Ubuntu-tjejer - vill vi ha en sådan tavla?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ubuntu-tjejer - vill vi ha en sådan tavla?

Inlägg av vulfgar »

En tråd tar upp frågan om jämställdhet i forumet, om det finns för få kvinnor och hur vi ska locka till oss fler. En sak som nämdes, var ifall det behövs en särskild tavla för ubuntu-tjejer. En sådan tavla skall givetvis vara öppen för alla, men kanske ändå kan kännas som en samlingspunkt för forumets tjejer. Det finns ju internationellt, tex http://ubuntu-women.org/
Vad tycker ni, ska vi ha en tjejtavla? Kom med synpunkter på detta och även andra idéer som kan få tjejer att trivas är välkomna. Jag vill gärna ha svar från så många som möjligt av tjejerna i forumet, men givetvis är även killar välkomna med synpunkter.

Jag tar gärna emot synpunkter via PMoch jag kommer inte att lämna ut innehållet i något sådant PM utan att först få samtycke från avsändaren. Givetvis går det också bra att posta i denna tråden.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Ubuntu-tjejer - vill vi ha en sådan tavla?

Inlägg av rancor »

Skall forumet delas upp i män och kvinnor?

Jag tycker hela idéen är diskriminerande och gammalmodig. Jag ser alla jämlika och Ubuntu-Women ser jag som att erkänna kvinnor skilt från det normala vilket verkligen inte är fallet.

Det finns inget genus i Ubuntu men om man skapar liknande forum så kan vi väl fortsätta med Ubuntu-Negro?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

rancor skrev: Det finns inget genus i Ubuntu men om man skapar liknande forum så kan vi väl fortsätta med Ubuntu-Negro?
Mmmm...låter gott!  ;D

Ärligt talat, diskriminering är det väl definitivt inte. Du måste medge att forumet är överlupet av manspersoner i alla åldrar och att de är tongivande.
Det kan hända att saker som avhandlas mellan kvinnor, oavsett hur tekniska de är, kan bli litet lättare för en del att förstå om man talar samma språk. Särskilt kvinnliga nybörjare kanske.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

För att inte få samma debatt i två olika trådar, se här också:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8871.0.html
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Grön Göling skrev:
rancor skrev: Det finns inget genus i Ubuntu men om man skapar liknande forum så kan vi väl fortsätta med Ubuntu-Negro?
Mmmm...låter gott!  ;D

Ärligt talat, diskriminering är det väl definitivt inte. Du måste medge att forumet är överlupet av manspersoner i alla åldrar och att de är tongivande.
Det kan hända att saker som avhandlas mellan kvinnor, oavsett hur tekniska de är, kan bli litet lättare för en del att förstå om man talar samma språk. Särskilt kvinnliga nybörjare kanske.
Du är ju kvinna så du borde veta bäst i frågan om det är diskriminerande eller nedvärderade.

Men det är verkligen inte så konstigt att löner, arbete osv. skiljer när man vägrar se könen som jämnställda och gång på gång skall samhället påminnas om att kvinnor är annorlunda när dem t.ex. behöver ett eget forum.

Jag tror tyvärr att det är övergående, yngre tjejer skulle aldrig acceptera det som den äldre skolan gör. Det hade faktiskt varit intressant att se hur frågan fortlöper och dem enda som faktiskt kan svara på detta är kvinnorna, inte män.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Enligt uppgift finns det i skrivande stund nio (9) användare (aktiva eller inaktiva är osagt) som identifierat sig som kvinnor.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

CryingFreeman skrev: För att inte få samma debatt i två olika trådar, se här också:
Den tråden har jag missat... merga?
Trill

Inlägg av Trill »

Grön Göling skrev:
Mmmm...låter gott!  ;D

Det där inlägget kan med lite omarbetningar lika gärna argumentera för Ubuntu-Negro.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu insisterar jag på att vi låter tjejerna diskutera detta ifred.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev: Nu insisterar jag på att vi låter tjejerna diskutera detta ifred.
Ja, om det finns ett behov eller inte är knappast killarnas sak att avgöra.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
Urban Anjar skrev: Nu insisterar jag på att vi låter tjejerna diskutera detta ifred.
Ja, om det finns ett behov eller inte är knappast killarnas sak att avgöra.  ;)
Instämmer med min juva stämma till fullo  ;D

MVH/Malou
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

CryingFreeman skrev: För att inte få samma debatt i två olika trådar, se här också:
Det var ju just ur den tråden som denna uppstod.
rancor skrev: Du är ju kvinna så du borde veta bäst i frågan om det är diskriminerande eller nedvärderade.

Men det är verkligen inte så konstigt att löner, arbete osv. skiljer när man vägrar se könen som jämnställda och gång på gång skall samhället påminnas om att kvinnor är annorlunda när dem t.ex. behöver ett eget forum.

Jag tror tyvärr att det är övergående, yngre tjejer skulle aldrig acceptera det som den äldre skolan gör. Det hade faktiskt varit intressant att se hur frågan fortlöper och dem enda som faktiskt kan svara på detta är kvinnorna, inte män.
Ledsen, men jag ser det varken som diskriminerande eller nedvärderande och det har nog väldigt litet med åldern att göra. Män och kvinnor är olika. Så är det bara, och det kan inte ligga något diskriminerande i det! Olikhet betyder inte att vi inte kan vara lika goda kålsupare (bra eller dåliga) oavsett vilket kön vi tillhör, så där ramlar diskrimineringen in, men inte i olikheterna i sig själva.
Om tjejerna känner att de kanske behöver en liten vrå för sig själva; är det fel? Då är väl i så fall hela Ubuntu-women också fel? Eller?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Åkejrå, hädanefter diskuterar jag endast med tjejer. Manspersoner måste därför täcka över sina ögon så fort jag kommer in på en tråd. ;D ;D ::)
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Inlägg av Trixa-med-tuxa »

Det är nödvändigt att fler tjejer hittar till Ubuntu Sverige!

Jag tycker att det blir lite märkligt när (var det 3000+ reggade killar ?!) sitter och diskuterar om man ska ha eller inte ha en avdelning för tjejer (+9 st reggade). Det är väl inte en moralisk fråga i första hand, det känns snarare som en praktisk fråga. Jag ser ingen diskriminering i det. Hela världen är ju "männens värld" fortfarande. Att ge kvinnor plats och utrymme är ju ett sätt att bryta med den modellen. Om man tror att det räcker med att som ungkarl säga "Mitt hem är öppet för alla - alla är välkommna!" - jag garanterar...det kommer inte en enda tjej..och har vägarna förbi ..bara så där...Äh ni förstår säkert  hur jag menar. Det handlar ju om att tjejerna hittar varandra, stöder varandra - helt enkelt kommer närmare varandra - och på det viset så kan dom bli starkare och därmed kommer fler att lockas av att dom har plats att ta - för det har tjejerna...dom har mycket mycket mer plats att ta här på forumet - precis som på andra tekniska forum.
Jag läste precis på ett bilmekarforum - där började ofta inläggen med "tjena grabbar....."..(jag blir så trött..).
Mitt förslag är:
> Öppna en tavla
> "Annonsera" efter en moderator
> Informera - länka - snacka om att den finns
> ...och låt tiden gå
Det visar sig först då om behovet fanns.....säg efter 6 månader...vad vet jag...men tid tar det nog kanske..
Du Grön Göling..du kanske kan vara "igångdragare" och du kanske vill vara moderator eller också kanske du känner någon som vill vara det...en tjej tycker du antagligen att det ska vara..
Jag tror att Tjejspegeln blir ett lyft! För alla!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag vet inte om moderatorn i tavlan måste vara en tjej...
Jag tycker det vore bättra att ta en mjukt kille, som sedan kan göra övergången till "grabb-forumet" hur lätt som helst.
Jag skulle ju föreslår vulfgar själv. Han startade tråden och han är världens diplomat, oavsett kön.
Detta vore bra, att börja med.
Ändringar kommer ju automatiskt sen.

Vulfgar, vad tycker du själv ?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Trixa-med-tuxa skrev:
Du Grön Göling..du kanske kan vara "igångdragare" och du kanske vill vara moderator eller också kanske du känner någon som vill vara det...en tjej tycker du antagligen att det ska vara..
Jag tror att Tjejspegeln blir ett lyft! För alla!
Jag skall be att få haka upp mig endast på en punkt - Jag hyser ingen önskan om att "bli något" på forumet. Det står i min programförklaring, som återfinns på Caféet.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8511.0.html

Att jag engagerat mig såpass i Locorådet beror på att det är något jag starkt önskat sedan DSK's dagar och redan då argumenterade för. Sen lurade UA in mig i det här med att skriva för den blivande föreningen också, men detta för att han vet att jag kämpat med näbbar och klor (passande för en pippi  ;) ) för att föreningen och LoCo't skall vara två separata enheter med kommunikation.

Tack för den vänliga tanken dock. Det värmer, när någon tror att jag är kapabel att utföra något vettigt. Härhemma händer det blott alltför sällan..... ::) ::) ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tack för den vänliga tanken dock. Det värmer, när någon tror att jag är kapabel att utföra något vettigt. Härhemma händer det blott alltför sällan...
Jag hade samma tanke, men men...
Och där hemma ? Ta hand om munken, så kommer nånting tillbaka ska du se........ ;) ;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Little John skrev: Och där hemma ? Ta hand om munken, så kommer nånting tillbaka ska du se........ ;) ;)
Han bara garvar..... :-\ :-\ :-\
Okänd

Inlägg av Okänd »

;D ;D ;D

Men angående TOPIC:
Vad tycker du ? Ska vi har en tavla ?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Givetvis!
Låst

Återgå till "Forum"