Behöver hjälp med Genline

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Behöver hjälp med Genline

Inlägg av ZX Spectrum »

Jaha, då skriver man sin första tråd under rubriken Programmering, men tyckte att det passade bästa här.
Eftersom jag håller på med släktforskning så funderade jag på att införskaffa ett abonnemang på Genline (kyrkböcker på internet).
När jag sen kommer till Genlines hemsida så har jag att välja mellan valen Windows eller MacIntosh/Linux. Stöd ges inbart för Windows och MacIntosh, medans Linuxanvändare får använda sig av någon typ av shellscript baserat på MacIntosh-varianten som använder Java.
Är tyvärr inte alls hemma på detta området och tänkte om jag kunde få lite hjälp med hur jag fixar till det.

Dessa filer var med i zip-filen som jag hämtade:

Resource (mapp) innehållande filen "gff.properties"
r_javaGFF.jar
startGFF.command
testStore

Enligt vad jag förstår så är det startGFF.command som är nyckelfilen och i den som jag behöver ändra i för att det ska fungera?

startGFF.command:

cd /Applications/GFFMac/GFFMac
pwd
chmod 775 resource/gff.properties
java -Djavax.net.ssl.trustStore=testStore -Djavax.net.ssl.trustStorePassword=tutorial -ms64m -mx350m -cp r_javaGFF.jar -Dcom.apple.mrj.application.growbox.intrudes=false -Dcom.apple.mrj.application.live-resize=true  -Xdock:name="Family Finder on Mac OS X"  first.Application1

cd /Applications/GFFMac
pwd
chmod 775 resource/gff.properties
#-mx256m
java -Djavax.net.ssl.trustStore=testStore -Djavax.net.ssl.trustStorePassword=tutorial -ms64m -mx350m -cp r_javaGFF.jar -Dcom.apple.mrj.application.growbox.intrudes=false -Dcom.apple.mrj.application.live-resize=true  -Xdock:name="Family Finder on Mac OS X"  first.Application1

Jag bifogar även konfigurationsfilerna.

Har försökt att hitta någon annan som har gjort ett shellscript till Genline genom googlingar utan resultat, så jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig, och eventuellt andra släktforskare med detta.

[bifogad fil raderad av administratör]
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

SV: Behöver hjälp med Genline

Inlägg av Okänd »

Hej !

Nu körde jag försöket med att tanka hem Genlines windowsversion och kör den nu i wine.
Det gick faktiskt bra, trots alla felmeddelanden i terminalen angående windows-sökvägar.
När allt var klar, fanns Genline under Program>Wine>Programs>genline

Och den gick bra att köra.

Vore inte det ett bättre alternativ för dig?

Hälsningar
Peter
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Det kanske är så man får köra programmet. Synd att dom inte har en riktig version till linuxanvändare.
Det verkar till och med som att MacIntosh-versionen inte är lika avancerad som Windows-versionen, av vad jag har kunnat läsa på olika sidor.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag själv jobbar med släktforskning in i hel***ke.
Jag kör MinSläkt med wine och samtidigt GRAMPS genealogisystem som finns här under Lägg till/ ta bort program

Och genline kommer jag nu också att köra med wine. Tack för tipset förresten..

/P
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"