hej på er alla....
nu är jag trött på Windows!!!!
på tiden tycker väl många men jag har inte orkat innan men tänkte försöka installera Linux nu och se om det passar mig.
sagt och gjort drog ner Ubuntu 7.0.4 och tänkte börja installera men det stoppar ganska fort
ca 15% in så får jag upp detta mess.....
Installeraren behöver verkställa ändringar till partitionstabellerna men kan inte göra det därför att partitionerna på följande monteringspunkter inte kan avmonteras:
/media/Ny\040volym
Stäng de program som använder dessa monteringspunkter.
Vill du att installeraren ska försöka avmontera dessa partitioner igen?
vad gör jag för fel ?
jag har en Sony Vaio 13.3" VGN-SZ2HP/B
tänkte installera nu först på en usb disk (WD passport 120) för att prova innan jag blåser min C disk
första gången....
- DeepThought
SV: första gången....
Hej och välkommen hit pape!
Testa att avmontera enheten (ja, du kan formatera/partitionera även om den inte är monterad - det är nästan ett krav) som du skall formatera. Om det är din USB-disk så bör den ligga på Skrivbordet? I så fall är det bara att högerklicka och välja Avmontera (Unmount).
Dock vet jag inte hur det går om du installerar på USB-disken: är du säker på att du kan boot:a från den? Annars kanske det blir svårt.. men du vet att du även kan ändra storlek på existerande partitioner? T.ex. kan du ändra storlek på din nuvarande Windows-installation, och behålla den när du installerar Ubuntu på det frigjorda utrymmet (och köra dual-boot, som många av oss andra). Om du vill göra det är det gparted du skall använda - det finns på LiveCDn och du startar det genom att trycka Alt-F2 och skriva in gksudo gparted och köra!
Lycka till!
Testa att avmontera enheten (ja, du kan formatera/partitionera även om den inte är monterad - det är nästan ett krav) som du skall formatera. Om det är din USB-disk så bör den ligga på Skrivbordet? I så fall är det bara att högerklicka och välja Avmontera (Unmount).
Dock vet jag inte hur det går om du installerar på USB-disken: är du säker på att du kan boot:a från den? Annars kanske det blir svårt.. men du vet att du även kan ändra storlek på existerande partitioner? T.ex. kan du ändra storlek på din nuvarande Windows-installation, och behålla den när du installerar Ubuntu på det frigjorda utrymmet (och köra dual-boot, som många av oss andra). Om du vill göra det är det gparted du skall använda - det finns på LiveCDn och du startar det genom att trycka Alt-F2 och skriva in gksudo gparted och köra!
Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
mjo jag vet jag kan dela min partition men vill helst inte....
jupp min burk kan boota från USB....men...
min usb disk ligger på skrivbordet men jag får inte upp någon option om avmontering?
ska ubutu klara av detta jag vill göra överhuvudtaget? annars lägger jag inte ner mer tid på de
tack för ditt svar btw...
jupp min burk kan boota från USB....men...
min usb disk ligger på skrivbordet men jag får inte upp någon option om avmontering?
ska ubutu klara av detta jag vill göra överhuvudtaget? annars lägger jag inte ner mer tid på de

tack för ditt svar btw...
Går det inte att avmontera den via GParted då?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag råkade ut för samma sak, den är en ny "uppfinning" i och med Feisty. De äldre varianterna (Edgy, Dapper) har ingen automontering av diskarna. Det är klart att man kan se en poäng med att ha sina diskar monterade, men om man tyrcker på avmontera så ska de inte dyka upp igen efter fem sekunder! (vilket är precis vad de gör)
Dock om du starta installationen och använder dig av den "inbyggda" gparted som finns där så kan du göra alla ändringar du vill.
Dock om du starta installationen och använder dig av den "inbyggda" gparted som finns där så kan du göra alla ändringar du vill.
- DeepThought
Man kan gå in i System -> Inställningar -> Löstagbara media (??? nåt sånt, jag kör Xubuntu..) och kryssa ur något som heter "Montera automatiskt under körning" eller något sådant? (Leta, jag vet tyvärr inte exakt).
Då monteras inte enheter så fort man matar ut dem (men å andra sidan inte när man matar in dem heller
skall nog buggrapportera om det här..)
Då monteras inte enheter så fort man matar ut dem (men å andra sidan inte när man matar in dem heller

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...