Schack i Feisty
Schack i Feisty
Den här tråden har säkerligen hamnat käpprätt åt skogen men skit samma.
Jag upptäckte glad i hågen att det numera finns följer med schack till Ubuntu. Började spela några drag och det såg helt okej ut. Upptäckte efter någon minut att processorn gick på högvarv, närmare bestämt 100% och var glödhet! Detta kan ju inte vara helt i sin ordning. Jag menar. Visst, bra om den jobbar lite så jag får någorlunda motstånd men, ja... ni fattar.
Så jag vill bara kolla, är det fler en jag som råkar ut för detta?
Jag upptäckte glad i hågen att det numera finns följer med schack till Ubuntu. Började spela några drag och det såg helt okej ut. Upptäckte efter någon minut att processorn gick på högvarv, närmare bestämt 100% och var glödhet! Detta kan ju inte vara helt i sin ordning. Jag menar. Visst, bra om den jobbar lite så jag får någorlunda motstånd men, ja... ni fattar.
Så jag vill bara kolla, är det fler en jag som råkar ut för detta?
Senast redigerad av 1 BjörnF, redigerad totalt 20 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Schack i Feisty
Jag testade att lira lite schack igår och min dator började arbeta för fullt den också 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Min toppar tillfälligt när jag flyttar pjäserna, men går ner direkt däremellan. Jag har bara kört i 2d-läge, använder ni 3d?
Jag ska testa det så småningom också och se om det blir någon skillnad.
Jag ska testa det så småningom också och se om det blir någon skillnad.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Bara 2d-läge här med... Jag kör Ubuntu bara på min laptop och där blir det inte tal om något 3d 

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
det är samma här processorn är på max under spelet men går ner när man förlorat.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är tur att du förlorade, annars hade Ubuntu gjort processorn ändå varmarefreemanen skrev: det är samma här processorn är på max under spelet men går ner när man förlorat.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jag har bara kört 2D jag med. Kör även med bärbar. Luften som kom från processorn var obehagligt varm när jag stängde av schacket!
Hade liknande problem med picasa innan jag installerade feisty, men nu är det något bättre även om processorn går ganska hög där med...
Hade liknande problem med picasa innan jag installerade feisty, men nu är det något bättre även om processorn går ganska hög där med...
Senast redigerad av 1 BjörnF, redigerad totalt 20 gånger.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det måste ju vara något som är fel eftersom jag inte alls har samma problem, schacket funkar helt perfekt. Jag exprimenterar lite med grafikdrivrutiner föra att se om jag får samma fenomen, men har inte fått det hittills.

Jo, ett schack borde väl inte ta slut processorn tycker man.........
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
100% här med på CPU:n
Och det beror inte på att jag var en formidabel motståndare ...
Och det beror inte på att jag var en formidabel motståndare ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
99% när jag startar schacket och när jag vill starta ett nytt spel så stängs det av.
- vulfgar
- ung forumnörd
Märkligt, jag har kört med senaste grafik-drivaren, jag har kört med äldre proprietär och med den öppna. Inga problem alls. kan det ha med grafikkortet att göra, jag har nvidia 6200, vad har ni andra?

Ha ha ha ha ha ha haRasmus skrev: 99% när jag startar schacket och när jag vill starta ett nytt spel så stängs det av.

Måste vara nåt fel.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
JaDimensionX skrev:Ha ha ha ha ha ha haRasmus skrev: 99% när jag startar schacket och när jag vill starta ett nytt spel så stängs det av.
![]()
![]()
![]()
Måste vara nåt fel.

Men hag nöjer mig med xmoto

Vet ej, vart ser man det (feisty)vulfgar skrev: Märkligt, jag har kört med senaste grafik-drivaren, jag har kört med äldre proprietär och med den öppna. Inga problem alls. kan det ha med grafikkortet att göra, jag har nvidia 6200, vad har ni andra?
- nicefinger
Måste väl ha med schackspelet självt att göra ... 100% cpu vare sig man gör några drag eller inte.
Senast redigerad av 1 nicefinger, redigerad totalt 20 gånger.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
X-moto är ett av de bästa spel som gjorts till linux! 
Minns inte att jag skulle råkat ut för samma problem, men kan ju alltid prova när jag har tillgång till ubuntu.

Minns inte att jag skulle råkat ut för samma problem, men kan ju alltid prova när jag har tillgång till ubuntu.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- vulfgar
- ung forumnörd
Hmm, nu har jag testat på den andra datorn och där ligger CPU-belastningen konstant på 50%. Märkligt att det är så olika. På den datorn har jag ett nvidia 6800-kort.

Ve oss, vi är offer för en konspiratorisk konspiration som antagligen bottnar i en prekär men prominent för förövaren adekvat processorkonfrontation, av GLOBALA mått. Det blir i det skeendet en akatalektisk sublim, till synes diminutiv förvillelse för autokraten i hans rigorösa attack men förhoppningsvis så är han för bornerad för att dra några som helst slutsatser av det. So are we!
Så, varför drar det här schacket så mycket processorkraft tro?
Så, varför drar det här schacket så mycket processorkraft tro?
- nicefinger
*skämt följer*
För att det inte är en rysk jude som programmerat ....
För att det inte är en rysk jude som programmerat ....
Senast redigerad av 1 nicefinger, redigerad totalt 21 gånger.