Att; flipside - Hur man ställer smarta frågor

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Hade tänkte ta detta som PM till flipside men eftersom PunBB verkar sakna PM-funktion men det får bli såhär :)

Ang, den klistrade tråden: Bra tips på dåliga Trådnamn! så finns det även en kompletterade guide som är bra att läsa igenom när man ställer frågor på forum: http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

.... och varför används inte phpBB här? Den motorn har ju lite mer funktioner som hade varit bra att ha och speciellt om Ubuntu-se.org har som avsikt att växa?!
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det är inga problem att skicka meddelanden privat - skicka iväg ett vanligt, hederligt, gamaldags, klassiskt mail ;)

Vi diskuterade forummjukvara i http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=673 - lägg gärna till fler kommentarer.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Det är inga problem att skicka meddelanden privat - skicka iväg ett vanligt, hederligt, gamaldags, klassiskt mail ;)[/quote]
Standard när man blir ny användare är att mailadressen döljs bakom ett formulär och fungerar då i princip som PM. Går i profilen sedan att välja att visa mailadressen så den synns eller att inte ens kunna bli konaktad genom formulär, 3 alternativ alltså.

Finns flera fördelar med att ha mail istället för PM som jag ser det, till exempel att många kollar sin mail oftare än de loggar in på ett forum och att behöva logga in på alla forum man är registrerad på för att kolla om man fått PM är ju bara så jobbigt.

Det ultimata vore ju om man utöver som det är nu, i sin profil kunde välja att även eller enbart köra med PM, men att mail ändå vore standard.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Blä! Urch och fy för e-post

Jag har lagt mig i tråden du tipsade om :) Operation övertalning har påbörjats!
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

[quote="sebastean"][quote="ozamosi"]Det är inga problem att skicka meddelanden privat - skicka iväg ett vanligt, hederligt, gamaldags, klassiskt mail ;)[/quote]
Standard när man blir ny användare är att mailadressen döljs bakom ett formulär och fungerar då i princip som PM. Går i profilen sedan att välja att visa mailadressen så den synns eller att inte ens kunna bli konaktad genom formulär, 3 alternativ alltså.

Finns flera fördelar med att ha mail istället för PM som jag ser det, till exempel att många kollar sin mail oftare än de loggar in på ett forum och att behöva logga in på alla forum man är registrerad på för att kolla om man fått PM är ju bara så jobbigt.

Det ultimata vore ju om man utöver som det är nu, i sin profil kunde välja att även eller enbart köra med PM, men att mail ändå vore standard.[/quote]
Nej nej. Jag är nog inte ensam om att tycka att e-posten bara används för avisering av nya inlägg och PM. Jag skulle aldrig blotta mig med E-post via min egen dator eftersom jag helst vill vara anonym så långt det går och det räcker med att admin och ev. mods? på forumet ser min IP. Att blotta mig varje gång jag vill skicka ett PM ser jag som uteslutet.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

[quote="rancor"]Hade tänkte ta detta som PM till flipside men eftersom PunBB verkar sakna PM-funktion men det får bli såhär :)

Ang, den klistrade tråden: Bra tips på dåliga Trådnamn! så finns det även en kompletterade guide som är bra att läsa igenom när man ställer frågor på forum: http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

.... och varför används inte phpBB här? Den motorn har ju lite mer funktioner som hade varit bra att ha och speciellt om Ubuntu-se.org har som avsikt att växa?![/quote]
Tacl för länktipset. Just nu pallar jag inte att klistra in det i alla forum dock. Får ta det senare... :P
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="rancor"]Nej nej. Jag är nog inte ensam om att tycka att e-posten bara används för avisering av nya inlägg och PM. Jag skulle aldrig blotta mig med E-post via min egen dator eftersom jag helst vill vara anonym så långt det går och det räcker med att admin och ev. mods? på forumet ser min IP. Att blotta mig varje gång jag vill skicka ett PM ser jag som uteslutet.[/quote]
En fråga om integritet alltså.. Men varför vill du vara så hemlig, vem skulle vilja spåra dej och om någon gjorde det, vad skulle det göra? Berätta..
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

[quote="sebastean"][quote="rancor"]Nej nej. Jag är nog inte ensam om att tycka att e-posten bara används för avisering av nya inlägg och PM. Jag skulle aldrig blotta mig med E-post via min egen dator eftersom jag helst vill vara anonym så långt det går och det räcker med att admin och ev. mods? på forumet ser min IP. Att blotta mig varje gång jag vill skicka ett PM ser jag som uteslutet.[/quote]
En fråga om integritet alltså.. Men varför vill du vara så hemlig, vem skulle vilja spåra dej och om någon gjorde det, vad skulle det göra? Berätta..[/quote]
PM hade varit trevligt nu :) Men du får helt enkelt tro mig när jag säger att behovet finns.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

rancor, två problem bara. Texten är på engelska, det kan verka som en självklarhet för oss som är väl insatta i språket, men alla känner inte att de kan tillgodogöra sig informationen lika bra. Det är ganska omfattande, det kan vara kul att läsa för den som är intresserad, men kanske inget man ber en "första-gångs-skrivare" läsa innan han eller hon skriver sitt inlägg.

Mitt förslag: Skriv en sammanfattning på svenska, kort och enkelt att förstå med de viktigaste punkterna representerade. Valfritt om du vill skriva det som en post här i forumet eller om du vill skicka mig en textfil på johan punkt flipside snabela gmail punkt com. Om inte någon annan moderator har något emot det så klistrar jag det på samma sätt som "bra tips på...".
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

[quote="flipside"]rancor, två problem bara. Texten är på engelska, det kan verka som en självklarhet för oss som är väl insatta i språket, men alla känner inte att de kan tillgodogöra sig informationen lika bra. Det är ganska omfattande, det kan vara kul att läsa för den som är intresserad, men kanske inget man ber en "första-gångs-skrivare" läsa innan han eller hon skriver sitt inlägg.

Mitt förslag: Skriv en sammanfattning på svenska, kort och enkelt att förstå med de viktigaste punkterna representerade. Valfritt om du vill skriva det som en post här i forumet eller om du vill skicka mig en textfil på johan punkt flipside snabela gmail punkt com. Om inte någon annan moderator har något emot det så klistrar jag det på samma sätt som "bra tips på...".[/quote]
Jag kan fixa det, men kanske inte ikväll men under helgen så fixar jag en svensk sammanställning och lägger ut den på forumet.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Ok, lägg den här så klistrar jag den på de andra forumen, starta alltså ingen ny tråd. ;)

Kul att folk engagerar sig! Keep it up! :D
marwal

Inlägg av marwal »

Den guiden tycker jag går emot nästan allt som Ubuntu står för. Varför skulle den vara av intresse här?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Den texten finns redan på svenska: http://se.linux.org/dokumentation/artik ... artafragor
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

[quote="marwal"]Den guiden tycker jag går emot nästan allt som Ubuntu står för. Varför skulle den vara av intresse här?[/quote]
Jag får ju naturligtvis bedöma om rancors "sammanfattning" känns aktuell. Det var lite förhastat att be honom skriva det. Givetvis borde jag läst igenom texten noga innan jag bett om det...

Men jag kan klart se ett behov av en "Bra tips på bra frågor"-tråd. Behöver inte innehålla mycket mer än en förklaring på vilka fakta som kan vara av intresse för en eventuell felsökning.

Hoppas rancor läser detta meddelande och tar till sig, alltså: ingen svensk kopia utav texten utan ett utkast på svenska som beskriver hur man bäst ställer frågor i "ubuntu-anda"!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har läst början nu och det är intressent.

Men jag tycker inte heller den passar här. I alla fall inte tagen rakt av. Det jag tänker mest på är vi och dom perpektivet, när vårt mål här på ubuntu är att bygga något tillsammans.

Kan vi inte plocka ut lite smått och gott och göra en kort guide i en tråd de la flipside (klistrad)? :)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

[quote="sebastean"]Jag har läst början nu och det är intressent.

Men jag tycker inte heller den passar här. I alla fall inte tagen rakt av. Det jag tänker mest på är vi och dom perpektivet, när vårt mål här på ubuntu är att bygga något tillsammans.

Kan vi inte plocka ut lite smått och gott och göra en kort guide i en tråd de la flipside (klistrad)? :)[/quote]
Jag läste också bara början, och det lät ganska bra...

Plocka på och maila mig, nu har jag lite mer tid över...

Btw, var det en diss där sebastean? :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="flipside"]Btw, var det en diss där sebastean? :P[/quote]
Ja just det :) Men gillar faktiskt dina förebyggande insatser (nu ingen diss) ;)
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Det e bra... Jag tänker hela tiden på att vi en vacker dag kommer vara långt många fler medlemmar, det är ju lika bra att börja förbereda sig för det... :)
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Jag kommer under söndagen, ev. idag börja skriva texten men kommer absolut inte hålla en arogant röd tråd som dizzar de som inte förstår och hänga upp sig på dålig svenska utan målet är att skapa bra rubriker, skriva det som är viktigt i rätt ordning så man snabbt förstår om det är något som är för mig att svara på eller inte samt att inlägget innehåller den informationen som behövs för att andra skall kunna hjälpa till.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Låter bra det där :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"