Fler problem:
1) Min Linux-partition är rätt liten, och när jag laddade ner massa grejer fick jag plötsligt ett meddelande om att allt utrymme var slut. Jag tänkte lösa det genom att gå in i Windows för att möblera om hårddisken, vilket jag gjorde. När jag sen försökte starta upp Linux igen kunde jag inte logga in, eftersom, som den sa, det inte fanns tillräckligt med utrymme för att skriva till min Authorization-fil eller liknande. Ja det verkar ju inte litet skumt det, tänkte jag.
Ja ja, det är väl bara att starta upp från Ubuntu-skivan, och förhoppningsvis kunna radera några filer från hårddisken därifrån om den tillåter en. Sagt och gjort, men när den väl startat upp kräver den plötsligt namn och lösenord. Hur kan den kräva det från CD-rommen? Jag har inget användarnamn där, eh.. Hur skulle det gå till? Och varför antar den att jag bara vill starta upp Ubuntu, snarare än att installera det för första gången på nån av mina partitioner, precis som under de omständigheter som jag installerade det igår?
Så det gick inget vidare, men till sist startade jag upp Linux i "Felsäkert Läge" (ursäkta windowsifieringen) och raderade loss några MB och startade om, vilket inte fungerade, och inte utan ett visst mått av panik gjorde jag om hela proceduren en gång till och raderade en sådär 50MB, och hallelujah, Ubuntu startade igen. Vad är det som kräver så mycket utrymme bara för att man ska kunna logga in? Mycket märkligt.
Till sist ville jag inte jiddra med att partitionera hårddisken via Windows utan göra det med Ubuntu. Så jag laddade ner och installerade Gnome Partition nånting, men liksom många andra program dyker detta inte upp i Application-listan. Om inte där, så var ligger det nånstans? Hur ska man veta man var ens program hamnar? Och hur startar man dem?
Tacksam för hjälp med detta.
Mvh, Maoxx
Konstigheter med inloggning och partitioner
- DeepThought
SV: Konstigheter med inloggning och partitioner
Antagligen var det gparted du installerade, tror det står för Gnome Partition Editor. Isåfall startar du det genom att trycka Alt-F2 och skriva in gksudo gparted. (Testa att köra det utan gksudo en gångMaoxx skrev: Till sist ville jag inte jiddra med att partitionera hårddisken via Windows utan göra det med Ubuntu. Så jag laddade ner och installerade Gnome Partition nånting, men liksom många andra program dyker detta inte upp i Application-listan. Om inte där, så var ligger det nånstans? Hur ska man veta man var ens program hamnar? Och hur startar man dem?
Tacksam för hjälp med detta.
Mvh, Maoxx

(där borde du f.ö. också gå in och leta upp språkinställningar och kryssa i svenska ordentligt, tror inte du gjort det? Om du nu vill ha det, d.v.s.).
Vad gäller vart dina program installeras så hamnar nästan uteslutande binära/körbara filer i /bin (eller egentligen /usr/bin). Läs gärna mer i Wikin: http://ubuntu-se.org/Wiki/HurOchVarProgramInstalleras
Det står en del intressant i Wikin, kolla bl.a. under "Lär dig mer" på http://ubuntu-se.org/Wiki.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
SV: Konstigheter med inloggning och partitioner
Av en ren slump hittade jag nån text om Gparted nyss och försökte köra den utan gksudo före. Tyckte själv att det var ett lustigt meddelande*. Inte för att det hindrade mig från att försöka logga in som root.. I vilket fall, skulle precis editera och skriva att jag hittade programmet under System, trots att jag var noga med att dubbelkolla att det inte hamnat där innan jag skrev och bad om hjälp. Så kan det gå när man är uppe halv fyra på morgonen och inte kan slita sig från sitt nya OS.
Det är dock fortfarande fler program som vägrar dyka upp, men jag ska kolla i Bin et c, och läsa det du rekommenderade.
* Jag har hittat fler såna där på min upptäcktsfärd, bland annat när jag försökte ändra min tangentbordskonfiguration med nåt program. "Warning! If you choose this option and are wrong, you will lose big." Tyckte jag var kul.

* Jag har hittat fler såna där på min upptäcktsfärd, bland annat när jag försökte ändra min tangentbordskonfiguration med nåt program. "Warning! If you choose this option and are wrong, you will lose big." Tyckte jag var kul.
Senast redigerad av 1 Maoxx, redigerad totalt 13 gånger.