Problem med (x)ubuntu start

Drapan

Problem med (x)ubuntu start

Inlägg av Drapan »

Tjena, Efter att ha installerat Ubuntu 6.06 på jobbet så tog jag hem en skiva hem för att testa själv. Skiva funkar som den ska, men så fort jag trycker på "Starta/Installera" eller "Starta med "safe graphics"" så blir det svart, även samma sak om jag ändrar upplösning etc med F4. Jag kommer helt enkelt inte in så jag kan installera. Drog hem "Ubuntu 7.04 Alternate AMD64" och det funkar "typ" som det ska, kan installera allt genom menyerna men när jag bootar om för att faktiskt komma in på sjävla skrivbordet (Windows uttryck? :)) så blir det bara svart. Om jag däremot tar recovery mode i boot menyn så går det iaf lite bättre, om jag sedan skriver "startx" där i terminalen (?) så kommer jag in på skrivbordet och allting verkar funka som det ska.

Jag googlade och letade här som en galning och testade ett antal lösningar, bland annat att installera fglrx drivisar och sätta rätt "HorizSync" och "VertSync". Men helt utan resultat. Då såg jag att någon som hade haft snarlikt problem installerade Xubuntu och att det sedan funkat. Så jag tänkte göra samma sak. Här funkar iaf LiveCDn (Xubuntu 7.04 LiveCD AMD64) om man ändrar upplösning med F4 i menyn. Så jag kom in, installerade, bootar om... Och tar första alternativet i menyn, samma sak igen, helt dött, bara svart. Lite lätt små irriterat så bootar jag om och tar recovery mode och skriver "startx"... det laddar och funkar perfekt.

Noterade även efter jag installerade xubuntu så står det fortfarande ubuntu i boot menyn, ska det göra det? Jag är ganska säker på att jag formaterade partition innan jag körde in Xubuntu...

Min dator:
AMD64 3200+
X850 Pro
SyncMaster 957p

Om det är något mer ni skulle behöva veta för att hjälpa mig fixa det här så är det bara och fråga
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Problem med (x)ubuntu start

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen Drapan!

Jag skulle bara vilja kommentera en sak: innan du gör dig för hemmastadd med din nya installation skulle jag faktiskt rekommendera dig att installera om, och då installera 32-bitarsversionen (i386) istället för 64-bitarsversionen. Detta är för att en del av de vanligare applikationerna är väldigt svåra att få att fungera på ett tillfredställande sätt med 64-bitars (tråkigt, jag vet..). T.ex. så strular flash och Wine (en windows-"emulator" som låter dig köra windows-program/-spel under linux).

Vad gäller prestandaskillnaden mellan 64- och 32-bitars så är den minimal, och garanterat inte värd de extra bekymmer du springer på med 64-bitars. Så om du inte måste köra 64-bitars (d.v.s. om du bara skall ha datorn för "hemmabruk"): gör en ny installation med 32-bitarsversionen.

Lite segt kanske, men i det långa loppet tror jag att det är värt det :)

Lycka till med resterande problem, så kommer nog någon förbi som kan hjälpa dig!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Drapan

Inlägg av Drapan »

Tackar. Faktum är att jag redan har sprungit på de 2 problemen du nämner, dock så har jag lyckats få igång Wine ändå, det fanns ett litet trick man kunde göra nånstans. Om Wine funkar till 100% är dock en annan fråga. Om dom problem jag beskrev ovan har att göra med 64bitars versionen så kommer jag väl ominstallera. Annars kan jag nog överleva.

En annan grej, Det är nån form av rättstavnings kontroll överallt, i Firefox och i Gaim, vart kan man ändra språk för den alternativt stänga av den?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

I firefox ändrar du under Edit>Preferences>Adbvanced och fliken General. Ta bort bocken vi "Check my spelling as I type". Om du har svensk version av foxen så blire det något i stil med Redigera>Inställningar>Avancerat osv

I Gaim är det Inställningar>Konversationer och ta bocken vid "Markera felstavade ord"
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Drapan

Inlägg av Drapan »

Ok tack så mycket, men är det ingen som har svar på det jag skrev i första posten?
Drapan

Inlägg av Drapan »

Ah....ingen?... bumpelirump
Senast redigerad av 1 Drapan, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

vulfgar skrev: I firefox ändrar du under Edit>Preferences>Adbvanced och fliken General. Ta bort bocken vi "Check my spelling as I type". Om du har svensk version av foxen så blire det något i stil med Redigera>Inställningar>Avancerat osv

I Gaim är det Inställningar>Konversationer och ta bocken vid "Markera felstavade ord"
Tack, du gjorde just mitt linuxanvändande ett steg lättare ;D
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Drapan skrev: Ok tack så mycket, men är det ingen som har svar på det jag skrev i första posten?
Vad har du för grafikkort? Vet du om du fått igång drivrutinerna?

Kanske kan det vara skärmläget som inte stödjs av din skärm också, men jag är inte tokbra på sådant.. :(
Drapan

Inlägg av Drapan »

Upplösning stöjds, Frekvensen stöds...

Vad är lättaste sättet att kolla så drivrutinen faktiskt funkar?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Kör glxinfo | grep render i en terminal och kolla så att du får "direct rendering: Yes". Tror att det skall räcka :)

|-tecknet sitter på tangenten mellan z och Shift, längst ner till vänster. Tryck AltGr-<|> för att få fram det. Då "pipe:as" output från glxinfo till grep, som sorterar ut alla rader som innehåller render
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

DeepThought skrev: Kör glxinfo | grep render i en terminal och kolla så att du får "direct rendering: Yes". Tror att det skall räcka :)

|-tecknet sitter på tangenten mellan z och Shift, längst ner till vänster. Tryck AltGr-<|> för att få fram det. Då "pipe:as" output från glxinfo till grep, som sorterar ut alla rader som innehåller render
Nämen, den sa "No" för mig :) Men vet ändå redan att det här skit ATi kortet suger, men det funkar för syftet ( Mediaspelare/Surfare )
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Drapan

Inlägg av Drapan »

Japp hallo

"Direct Rendering: Yes"...

Någon som har mer idér? Börjar gå mig på nervarna nu...

EDIT: Jag har förövrigt HIS Radeon X850 Pro för att vara exakt
Senast redigerad av 1 Drapan, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Drapan skrev: Japp hallo

"Direct Rendering: Yes"...

Någon som har mer idér? Börjar gå mig på nervarna nu...

EDIT: Jag har förövrigt HIS Radeon X850 Pro för att vara exakt
Enklast är att helt enkelt skippa problemen och installera 32Bits-versionen.
Behöver du hjälp?
Drapan

Inlägg av Drapan »

Spelar det verkligen någon roll? Med tanke på att det har med själva operativet att göra... som jag förstod det va det bara 64-bitars program som var problem?
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Drapan skrev: Spelar det verkligen någon roll? Med tanke på att det har med själva operativet att göra... som jag förstod det va det bara 64-bitars program som var problem?
Jag är inte säker, men jag tycker det verkar som att 64an är lite instabilare.
Har jag fel ?
Behöver du hjälp?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

oGGe skrev:
Drapan skrev: Spelar det verkligen någon roll? Med tanke på att det har med själva operativet att göra... som jag förstod det va det bara 64-bitars program som var problem?
Har jag fel ?
Inte testat det själv men några av dem som testat är med dig andra vet jag ej  :-\
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Rasmus skrev:
oGGe skrev:
Har jag fel ?
Inte testat det själv men några av dem som testat är med dig andra vet jag ej  :-\
As I said. (:
Behöver du hjälp?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"