Hej!
Jag har stora problem med mitt ljud som hackar något fruktansvärt när jag ska spela mp3-filer eller CD-ljud. OSS/ALSA var redan förinstallerat med Kubuntu och dessa drivrutiner ska om jag inte missuppfattat stödja mitt M-Audio Audiophile 24/96-kort. Det enda jag kan komma på som kanske kan påverka är att processerna ”Xorg” och ”ksysguard” ibland tar ganska mycket processorkraft. Jag har testat att ändra lite i config-filen för Xorg, men det gör ingen skillnad. Jag har en AMD Athlon 1 Ghz-processor och 640 MB RAM så jag tycker inte att det borde vara något problem att bara spela upp ljud när jag inte gör någonting annat samtidigt.
Kan någon hjälpa?
Ljudet hackar
- Fribacka
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Ljudet hackar
Vilken musikspelare använder du? Är det ett kontinuerligt brus eller skrap i bakgrunden eller riktiga hack?
/Fribacka (Ubuntu 8.04, IBM thinkpad T30)
"I'd rather be in the mountains thinking about God than in church thinking about the mountains."
"I'd rather be in the mountains thinking about God than in church thinking about the mountains."
Jag brukar använda XMMS, men har även provat att spela upp med VLC media player; ingen skillnad dem emellan. Kör jag Konqueror samtidigt så blir det mer riktiga hack fast inte så ofta. Har jag istället Swiftfox/Firefox så småhackar/-brusar det mer, och det händer så fort jag försöker göra någonting i ett fönster (scrolla ner, skriva in en URL eller liknande). Har testat att ändra nicevärdet för XMMS till -20, men jag märker ingen skillnad.
- Fribacka
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag hade ett liknande problem. Ljudet skrapade och brusade vid uppspelning av låga frekvenser. Det blev dock bättre bara av att sänka värdet på PCM i alsamixer e. dy. Jag har ingen förklaring till varför det hjälpte, jag vet inte ens vad PCM står för, men det kan vara värt att prova.
/Fribacka (Ubuntu 8.04, IBM thinkpad T30)