Hjälp med dualboot och partionering

j0han

Hjälp med dualboot och partionering

Inlägg av j0han »

Hej, här kommer ytterliggare en partioneringstråd. Ber om ursäkt men jag har sökt och försökt läsa guider men inte riktigt förstått. Jag är helt ny på linux/ubuntu och har provat lite genom Vmware och blivit såld. Nu skulle jag vilja ha det bredvid mitt XP (som jag behöver ha kvar ett tag). Jag har en Dell Inspiron 6000, Dell är ju som de är ibland så jag hoppas det funkar.  :)

Jag har en hårddisk på 80 gb, uppdelat på C: à 20 gb och en D: à 60 gb. Jag har tillgång till partion magic och det programmet har jag använt lite förut. Jag vill behålla C: och dess storlek, men kan jag krympa d: och skapa en till partion med partion magic som passar ubuntu? Kan jag installera Ubuntu på denna nya partion när xp är installerat (på c: sen innan) och jag startar med skivan?

Det här blir lite snurrigt ser jag, men mina frågor är egentligen:

1) Är ett förfarande som ovan möjligt?

2) Hur hittar jag rätt partion i installationen (som jag förstått får de andra ”linuxnamn”)

3) Hur stor bör Ubuntu-partionen vara? (ett os tänkt för surf och ordbehandling)

4) Fixas en dualboot automatisk i och med installationen av ubuntu? Klarar en nybörjare av att ändra tid för boot  och ordning och så vidare?

5) Kan man ge sig in i det här utan att vara en helt säker på vad sysslar med?

Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare att komma igång lite… /Johan.
Model: Dell Inspiron 6000
CPU: Intel Pentium M 1.86 Ghz
Ram: 1024 DDR-2
Grafikkort: ATI Mobility Radeon X300
Ljudkort: Sigmatel AC’97
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Hjälp med dualboot och partionering

Inlägg av vulfgar »

Hej j0han och välkommen till forumet.  :)

Det är inte snurrigt, det du frågar, bättre att fråga en gång för mycket och känna sej säker på vad man gör.  ;)

1) Ja, det är möjligt

2) Du måste vara uppmärksam när du är i linux. Ett litet knep är att inte låta alla partitionerna vara exakt lika stora, då får du en extra koll. Om hårddisken/partitionen har ett eget namn/etikett i windows, t ex SYSTEM, så heter den likadant i linux. När du ser diskarna uppradade i linux under installationen så ser du dessutom vilket filsystem dom har, windowspartitionerna har NTFS (eller möjligen FAT32). Partitionera först upp d: mha Partition Magic eftersom du redan känner dej hemma med det programmet.

3) Ubuntu kan klara sej med ca 10 GB, men det är ju inte fel att låta den bli större. Om du lyckas fylla den helt och hållet så kan det bli problem. Du behöver minst 2 olika partitioner, en för swap, ca 500MB-2GB i storlek och en för systemet som betecknas / (root). Många av oss har en tredje partition för /home också, det är där alla inställningar för program och system sparas (Documents and settings) och även personliga filer (Mina dokument). Om man gör en ominstallation så finns då allt kvar. Läs mer om partitionering här http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3125.0.html

4) Ja, det fixas automatiskt. Du får hjälp här efteråt om du vill ändra ordning och tider för uppstart.

5) Jodu, tänk om vi alla hade vetat vad vi gjorde...  ;) Frågan är om man vet mer vad man gör om man installerar windows. Om live-CD eller installation via VMware funkar så skall även den riktiga fungera. Finesserna får du ta allteftersom.  :D Absolut största svårigheten är att man helt plötsligt får så många valmöjligheter, det är svårt att välja bland alla alternativ när man inte riktigt vet vad alternativen innebär.  ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
j0han

Inlägg av j0han »

Tack för det snabba svaret. Jag ska läsa på om partionering och göra ett försök. Jag antar att jag återkommer :)
Model: Dell Inspiron 6000
CPU: Intel Pentium M 1.86 Ghz
Ram: 1024 DDR-2
Grafikkort: ATI Mobility Radeon X300
Ljudkort: Sigmatel AC’97
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Du är välkommen!  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"