Ladda ner och installera? [LÖST]
Ladda ner och installera? [LÖST]
Om jag vill tanka hem ett program för windows så gör jag ju vanligvis så att jag laddar ner en zip-fil (eller nåt), extraherar innehållet till en lämplig mapp, och startar exe-filen. Hur gör jag motsvarande i ubuntu? Sitter nu med en jar-fil och en tgz-fil. Var ska jag packa upp dem, och hur kör jag sedan programen? Jag får intrycket av att ubuntu vill framstå som väldigt enkelt, så jag förväntar mig att jag ska finna någon väldigt enkel metod för detta.
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 23 gånger.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
SV: Ladda ner och installera?
Oftast spelar det ingen roll var du packar upp det. Lägg t.ex. tgz-filen på skrivbordet.
Högerklicka och välj packa upp här. Sen varierar det lite hur du installerar, det finns nämligen flera metoder. Enklast är oftast att kolla i synaptic (system->administration->pakethanteraren synaptic)
och se om programet finns där, då är det bara att klicka i och verkställa.
Sen kan du ladda ner deb-filer från internet (de har ändelsen .deb). Dessa är bara att dubbelklicka på och så kommer en installationsruta upp.
Det tredje sättet att installera är att kompilera från "source". Detta är inte rekommenderat för nybörjare, men ganska enkelt när man väl lärt sig det.
Oftast står det då hur man skall göra i en readme-fil i mappen du packade upp.
Men det skulle hjälpa lite mer om du berättar vilket program det är, så kan vi hjälpa till lite bättre.
Högerklicka och välj packa upp här. Sen varierar det lite hur du installerar, det finns nämligen flera metoder. Enklast är oftast att kolla i synaptic (system->administration->pakethanteraren synaptic)
och se om programet finns där, då är det bara att klicka i och verkställa.
Sen kan du ladda ner deb-filer från internet (de har ändelsen .deb). Dessa är bara att dubbelklicka på och så kommer en installationsruta upp.
Det tredje sättet att installera är att kompilera från "source". Detta är inte rekommenderat för nybörjare, men ganska enkelt när man väl lärt sig det.
Oftast står det då hur man skall göra i en readme-fil i mappen du packade upp.
Men det skulle hjälpa lite mer om du berättar vilket program det är, så kan vi hjälpa till lite bättre.
Abusus non tollit usum
SV: Ladda ner och installera?
Tack för hjälpen, jag har faktiskt lyckats installera programen nu. Det enda jag undrar nu är hur man får rättighet att skriva till kataloger utöver den egna användarkatalogen?