Mac & OSX

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Mac & OSX

Inlägg av toxic76 »

Vad har ni för åsikter om mac:en och dess operativ system ? Själv har jag alltid varit negativt inställd mot
mac. Dels pga apple som har monopol både när det gäller att tillverka datorn och operativ system..
Sen så har min inställning varit att mac os är för icke dator nördar som inte orkar med lite mera avancerade
saker..Priset är också en negativ faktor tycker jag plus att deras design försvårar att man uppgraderar på egen hand
lite jobbigt att skruva upp en imac om man ska byta hårddisk.. Tycker inte heller att det ser ut som en dator då man
är uppväxt med gråa/vita lådor.. Dock så var mac den första datorn man kom i kontakt med i plugget.. Det var på den
tiden då när 80486:an härskade.. Har egentligen ingen större erfarenhet av mac så man kan ju ha fel just därför jag försöker
få igång en liten diskuss har själv bara haft en c64 en amiga och ett antal pc
Bild
Bild
Bild
Bild
johan_pirate

SV: Mac & OSX

Inlägg av johan_pirate »

jag har aldrig haft en mac, men jag var så nära att inskaffa en. Men som du säger dom är illa dyra, tar mycket betalt för utseende.

Sen har jag för mig att man inte KAN öppna dom själv, utan man måste lämna in den på service för att till exempel byta en hårddisk eller nåt.

Men hade jag köpt den så hade jag nog aldrig kommit i kontakt med Linux  :'( :-\
Senast redigerad av 1 johan_pirate, redigerad totalt 15 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Är själv ägare av en Macbook Pro, av den "nya" modellen. (Core 2 Duo).

Och de ca 2-3k kronorna extra för designen är väl investerade pengar.
Chassit är av aluminium och känns odödligt, alla portar sitter snyggt inklämda längs sidorna, "slot in" CD/DVD i fronten osv.
Skärmen har inga fasta lägen, utan sitter fast men nån sorts gummilist. Vet inte hur man ska förklara, men det är den bästa skärmlösningen jag sett på en bärbar. :)

Och sen så har den ju riktigt bra hårdvara. I princip bara standardkomponenter, så det är inga problem att köra något annat OS på den. :)

OS X är väl också skapligt. Gillar "Aqua" mer än Gnome, men jag är fast biten av KDE  :P 8)
Men sen är det ganska avancerat i grunden. Man har ju terminal med "bash", och SSH finns från början, så det har helt klart fördelar.  :D  ;)

Och så är det ju riktigt lättanvänt. Dock så resulterar ju det i att man inte har lika mycket inställnigar att tillgå. (Gnome...).

Och det är knappast svårare att mecka med en mac än vad det är med någon annan dator.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
johan_pirate

Inlägg av johan_pirate »

Emil.s skrev: Men sen är det ganska avancerat i grunden. Man har ju terminal med "bash", och SSH finns från början, så det har helt klart fördelar.  :D  ;)
jag gillar att man kan gå fram till en mac dator och tar fram terminalen sedan börjar skriva en massa kommandon :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

MAC är väldigt bra datorer, men kanske lite dyra. Många proffs kör med MAC och det är vanligt med MAC på tidningar och i ljudstudios bland annat. MAC verkar på nåt sätt vara vanligare i USA, de flesta folk jag pratat med på Tribe.net (san francisco) använder MAC.

MAC är ändå för det mesta steget efter PC (windows), speciellt prismässigt pga av högre konkurrens i windowsvärlden och en betydligt större användarbas. Jag antar att de riktigt stora pengarna finns i Windowsvärlden och det driver företagen lite mer. Att bli stor där innebär snabba förmögenheter.

Windows är långt ifrån bäst, men det är störst. Även om man många gånger skulle önska motsatsen och få ett slut på Microsofts världsherravälde.

(rätta mig om jag har fel)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Säga vad man vill om Mac. Dom är trots allt en motpol till Microsoft.
Hellre två kommersiella operativsystem än ett.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

Inlägg av Okänd »

Håller jag helt och hållet med om. Konkurrens har alltid varit nyttigt.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Jaha varje dag lär man sig något nytt :) Visste att mac os är unix baserat men hade ingen aning om att man hade
tillgång till en terminal eller ssh trodde dom hade sumpat allt typ av command line. Men jag skulle nog ändå ha valt
att lägga in linux om jag haft en mac
Bild
Bild
Bild
Bild
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

toxic76 skrev: Jaha varje dag lär man sig något nytt :) Visste att mac os är unix baserat men hade ingen aning om att man hade
tillgång till en terminal eller ssh trodde dom hade sumpat allt typ av command line. Men jag skulle nog ändå ha valt
att lägga in linux om jag haft en mac
Se:
http://www.apple.com/macosx/overview/ad ... ology.html
http://www.apple.com/macosx/features/unix/

:)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
depeo

Inlägg av depeo »

Mac är underbart.
Mottot de har, att allt "bara funkar" stämmer verkligen, och så snyggt dessutom.
Råder er att prova OSX och bli fast.  :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jaså?

Jag har en LÄNK som säger motsatsen.........

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5880.0.html

:P
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Mac är bra...
Nogurlunda crashfritt, snabbt, snygga effekter.
MacBooks är dessutom stöttåliga.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tummen upp för MAC, allt som ger Microsoft konkurrens, är bra. :)
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Jag gillar Mac och Mac OSX. Datorerna är snygga och har bra prestanda. (Vem var det som sa att man måste lämna in den på service för att få in en hårddisk ? Snälla nån, smash the *ing chassi! :)
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

Mac OS X är ju helt väsenskilt från gamla OS 9 ch neråt och en terminal är ju aldrig långt borta på in maskin. X11 är inte installerat från början men följer med på skivorna man får med maskinen så det är smidigt att integrera med sin befintliga Unix/Linux-miljö. Sen finns ju samba och nfs också från början så... allt bara funkar. :)

På mina PCs är det Ubuntu som gäller men på min söta Mac mini är det OS X som får vara kvar. Och jag uppgraderade själv minnet i den. :)
--
dlundh
Min IT-blogg
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Jag har en macbook vit i skolan är väldigt soft dock faktiskt inte använt nå speciellt bra program men gillar Startmenyn uppe och att jobba i Gimp i skolan har vart min dröm sen länge ;)

Då jag flyttar har Pappa lovat mig en Laptop eftersom vi kmr flytta från Hus till Lägenhet så tror jag vill ha en Macbook Black då aka Blackbook aka Emo Laptop  ;D
lord

Inlägg av lord »

Mac OSX (har ingen riktig erfarenhet av deras tidigare operativ) är snyggt, stabilt och användarvänligt. Prestansan kan man inte heller klaga på. I alla fall inte på de datorer jag kört på. Det var i skolan vi fick arbeta i mac på webbdesignen. Men en sak står klart, trots alla macs bra sidor, så är det ingenting för mig. På något sätt känns det ytligt. T ex går det inte att ändra utseende på samma sätt som i ubuntu eller windows, eftersom det inte finns några teman. Det är i alla fall vad jag läst, om jag har fel är det fritt fram att rätta mig.

Mac OSX är ett fint operativ, men känns inte bra för mig, då det är windows och ubuntu som gäller för mig. Förstår mig inte helt på de som köper mac osx... ok, på ett intellekutellt plan kan jag det, men jag har svårt att föreställa mig själv göra det. Men sån är jag. Jag lägger mig inte i vilka operativ andra sysslar med, för det är deras ensak.
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

Man kan byta utseende på Mac OS X med hjälp av ett program som heter ShapeShifter, om man skulle vilja.

Sen är ju Mac OS X 10.5 UNIX03-certifierat så det är lika "ytligt" som AIX, HP-UX och Solaris. ;)
--
dlundh
Min IT-blogg
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"