Utöka ubuntu på partitionen

hindrik

Utöka ubuntu på partitionen

Inlägg av hindrik »

Hej jag har en dator med två hårddiskar sata 200 gigabyte. Misslyckades med att installera Ubuntu på den andra disken den första har jag XP på. Valde att låta ubuntu utnyttja ledigt utrymme och det blev 7 gigabyte. Ubuntu fungerar utmärkt och även de nya funktionerna med Beryl mm. Allt är gått och väl på så sätt. Nu vill jag att ubuntu ska kunna utnyttja mer av diskutrymmet. Jag lyckades partionera om XP disken så att 75gigabyte blev ledigt och gjorde det till ext3 vilket jag trodde att ubuntu skulle känna igen och atuomatiskt mounta, men det hände inte! Hur gör jag för att ubuntu ska kunna använda dessa 75 gig extra. Någon som vet???
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Utöka ubuntu på partitionen

Inlägg av DeepThought »

Jag har inte använt det så mycket själv, men installera programmet gparted (finns i förråden) så tror jag att det kan "sätta ihop" partitioner (om de ligger nära varandra), och hantera dem på ett bra sätt.

Eventuellt får du starta från LiveCDn och köra gksudo gparted med Alt-F2 därifrån, för att slippa problemet med att partitionerna är monterade.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: Utöka ubuntu på partitionen

Inlägg av ycc »

Jag tror den nya partitionen måste skrivas in i fstab för att monteras automatiskt. Det skulle funka för datalagring. Men vill man öka utrymmet för Ubuntusystemet så kan man väl partitionera om. Jag kan bara hålla med:
DeepThought skrev: ... gparted ... LiveCDn gksudo gparted ...
Använd GParted för att ta bort den nya partitionen och låt Ubuntupartitionen öka i storlek på dess tidigare plats:
Delete partition
Resize partition
http://gparted.sourceforge.net/larry/ge ... parted.htm
Som alltid vid ompartitionering: Gör bra backuper först ;)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 18 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"