Dessutom så hänger sig datorn när jag försöker skriva ut grafiska utskrifter, antagligen för att jag har c:a 11000 namn i databasen.
Med hjälp av Disbyt (anbyte med andra forskare genom en databas) så har jag kommit ner till 1500-talet på många grenar, där 1700-talet  och delvis 1600-talet är verifierat. Svårt när man kommer ner till 1600-talet.
Släkten är från Öarna i Bohuslän (Morlanda, Öckerö) och delvis på fastlandet runt Göteborg och neråt Halland på min pappas sida.
Min mammas släkt är från Småland runt Växjö-trakten.

Har mest släktforskat på min pappas sida eftersom jag bor i Göteborg och uppgifterna om Småland ligger i Vadstena.
Just nu skrivs inte så mycket nya namn in utan bekräftar och lägger till uppgifter om befintliga personer istället.

Använder dessutom programmen, Dödboken 1947-2003, Sveriges befolkning 1890, 1900, 1970 och 1980, KGF (Kronobergs Genealogiska Förening), PLF (Person & Lokalhistoriskt Forskarcentrum) som innehåller uppgifter om personer i Kalmar län, Vigselregister i Halland, Bouppteckningsregister i Halland. Finns säkert fler skivor men jag kommer inte på några just nu.
Dessutom så har jag ett register över bouppteckningar i Öckerö socken som jag och min pappa har skrivit in i datorn med cirka 2600 kompletta bouppteckningar med tillhörande register. Håller dessutom på att skriva in födelse- och vigselregister över personer i Öckerö.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
grepapär
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av grepapär »

Hej. Är helt såld på disgen, gillar de suveräna kartfunktionerna . ort och källförteckningarna är också lättöverskådliga(när man vet hur man vill ha det)
Hade därför lite ångest när jag sopade ut windows ur datorn (efter jag prövat  ubuntus livecdn 10min, friskt vågat hälften vunnet, inget dualboot här inte, antingen eller) och inte fick disgen att fungera. Novis som man är är man evigt tacksam för forum av alla slag. där det finns personer som verkligen angagerar sig i andras frågor och problem. Så nu funkar disgen klockrent med ubuntu (genom wine) .
Har man någon speciell församling man arbetar mycket med så har arkiv digital suverän bildkvalitet. samma sida på genline är som en badrumsruta.
( <a class="postlink" href="http://www.arkivdigital.se">http://www.arkivdigital.se</a> ) priserna är desutom relativt humana.
pappa 1600 västergötland närke
mamma 1700 askum
svärmor 1700 säve
svärfar 1600 Landvetter
ps.
släckten är bättre på datorn änn i verkligheten
ds
Okänd

Inlägg av Okänd »

En sak jag inte förstått med släktforskning:

Borde inte ämnet vara uttömt snart? ;D Med alla som forskar borde man kunna sammanfoga alla släktträd till en jättestruktur så att vi som inte har lust, slipper att släktforska.. ;)

Fast det kanske tar död på allt det roliga?  ::)
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: En sak jag inte förstått med släktforskning:

Borde inte ämnet vara uttömt snart? ;D Med alla som forskar borde man kunna sammanfoga alla släktträd till en jättestruktur så att vi som inte har lust, slipper att släktforska.. ;)

Fast det kanske tar död på allt det roliga?  ::)
Men CryingFreeman, vill du inte veta, vem som är din pappa ?  ;D ;D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om du menar "Who's your daddy?!" så har jag redan koll. ;D ;D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

dejavu pluginen
Håkan, vad är det ?
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Det där med släktforskning är väldigt intressant, vad behöver man egentligen för information för att kunna börja med det? Räcker det med sin dator och några bra program?  ???

Du får förklara dig LJ :)

MVH L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Louie skrev: Det där med släktforskning är väldigt intressant, vad behöver man egentligen för information för att kunna börja med det? Räcker det med sin dator och några bra program?  ???

MVH L
Du behöver veta namnen och när dom är födda på släkt som är födda i slutet av 1800-talet, samt var dom är födda någonstans. Sen rullar det på.
Finns en mängd databaser att få tillgång till både över internet och med hjälp av olika cd-skivor.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

k_jermeus skrev:
Louie skrev: Det där med släktforskning är väldigt intressant, vad behöver man egentligen för information för att kunna börja med det? Räcker det med sin dator och några bra program?  ???

MVH L
Du behöver veta namnen och när dom är födda på släkt som är födda i slutet av 1800-talet, samt var dom är födda någonstans. Sen rullar det på.
Finns en mängd databaser att få tillgång till både över internet och med hjälp av olika cd-skivor.
Låter spännande, får börja med det där.
Tror första steget blir att ta reda på var min mor och far är födda :) Det är precis så jag kommer ihåg vilka månader fyller är på.
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Gubevaremigväl för min släkt, säger jag bara!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Grön Göling skrev: Gubevaremigväl för min släkt, säger jag bara!
Ack ja, inte lätt att ha en kaparkapten i släkten. :)
Louie skrev:
k_jermeus skrev:

MVH L
Låter spännande, får börja med det där.
Tror första steget blir att ta reda på var min mor och far är födda :) Det är precis så jag kommer ihåg vilka månader fyller är på.

Du kan ju alltid använda dig av skivorna Sveriges befolkning 1970 och 1980. Där står var dina föräldrar är födda om du inte är invandrare vill säga.
Bild
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

k_jermeus skrev: Ack ja, inte lätt att ha en kaparkapten i släkten. :)
Du eller jag?? ::)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Fick detta mail häromdagen angående kyrkböcker på internet:

"Vi vill med detta mail påminna dig om ett specialerbjudande från Genline till DIS-medlemmar som har Disgen 8, enligt annons i Diskulogen nr 76. Enligt erbjudandet kan du beställa ett helt års Genline-abonnemang för 1395 kr eller två år för 2395 kr."

När jag går in på Genlines hemsida så kostar ett helårsabonnemang 2690 kr. annars.
Funderar på att slå till. Som tur är så uppfyller jag kraven.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Är det någon som kör aktivt med Gramps släktforskningsprogram?
Jag laddade ner deras senaste beta, version 3.0.
Programmet har helt klart potential. Är väl egentligen utskriftsmöjligheterna som behöver slipas på mer. Annars så tycker jag att inskrivningsmöjligheterna är oändliga.
Nu är ju Disgen speciellt bra på utskrifterna och är väl ingen måttstock på hur bra Gramps utskrifter blir, men om man jämför med exempelvis MinSläkt och många andra så är detta mycket bättre. För och nackdelar med allt.

Värt att prova, speciellt eftersom programmet har öppen källkod och helt gratis, och dessutom under ständig utveckling.  :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"