Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

Inlägg av Trixa-med-tuxa »

Kanske dom inte ser så stor mening med att sitta och försöka få sin nyförälskelse, LÄS t ex UBUNTU, att fungera felfritt genom att läsa sig till en fil. kand. på Internetforum etc. om hur man ska konfigurera - och upptäcka att det är i koder och kommandon i terminalen det ska lösa sig....
Bara en tanke.
Det skulle nog vara ett annat upplägg om fler tjejer tog plats - gavs plats - tillfrågades...Hur skulle du vilja ha det? Vilka prioriteringar tycker du vi ska göra i utvecklingsarbetet?
Inom bl a bilindustrin börja man göra detta för en del år sedan. Det fick mycket stort genomslag.
Vi måste få ett fritt och lättanvänt "operativsystem" som alla klarar av, och som kan hantera vardagens små behov i den stora digitala världen. Samarbete över alla gränser tycker jag!
Vad tycker ni?
Okänd

SV: Är detta männens/killarnas värld? Var finns kvinnorna/tjejerna?

Inlägg av Okänd »

Bulls eye... :D

Vi behöver fler skribenter som gör vettiga manualer för vanliga användare
inkl tjejer. Nu är det samma utmaning både för tjejer o killar.

Jag blir själv irriterad när man hittar en tegelsten till howto, när det skulle
ha räckt med en Quick Start för 99% av alla användare..

Bara att hoppa på och hjälpa till... ;)
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Alla personer är välkomna, kvinnor som män i alla åldar. Synd bara att just inom linux-världen så tycks männen vara överrepresenterade. Sen så har du helt rätt i det med att det används för mkt terminal (även om jag finner det underbart att sitta o pilla med). Snyggare HowTos, förbättrad introduktion till konfigurationen i Ubuntu, så är vi en bra bit på vägen.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

:)

jAG BLIR OTROLIGT GLAD NÄR JAG LÄSER ERA INLÄGG!

Vi får väl hjälpas åt att få det så som vi själva och de flesta vill ha det...användarvänligt - intuitivt.
För ni har jag väntat och prövat och väntat och prövat...men snart så :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det är en intressant fråga, och det tål att tänkas på, men oavsett så behövs det en större spridning i "den här världen". Spelar ingen roll om man tänker på det ur könsperspektiv eller inte. Det som är farligt är att få en homogen grupp användare som gör allting på sitt sätt, för då tenderar man att skrämma bort de som inte "passar in" i den gruppens sätt att hantera problem, kommunicera m.m. Ett exempel är att det för många av oss är en självklarhet att hänga på forumet, och fråga om hjälp där, medans för andra så är det lika naturligt att gå in i IRC-kanalen. Andra kanske hellre ringer sin kompis som kanske kan hjälpa till med det man har problem med, eller läser manualer tills det tar stopp, och sedan ger upp. Kanske ringer man telefonsupporten.

Oavsett vad man föredrar så skall det finnas ett vettigt alternativ för alla att göra sig hörd på, få hjälp på, tycka till på etc. Det pågående införandet av faddrar kan vara ett bra sätt att nå ut till fler människor, och jag vet att t.ex. Ubuntu-women försöker ha ett faddersystem ("mentoring") för att stärka kvinnor som börjar med Ubuntu. Huruvida det är en bra idé att skilja på kön kan alltid diskuteras, men tanken att erbjuda ett bra alternativ för många användare som annars kanske inte hängt kvar i Ubuntu/FOSS-världen är onekligen inte fel!

Men absolut, ett viktigt steg är nog att vi som redan är inkörda och vet var vi står faktiskt även tillåter oss att lyssna på andra, och släppa fram andra röster som kanske inte hörs lika ofta (eller högt).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

DeepThought skrev:
Oavsett vad man föredrar så skall det finnas ett vettigt alternativ för alla att göra sig hörd på, få hjälp på, tycka till på etc. Det pågående införandet av faddrar kan vara ett bra sätt att nå ut till fler människor, och jag vet att t.ex. Ubuntu-women försöker ha ett faddersystem ("mentoring") för att stärka kvinnor som börjar med Ubuntu. Huruvida det är en bra idé att skilja på kön kan alltid diskuteras, men tanken att erbjuda ett bra alternativ för många användare som annars kanske inte hängt kvar i Ubuntu/FOSS-världen är onekligen inte fel!
Tänk om man skapade en ubuntu-men grupp, skulle nog inte klinga så fint :)
På ett sätt är det farligt att se kvinnor som en minoritet, för redan då börjar tänket om att det skulle vara skillnader och att kvinnor behöver extra hjälp, vilket är ganska dumt o tro.
Och jag håller helt med dig, alla tänker olika. Och skapar man bara ett forum där alla får utrymme så upphör många problemen som finns annars att upphöra. Som t.ex. när jag sitter på forumet och skriver så spelar det ingen som helst roll vilken ålder, eller kön personen har bara man kan hjälpa till.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag tror det är bra att ubuntu-women finns. Förstår din tankegång där zero, men om man tillhör en minoritet så kan säkert en egen grupp ge trygghet.

Nu vet vi ju faktiskt inte alls hur stor del här i forumet som är kvinnor, vi vet inte vem som döljer sej bakom nicket.  ;) Jag tror att det är fler kvinnor här än vad vi tror. En viktig sak, tror jag, är att försöka att inte bli för "grabbiga". Enligt min erfarenhet så finner många kvinnor en grabbig attityd som väldigt tröttsam. Nu tror inte jag att det är nån fara här, men vem vet, det är lätt att bli hemmablind.

Oavsett kön så håller jag i alla fall med om att man inte ska behöva pula i terminalen om man inte vill. Den är kanonbra, snabb och kraftfull, men att använda den måste vara frivilligt. Allt ska gå att ställa in komma åt på ett enkelt grafiskt sätt. Nu är väl ubuntu på väg dit och har kommit en ganska lång bit med ver 7.04, men fortfarande finns det en hel del som kan bli bättre.

När det gäller manualer och guider för att komma igång så behöver vi alla krafter som finns, gärna från sådana som själva är nya med ubuntu. När man hållt på med något ett tag är det väldigt lätt att glömma att det inte finns något som är självklart.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Nu ser jag att det blivit ett intressant samtal kring - användare - utvecklingsarbete.
Det är väldigt positivt.
Män och kvinnor ska inte segregeras - tvärtom. Man ska försöka tala samma språk. Bjuda in - så att man känner sig välkommen. detta har berörts av flera nu. Bra. Jag tror att speciella mötesplatser för tjejer kan vara bra - det kan bli en öppning och en väg vidare så att alla kan mötas - oavsett...vadsomhelst.
UBUNTU står för något - inte enbart tekniskt, tycker jag.
Det bör vara motsatsen till rädsla och egoism.
Alltså ett mer mänskligt system - mindre "tekniskt".
Detta får  man genom att t ex utforma det grafiska gränssnitten och användarvänligheten så att vi alla passar in.
Tekniken bör ligga i bakgrunden och hjälpa oss.
Eller?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Traditionellt har Linux varit en väldigt manlig värld. Det måste vi ändra på.

Hur det ska gå till vet jag inte riktigt, men det får vi hjälpas åt att komma underfund om. Som någon antydde ovan finns det kanske lite fler tjejer här än vad statistik och Nick antyder, men det är ju själva f*n om tjejer/kvinnor ska behöva låtsas vara män eller i alla fall könsneutrala för att accepteras.

Ni är en resurs! Skrik till om vi blir för grabbiga och se till att ta plats i diskussionerna och när det gäller att forma framtiden. Känns det kymigt, ta det via moderatorerna eller skicka PM till mig.
Hjälp oss hitta ett språk och ett tilltal som passar oavsett kromosomuppsättning.

Hur skulle en speciell tjejmötesplats se ut? Sluten tavla i forumet utan killar? Något annat? Säg till vad ni vill ha, men kom framför allt ut och påverka helheten.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Trill

Inlägg av Trill »

Jag håller med ZeroGravity i sitt inlägg. Dessutom kommer nog antal kvinnor (förhoppningsvis) bli fler om vi bara når ut till den stora massan.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
Hur skulle en speciell tjejmötesplats se ut? Sluten tavla i forumet utan killar? Något annat? Säg till vad ni vill ha, men kom framför allt ut och påverka helheten.
Jag citerar från ubuntu-women
Ubuntu-Women is not about segregation of women, rather its goal is to integrate women as equals within the mainstream development going on in the Ubuntu world. Remember, membership is open to all and not based on gender alone.
ubuntu-women är alltså öppet även för män.

Jag hittade bla detta ang reglerna för IRC-kanalen #ubuntu-women, tror att detta är något vi ska ha i bakhuvudet.
As women working in FLOSS, we've heard all the jokes. Please refrain from making "jokes" that look like trolling, are insulting to women or about wanting to pick up women in channel. "I was just joking! Get a sense of humor!" is not an acceptable response to these actions. We don't lack a sense of humor, it might have been funny the first 400 times it happened, but it's not funny now.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Tänkvärda citat, men det där borde gälla överallt och alltid.

En öppen tavla då? Ubuntutjejerna? Det borde inte finnas några hinder. Inte ens manlig misstänksamhet om vi kan komma in och titta och pratas vid.

Här finns i alla fall några aktiva tjejer till: Grön Göling och Malou, förmodligen fler om man letar. Hör med dem också...

Finns det några hinder måste vi hjälpas åt att riva ner dem.

In a world without Walls and Fences who will need Windows or Gates?
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

En öppen tavla då? Ubuntutjejerna? Det borde inte finnas några hinder. Inte ens manlig misstänksamhet om vi kan komma in och titta och pratas vid
Den här idéen gillar jag, en tavla med namnet Ubuntutjejerna.... Och en kvinnligt moderator till den
Urban, kör en poll...

/P
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Nu händer det grejer!
Hur kul som helst!
Jag tror att det kommer att bli otroligt bra med en öppen "tjejtavla".
Jag hoppas det innerligt!
Det skulle friska upp.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Ubuntu-Women is not about segregation of women, rather its goal is to integrate women as equals within the mainstream development going on in the Ubuntu world. Remember, membership is open to all and not based on gender alone.

Jag har funderat och funderat på de här med en tjejtavla och vad dess syfte skulle vara.
Vi har nu på forumet för det första ett antal supporttavlor bl.a. en för nybörjare, vilket är ett väldigt bra steg för att ta emot nya användare. Vi har ett antal forumtavlor som berör forumet och Ubuntu-Sverige.
Vi har till och med vart väldigt öppna så vi erbjuder plats för andra os.
Sist men inte minst har vi en plats som kalla Puben. Med andra ord har vi ett ganska varierande och komplett forum.
Så första frågan som dyker upp är varför behövs en tjejtavla, vilket är dess syfte? För den måste fylla någon funktion, fylla ett tomrum som saknas och på något sätt driva forumet framåt i utvecklingen.
Existerar det någon diskriminering? Svaret måste nog bli nej. I citatet från Ubuntu-Women står det att syftet med deras verksamhet att integrera kvinnor som jämlikar inom Ubuntuvärlden. Men jag ser verkligen inte att de inte skulle vara det nu. I alla fall inte här på Ubuntu-Sverige.

Men som vi tidigare i tråden sa så är kvinnor inom linux-världen i minoritet.
Så syftet skulle vara att en tjejtavla lockar tjejer och ökar antalet kvinnliga medlemmar i forumet. Men som jag även sa, finns det en tjejtavla så varför inte en killtavla? Om tavlan i sig precis som i citatet är öppet för båda könen så tappar den ju idén. Samma som om en tjejtavla skapades så måste vi för att vara konsekvensa även öppna en killtavla. Detta förtydligar ännu mer att huvudsyftet skulle vara att öka antalet kvinnliga medlemmar.
Därför skulle en tjejtavla till viss del bidra till att poängtera en skillnad mellan kvinnor och män i Ubuntu-Sverige. En skillnad som jag tror och känner vare sig är en skillnad i kunskap, engagemang, eller attityd, utan bara är en skillnad i antalet medlemmar.

Jag vill verkligen inte låta negativ till idén, men jag tycker det borde finnas ett annat sätt att öka känslan av att det här faktiskt är en plats för alla, kvinnor som män, nybörjare som experter, gamla som unga. Ett sätt som skulle bidra till detta är att man längst upp i forumet efter "Ubuntu Sverige"  slänger in -"En plats för alla" Kanske till och med kvinnor/män-ung/gamla-experter/nybörjare som jag skrev innan. Dessutom skulle det vara väldigt positivt att vi nu när moderatorkåren håller på att utökas tar in några kvinnor.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Dessutom skulle det vara väldigt positivt att vi nu när moderatorkåren håller på att utökas tar in några kvinnor.
Visst, men vi har inte många...........
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Little John skrev:
Dessutom skulle det vara väldigt positivt att vi nu när moderatorkåren håller på att utökas tar in några kvinnor.
Visst, men vi har inte många...........
...och somliga vill inte.... :-\
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Little John skrev:
En öppen tavla då? Ubuntutjejerna? Det borde inte finnas några hinder. Inte ens manlig misstänksamhet om vi kan komma in och titta och pratas vid
Den här idéen gillar jag, en tavla med namnet Ubuntutjejerna.... Och en kvinnligt moderator till den
Urban, kör en poll...

/P
Nej, vill tjejerna ha en sådan är det en ORDER, inget att rösta om!

Trixa, Gölingen med flera, snacka ihop er och säg vad ni vill ha. Vill ni ha en egen tavla bör ni nog också inom er utse en moderator, för det skulle väl se illa ut om en kille hade det jobbet på just den tavlan.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Om  tjejerna hade skapat Ubuntu så hade det nog sett lite annorlunda ut. Jag menar inget negativt. De kanske prioriterar lite annorlunda än killarna hur och vad ett OS ska bestå utav.
Om tjejerna vill ha en kvinnlig moderator så känns det okey för mej, men jag hoppas att även jag som man får gå in och suporta en tjej, annars blir det konstigt.
En liten berättelse ur mitt minne.  En gång började jag jobba hos en elektriker. Första dagen där så såg jag ett par ben sticka ut under en "americanare" (bil).  Jag började prata och killen svarade och bad mej räcka skiftnyckel m.m.  Efter ett tag kröp han fram och det visade sig vara en snygg tonårstjej.  ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

turbo skrev: Om  tjejerna hade skapat Ubuntu så hade det nog sett lite annorlunda ut. Jag menar inget negativt. De kanske prioriterar lite annorlunda än killarna hur och vad ett OS ska bestå utav.
Om tjejerna vill ha en kvinnlig moderator så känns det okey för mej, men jag hoppas att även jag som man får gå in och suporta en tjej, annars blir det konstigt.
En liten berättelse ur mitt minne.  En gång började jag jobba hos en elektriker. Första dagen där så såg jag ett par ben sticka ut under en "americanare" (bil).  Jag började prata och killen svarade och bad mej räcka skiftnyckel m.m.  Efter ett tag kröp han fram och det visade sig vara en snygg tonårstjej.  ;D
Jovars, vi har alla fördomar, och det är spännande när man råkar i situationer när de visar sig vara tokfel.

Trist blir det däremot när folk går in i en roll och inte tillåter sig att ha kunskaper om något på grund av sitt kön. "ähä, jag fattar ju i n g e t av det här med datorer för jag är ju tjej" - då brukar jag peka ut någon av mina skärpta kvinnliga kolleger.  Lika illa är det förstås med så kallade män som låtsas att de har nollkoll på barn eller hushållsbestyr.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"