htpc nybörjare

andreas35
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

htpc nybörjare

Inlägg av andreas35 »

hej
jag tänkte bygga en htpc av lite gamla saker jag har hemma , men jag undrar då vilka saker som funkar bra med linux. och om datorn kommer orka med att spela dvder osv:)
datorn är en gammal compaq presario.
processor: Amd duron 700mhz
grafikkort: Ati radeon 9200se
ramminne: bror lite på men minst 384mb
hårddisk: en 10GB och en 80GB
övrigt: nec dvdbrännare,5.1 ljudkort, pci nätverkkort 100/100, usb2 kort.(möjligt vis ett TVkort)

om nu alla delarna funkar, så ska jag välja operativ.
vad ska jag välja? ubuntu eller?
jag har hört talas om KnoppMyth , är det ett bättre alternativ om man vill ha det så enkelt som möjligt;)

men så till den svåra delen är att jag tänkte fixa en vga-scart sladd.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
Och i instruktionerna ska man ställa in med powerstrip och det finns väll inte till LINUX:P? iallafall så undrar jag hur jag ska kunna genomföra det och om det är någon som kan hjälpa mej om jag kör fast:P
MVH Andreas
:) fy va kul detta e!
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: htpc nybörjare

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen andreas35!

Mitt tips är att du bygger och testar, helt enkelt. Datorn skall absolut räcka för att köra Ubuntu, men om du ändå tycker att datorn är lite gammal kan du testa att köra Xubuntu istället för Ubuntu. Xubuntu kör lite lättare program (prestandamässigt) och använder skrivbordsmiljön Xfce.

Det enda problemet jag kan se med datorn är grafikkortet. ATI-kort är inte direkt kända för att fungera bra under Linux ;) Men kolla gärna i Tips & Trix för där finns några intressanta (?) guider för de som kör ATI-kort.

Men gör som så att du hämtar hem LiveCD (dekstop-CD) för Ubuntu, och kanske även Xubuntu (och Kubuntu, om det verkar intressant), bränner de och testar. Glöm bara inte att allt inte är aktiverat på LiveCDn (ex proprietära drivrutiner för grafikkortet), och att det kan gå väldigt långsamt att köra från skivan. Om det fungerar så får du en liten inblick i hur, och fungerar det inte får du en hint om vad som kan behövas lite pill med när du väl väljer att installera.

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
andreas35
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

SV: htpc nybörjare

Inlägg av andreas35 »

Tackar:D
jag får prova mej fram lite sen o se hur det går.
mvh andreas
:) fy va kul detta e!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"