varför kommer jag bara in i terminal ?
Hejsan !
jag installerade den vanligaste ubuntu 6.06 standard med skrivbords utseende. men när installationen va klar kommer jag inte till skrivbordet utan i terminal för att skriva in inloggnings namnet och lösen sedan stannar man i terminal. vad är felet ?
mvh Forcevision
jag installerade den vanligaste ubuntu 6.06 standard med skrivbords utseende. men när installationen va klar kommer jag inte till skrivbordet utan i terminal för att skriva in inloggnings namnet och lösen sedan stannar man i terminal. vad är felet ?
mvh Forcevision
Du har inte installerat serverversionen?
Om du har grafisk miljö (vilket jag betvivlar) startar du den genom att skriva sudo /etc/init.d/gdm start
Om du inte har grafisk miljö, utan har installerat serverversionen installerar du grafisk miljö genom att skriva sudo apt-get install ubuntu-desktop
Om du har grafisk miljö (vilket jag betvivlar) startar du den genom att skriva sudo /etc/init.d/gdm start
Om du inte har grafisk miljö, utan har installerat serverversionen installerar du grafisk miljö genom att skriva sudo apt-get install ubuntu-desktop
mm precis som ozamosi skriver om serverversionen, Jag hade exakt samma grej innan jag tog hem desktop ubuntu istället:) som är så klockrent:)
vadå menar du tog hem desktop ubuntu?
Det är ju den jag tankat ner ju enligt ubuntus egna sida ?
Det är ju den jag tankat ner ju enligt ubuntus egna sida ?
[quote="Forcevision"]vadå menar du tog hem desktop ubuntu?
Det är ju den jag tankat ner ju enligt ubuntus egna sida ?[/quote]
Jo men där finns det Skrivbords cd eller Server cd att tanka ner,och när jag installera första gången så tänkte jag vara smart och ta server cd för den skulle vara till en servermaskin:) Men då fick jag bara terminalen.
Så Skrivbords cd ska det vara:)
Det är ju den jag tankat ner ju enligt ubuntus egna sida ?[/quote]
Jo men där finns det Skrivbords cd eller Server cd att tanka ner,och när jag installera första gången så tänkte jag vara smart och ta server cd för den skulle vara till en servermaskin:) Men då fick jag bara terminalen.
Så Skrivbords cd ska det vara:)
- gothenburg
- Kontakt:
Man kan ju installera desktop på ubuntu server med
eller så kan det vara fel på configen!
eller så kan det vara fel på configen!
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Okej men jag valde att ladda ner standard som det heter och det är inte server !!
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det borde ju vara ganska enkelt att testa vilken version du har. Logga in i terminalen när du blir ombedd och skriv:
När ditt lösenord efterfrågas skriver du det igen och trycker på enter. Om du redan har ubuntu-desktop installerat kommer du få reda på det, om inte så kommer det installeras. 
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ubuntu-desktop

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Det finns inget som heter standard - det finns skrivbord, server och alternativ.
Okej jag valde skrivbord.
Jag fixade det nu ialla fall sitter och surfar nu med ubuntu skrivbord!
Tack för hjälpen ialla fall nu till andra problem !
Jag fixade det nu ialla fall sitter och surfar nu med ubuntu skrivbord!
Tack för hjälpen ialla fall nu till andra problem !