X startar inte med Nvidia drivare
X startar inte med Nvidia drivare
Jag har läst mängder med trådar, både på det här forumet och på andra siter, om folk som haft problem med att få igång nvidias drivrutiner men inget har fungerat.
Jag har prövat olika versioner av drivrutiner, olika versioner av Ubuntu, jag har uppdaterat BIOS, prövat mängder av iställningar i xorg.conf och nu senast installerade jag de senaste drivarna från nvidia (ver. 100.14.03).
Nu innan jag ger upp för gått (eller iallafall tills jag skaffat en ny dator) tänkte jag posta här för att se om någon kan hjälpa mig.
Jag har en P4 2,53GHz, 1024Mb, Geforce 6600GT AGP (tror det är ett Inno3D), Asus P4P800-X moderkort och kör Feisty Fawn.
Det fungera felfritt med nv drivarna men när jag byter till nvidia blir skärmen bara svart när X ska starta.
Ibland hänger sig datorn helt och svarar inte på några kommandon (t.ex. CTRL-ALT-DEL) och ibland får jag upp en felrapport som inte säger mig någonting.
Jag bifogar min xorg.conf och en logg-fil från den senaste misslyckade starten.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Edit.
Kanske skulle förtydliga att datorn inte hänger sig eller ger felrapport slumpmässigt. Utan med vissa inställningar och drivare jag prövat så fryser den helt och med andra så får jag en felrapport. Nu senast fick jag en felrapport.
[bifogad fil raderad av administratör]
Jag har prövat olika versioner av drivrutiner, olika versioner av Ubuntu, jag har uppdaterat BIOS, prövat mängder av iställningar i xorg.conf och nu senast installerade jag de senaste drivarna från nvidia (ver. 100.14.03).
Nu innan jag ger upp för gått (eller iallafall tills jag skaffat en ny dator) tänkte jag posta här för att se om någon kan hjälpa mig.
Jag har en P4 2,53GHz, 1024Mb, Geforce 6600GT AGP (tror det är ett Inno3D), Asus P4P800-X moderkort och kör Feisty Fawn.
Det fungera felfritt med nv drivarna men när jag byter till nvidia blir skärmen bara svart när X ska starta.
Ibland hänger sig datorn helt och svarar inte på några kommandon (t.ex. CTRL-ALT-DEL) och ibland får jag upp en felrapport som inte säger mig någonting.
Jag bifogar min xorg.conf och en logg-fil från den senaste misslyckade starten.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Edit.
Kanske skulle förtydliga att datorn inte hänger sig eller ger felrapport slumpmässigt. Utan med vissa inställningar och drivare jag prövat så fryser den helt och med andra så får jag en felrapport. Nu senast fick jag en felrapport.
Senast redigerad av 1 Eson, redigerad totalt 22 gånger.
SV: X startar inte med Nvidia drivare
Det är "kraftiga" buggar just nu angående nVidia drivare.
Prova om du kan installera mha Envy
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162
Även om det är kraschat kan du då köra installationen via terminal dvs via Ctrl-Alt-F1.

Prova om du kan installera mha Envy
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162
Även om det är kraschat kan du då köra installationen via terminal dvs via Ctrl-Alt-F1.

Tack för ett snabbt svar, men det funkade inte med hjälp av Envy heller.
Det blev svart (som vanligt) och CTRL-ALT-F1 fungerade inte. Fick bota om i recovery mode och ändra tillbaka till nv.
Jag bifogar en ny loggfil om någon kan hjälpa mig.
Det blev svart (som vanligt) och CTRL-ALT-F1 fungerade inte. Fick bota om i recovery mode och ändra tillbaka till nv.
Jag bifogar en ny loggfil om någon kan hjälpa mig.
Din tråd blev lite bortglömd 
Ctrl-Alt-F1 ska bara funka eller F2 till F6. Ctrl-Alt-F7 för återgång.
Har du ett tangentbord där inte F-tangenterna är aktiva under boot/start ?

Ctrl-Alt-F1 ska bara funka eller F2 till F6. Ctrl-Alt-F7 för återgång.
Har du ett tangentbord där inte F-tangenterna är aktiva under boot/start ?
När det hänger sig och skärmen blir svart är det tvärstopp.
CTRL-ALT-F1 - F7 funkar inte och inte heller CTRL-ALT-DEL utan det är "knappen" som gäller för att starta om.
Jag har ett "vanligt" USB-tangentbord och F knapparna fungerar iallafall under uppstart av XP.
CTRL-ALT-F1 - F7 funkar inte och inte heller CTRL-ALT-DEL utan det är "knappen" som gäller för att starta om.
Jag har ett "vanligt" USB-tangentbord och F knapparna fungerar iallafall under uppstart av XP.
Knepigt...
Hursomhelst i recovery kan du starta som jag förstår det när du kan ändra nv
testa med att installera new paketet.
sudo apt-get install nvidia-glx-new
I newpaketet får man då senaste nVidiadrivaren ver 9755
Hursomhelst i recovery kan du starta som jag förstår det när du kan ändra nv
testa med att installera new paketet.
sudo apt-get install nvidia-glx-new
I newpaketet får man då senaste nVidiadrivaren ver 9755
Jepp, jag har inga problem att starta i recovery och allt funkar bra när jag kör med nv.
Jag har provat den versionen. Jag installerade den via Synaptic men det var samma sak med den.
Har även prövat 100.14.03 som ska vara ännu nyare och äldre drivrutiner typ 87xx. Det verkar inte spela någon roll vilken version jag använder.
Mitt grafikkort är ju ändå så pass "gammalt" att stödet redan borde finnas och jag är tveksam om nvidia utvecklar nya drivrutiner för att öka kompatibiliteten med gamla kort utan mest för att få med dom nya.
Kan det ha att göra med att kortet inte identifieras riktigt eller att någon konfigurering i xorg inte stämmer?
Jag har provat den versionen. Jag installerade den via Synaptic men det var samma sak med den.
Har även prövat 100.14.03 som ska vara ännu nyare och äldre drivrutiner typ 87xx. Det verkar inte spela någon roll vilken version jag använder.
Mitt grafikkort är ju ändå så pass "gammalt" att stödet redan borde finnas och jag är tveksam om nvidia utvecklar nya drivrutiner för att öka kompatibiliteten med gamla kort utan mest för att få med dom nya.
Kan det ha att göra med att kortet inte identifieras riktigt eller att någon konfigurering i xorg inte stämmer?
Nej jag kör ver 9755 på ett 5600 kort utan problem.
Om du kollar i den här guiden så har du det helt manuellt.
http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy
Option 2 !!!
Ladda hem drivaren:
http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... -9755.html
sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common
DISABLED_MODULES="nv"
De här raderna kan du köra när du är inloggad, kopiera/klistra in.
sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common
sudo rm /etc/init.d/nvidia-*
Sedan måste du logga ut och in i en terminal för de här raderna, Ctrl-Alt- F1> logga in.
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9755-pkg1.run
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals
sudo /etc/init.d/gdm start
Om du kollar i den här guiden så har du det helt manuellt.
http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy
Option 2 !!!
Ladda hem drivaren:
http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... -9755.html
sudo nano /etc/default/linux-restricted-modules-common
DISABLED_MODULES="nv"
De här raderna kan du köra när du är inloggad, kopiera/klistra in.
sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common
sudo rm /etc/init.d/nvidia-*
Sedan måste du logga ut och in i en terminal för de här raderna, Ctrl-Alt- F1> logga in.
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9755-pkg1.run
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals
sudo /etc/init.d/gdm start
No luck!
Det blir fortfarande bara svart skärm.
Det blir fortfarande bara svart skärm.

HmmmmEson skrev: No luck!
Det blir fortfarande bara svart skärm.![]()

Kom på en sak om du har glx-new paketet installerat så blir raden så här.
sudo apt-get --purge remove nvidia-glx-new nvidia-settings nvidia-kernel-common
Om det inte funkar... ta en vända med "toksnurran" som jag kallar den..
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
svara så bra det går på setupfrågorna..

Har inte hunnit "labba" så mycket med det de senaste dagarna men jag har inte nvidia-glx-new installerat längre. Jag prövade det tidigare men sen tyckte jag att det började bli lite rörigt med alla kopior jag hade av xorg.conf + att jag installerat alla möjliga script och olika versioner av drivare så jag installerade hela om Ubuntu för att få en ny start.
Kan det vara någon skillnad med t.ex. Kubuntu eller fönsterhanteraren spelar kanske ingen roll i det hela?
Jag har väl helt enkelt en olycklig kombination av hårdvara.
Kan det vara någon skillnad med t.ex. Kubuntu eller fönsterhanteraren spelar kanske ingen roll i det hela?
Jag har väl helt enkelt en olycklig kombination av hårdvara.
Om man googlar på ditt slutfel så hittar man massvis med
liknande loggfel som ditt.
nVidia Caught signal 11. Server aborting.
Nästan alla har lösningen att installera senaste drivaren eller installera om drivaren.
Sen när inte heller Ctrl-Alt-F1 funkar då vete tusan vad det är...
En till lustig sak som jag inte sett var att du testade med Betadrivaren..
"Jag har prövat olika versioner av drivrutiner, olika versioner av Ubuntu, jag har uppdaterat BIOS, prövat mängder av iställningar i xorg.conf och nu senast installerade jag de senaste drivarna från nvidia (ver. 100.14.03)."
Måste ha varit bara timmar gammal... den kör jag också ua med mitt nVidia kort.

liknande loggfel som ditt.
nVidia Caught signal 11. Server aborting.
Nästan alla har lösningen att installera senaste drivaren eller installera om drivaren.
Sen när inte heller Ctrl-Alt-F1 funkar då vete tusan vad det är...

En till lustig sak som jag inte sett var att du testade med Betadrivaren..
"Jag har prövat olika versioner av drivrutiner, olika versioner av Ubuntu, jag har uppdaterat BIOS, prövat mängder av iställningar i xorg.conf och nu senast installerade jag de senaste drivarna från nvidia (ver. 100.14.03)."
Måste ha varit bara timmar gammal... den kör jag också ua med mitt nVidia kort.

Testa sätt in följande i xorg.conf under Section "Screen";
Option "UseEdidFreqs" "false"
Jag hade jätteproblem att få igång X med nvidia-drivers men den raden löste det mesta.
/ Petter
Option "UseEdidFreqs" "false"
Jag hade jätteproblem att få igång X med nvidia-drivers men den raden löste det mesta.
/ Petter