GDM och auktoriseringsfil [LÖST]

Användarvisningsbild
jurimaa
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

GDM och auktoriseringsfil [LÖST]

Inlägg av jurimaa »

Hej!

Nu har jag klåpat igen. Jag skulle ta ner Feisty Fawn ISO filen och tyckte att det tog så länge att jag lämnade datorn utan uppsyn och tänkte att den sköter sig nog och fixar filen till imorgon. Som Tony i Letś Dance sa "men" det var inte riktigt så. Den hade visst stängt av sig eller så vart det strömavbrott eller något under nattens gångt. För nu säger den så här när jag skall logga in :
"GDM kunde inte skriva till din auktoriseringsfil. Detta kan innebära att du har slut på diskutrymme eller att din hemkatalog inte kunde öppnas för skrivning. Hur som helst går det inte att logga in. Kontakta din systemadministratör".
Det ligger nära till hands att disken börjar bli full men jag är inte säker. Och systemadministratören vem är det om inte jag själv, om det är någon annan så hoppas jag att hon/han hör av sig. Frågan är nu vad gör jag? Läste i en tråd om auktoriseringsfil och GDM men där fanns inget om diskutrymme.
Jag försökte med WinXP och Paragon Partition manager att formatera en del av det fria utrymmet till ext3 och lägga till det med existerande partition men det lyckades inte.

Om någon vill åta sig det här problemet så är det nog ingen brådska för jag tänker ge upp för idag.

Med vänliga veckoslutshälsningar till er alla Bosse

<Bozze>
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 29 gånger.
Sempron 3400+, 1024 MB, Matrox G55, UBUNTU 7.10
Celeron 2 GHz, 2048 MB, Gigabyte 7600 GS, KUBUNTU MCE 7,04
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: GDM och auktoriseringsfil

Inlägg av Lars »

Lättast är nog att starta i "recovery mode" och sedan köra kommandot "apt-get clean", det brukar frigöra en del diskutrymme. Om inte det räcker får du väl flytta ISO-filen någon annanstans.
Användarvisningsbild
jurimaa
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: GDM och auktoriseringsfil

Inlägg av jurimaa »

Tack för tipset.

Nu går det att logga in igen.;D Så det återstår att få partitionen större och fortsätta. Det nuvarande befintliga utrymmet är 2% så använt är 98%. Hoppas att jag får återkomma om jag inte klarar av partitionsförstoringen. ???

Ni skall ha en trevlig Helg Bosse

<Bozze>
Sempron 3400+, 1024 MB, Matrox G55, UBUNTU 7.10
Celeron 2 GHz, 2048 MB, Gigabyte 7600 GS, KUBUNTU MCE 7,04
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"