HDD krasch, Rädda filer genom Ubuntu? [LÖST]

Something

HDD krasch, Rädda filer genom Ubuntu? [LÖST]

Inlägg av Something »

Hejsan allihop, sitter här med min laptop och försöker finna lite hjälp till min stackars server som kraschade under gårdagen.

Efter mycket tramsande med datorn så bestämde jag mig för att testa på om Ubuntu kunde göra något för mig, vilket det också kunde.

Jag har laddat ner och startat ubuntu genom en cd-skiva och allt fungerar fint, hittar min HDD som kraschat samt den nya som jag satt in i datorn för att kopiera allt materiall som jag vill ha kvar.

Alla filer på den trasiga disken kommer jag åt, kan spela upp musik och lite annat sånt där, läsa text dokument bland annat. Dock kan jag inte flytta över filerna till den nya disken.

Ubuntu säger åt mig jag inte har tillåtelse att skriva till någon utav diskarna, även om jag försöker ändra till att jag ska ha skriv rättigheter på båda två.

Har kör /nautilus commandot så jag blir root användare men inte heller där fungerar det.

Någon som har något tips på hur jag ska lösa detta?

Följande är en länk till sweclockers där jag också har skapat en tråd, innan jag testade Ubuntu, där står allt annat som jag har försökt redan.

http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=677319

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: HDD krasch, Rädda filer genom Ubuntu?

Inlägg av Hund »

sudo nautilus skriver du om du vill ha root-rättigheter. Högerklicka på diskarna och välj egenskaper, därifrån ska du kunna ändra rättigheter.

:)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen till ubunte-se Something!

Jag gissar att nya disken också är formatterad met ntfs. Ntfs diskar är per default inte skrivbara. Men det går att ändra på.

Det enklaste sättet (i mitt tycke, det finns många som ser terminalen som något gammalt och omodernt) är att starta en terminal och skriva in följande kommandon.

Se till att ha disken monterad så hittar du diskens devicenamn (som jag kallar för /dev/nydisk) i listan när du kör mount.

Kod: Markera allt

mount
umount /dev/nydisk
sudo mount -t ntfs /dev/nydisk /mnt -o rw
/dev/nydisk ska du byta ut mot partitionsnamnet på disken tex /dev/hdd1.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Something

Inlägg av Something »

Men just det där fungerar inte, kör jag nautilus commandotså kommer fönstret upp med root acces, dock kommer inte diskarna upp på vänster sida av fönstret, som dom gör annars om jag bara öppnar dom direkt från skrivbordet.

Går jag sen in på media så hittar jag diskarna där, men försöker jag ändra något inne på permissions fliken så säger den bara " THe permissions could not be changed. Couldnt change the permission of "disk" beacuse it is on a read-only disk"

Det är om jag försöker ändra på " Folder access"  Försöker jag ändra på  "File access" så säger den inget och så väljer jag " apply permission to enclosed files" och tar close, dock så ändras det tillbaks om jag går in och tittar igen.

Ursäkta för hur jag skriver, är lite stressad,

tack igen.

EDIT: mcNisse: Ska försöka testa det, tack.
Something

Inlägg av Something »

mcNisse: Nu försökte jag med det du sa, men jag fastnade direkt givetvis,

ubuntu@ubuntu:~$ umount /dev/hdd1
umount: /dev/hdd1 is not in the fstab (and you are not root)

Står det.

Det har inget att göra med att jag kör Ubuntu direkt från CDn? Man behöver inte installera det på hårddisken först?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Är /dev/hdd1 namnet på den nya disken? Jag gav det bara som ett exempel. Lägg till ett sudo framför när du behöver ha root-rättigheter.

Nejdå, problemet har inget med att du kör från livecd:n.

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Something

Inlägg av Something »

Ja, namnen är /dev/hdd1  och /dev/hdb1

Nu har jag unmountat och mountat igen, men vart hamnar dom någonstans?

Den säger åt mig att "according to mtab, /dev/hdd1 (och hdb1) is already mounted on /mnt.

Så jag antar att jag har gjort rätt?

Men var hittar jag nu hårddiskarna?

Om det är i mappen /mnt jag ska in i så säger den att " The folder contents could not be displayed. You do not have the permissions necessary to view the contents of "mnt"

Logiskt nog så behövde jag bli root först, körde sudo nautilus så nu får vi se vad som händer, återkommer :)
Senast redigerad av 1 Something, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är inte bra att montera diskar till samma monteringspunkt. Du kan behöva skapa nya kataloger eller montera till /media/hdd1 (om de finns)

Försök att avmontera igen och montera till olika kataloger.

Something

Inlägg av Something »

Precis vad jag gjorde nu, men den säger fortfarande att jag inte har tillåtelse att skriva på diskarna, försöker ändra det nu på egenskaper håller på att laddar för fullt just nu.

Jag placerade diskarna i /mnt och /opt
Something

Inlägg av Something »

Men det funkade inte heller, jag är på samma punkt som i början, har fortfarande inte tillstånd att ändra något, och om jag försöker ändra tillstånden inne i egenskaper så ändras det tillbax så fort jag går ut ur egenskaper.

Diskarna vill helt enkelt inte ändras från read-only öht.
Senast redigerad av 1 Something, redigerad totalt 30 gånger.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Antar att du kan göra drag-and-drop av dina filer till skrivbordet efter sudo nautilus men att flyttningen till din andra partition misslyckas. Och jag antar att båda är ntfs.

För att kunna skriva på ntfs-diskar behöver man installera ntfs-3g paketet först. Vet dock inte om det går i live. Alternativet är att skapa en fat32-partition med GParted att lagra grejorna på.
Something

Inlägg av Something »

Flytta filer till skrivbordet funkar, om det nu hade funnits plats där, dock händer inget nu efter jag gjort allt det där med att mounta diskarna, då händer ingenting när jag försöker lägga nåt på skrivbordet.

Låter som att det här kommer bli krångligt>_<,

Den andra disken har en XP installation också, precis som den kraschade disken, vill inte formatera någon av dom egentigen, men det lutar åt att jag får tömma innehållet på den kraschade :/

Men ös gärna på med mer tips, här till morgondagen på mig att lösa detta, annars blir det ny installation.

Tack för all hjälp hittills.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Prova en knoppix-skiva, Det är ju den bäste liveskivan för att rädda windows installationer.

Something

Inlägg av Something »

Har testat Knoppix också men där blir det samma sak med att jag inte kan göra något åt filer eftersom datorn tycker att jag inte är en tillräckligt viktig person, så han tänker inte lägga ner den tid och möda det tar för honom att fixa flytten av filer åt mig. Han har annat att göra>_<
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du får helt enkelt skriva in att du är viktig och att dina filer måste kopieras ;) . Kanske "IAmVeryImportant" kommandot fungerar ;)

Det här kanske går att lösa genom att editera den /etc/fstab som genereras vid uppstart. Kan du posta /etc/fstab här?

Something

Inlägg av Something »

Nu, gick det.

Jag löste det genom att släppa hit en annan burk ställde jämte och drog en nätverks kabel,

Ibland är man bara för dum, hur simpelt som helst och ändå ska man krångla till det.

Tackar så mycket för eran hjälp, det har iallafall varit väldigt intressant att få testa på Ubuntu och Knoppix.

Jag återkommer säkerligen med mer problem, men tills dess får ni ha det så fint :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: HDD krasch, Rädda filer genom Ubuntu? [LÖST]

Inlägg av vulfgar »

En liten fotnot bara, när man räddar data mha Knoppix och ska spara på en av diskarna som finns på skrivbordet, så måste man gå in och ändra rättigheterna innan man monterar disken. Som förval är det instaällt som read-only. Annars så behöver man inte installera NTFS-3g i Knoppix, det finns redan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"