Halo. Är ny på Linux, installerade Ubuntu igår efter fyra misslyckade och ångestfyllda Windows-installationer, och har fått det mesta att fungera utan större problem. Det är dock några saker jag skulle behöva assistans med.
1) Vissa program jag installerar från Add/remove-prylen inte dyker upp i listan över program. Jag har kört hela den vanliga proceduren, letat upp programmen, installerat dem och så vidare, men de finns inte där de ska.
2) Jag har laddat ner en del program manuellt (från tillverkarnas hemsidor menar jag), och vill installera dem. Jag har förstått att det är här den mer knepiga nivån börjar, men det verkar bara kul. Så var börjar jag nånstans? Vad läser jag? Hjälpsektionen som följer med har inte varit till någon större nytta hittills.
3) Och så det klassiska problemet: Printern vägrar gå igång. Ubuntu hittar den direkt, och fixar rätt drivrutiner och allt, men sen är det stopp. Har prövat installera alla övriga rekommenderade drivrutiner och trixat så mycket jag kan, men utan framgång. Några idéer?
4) Kan man packa upp .RAR-filer på något sätt? Finns det något OpenSource-program som kan hantera filformatet?
Tack för hjälpen!
Hittar inte installerade program / Andra småproblem
- DeepThought
SV: Hittar inte installerade program / Andra småproblem
Hej och välkommen Maoxx!Maoxx skrev: 4) Kan man packa upp .RAR-filer på något sätt? Finns det något OpenSource-program som kan hantera filformatet?
Kanske kan det här hjälpa?
https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/desktopguide/sv/ch12s04.html
https://help.ubuntu.com/community/FileCompression
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
1)
Högerklicka på Ubuntu loggan och välj Redigera Menyer
Sen ny post och i kommando skriver du in
klart.
2) tar.gz?
3) -vet ej-
4)
Öppna terminalen och skriv:
Högerklicka på Ubuntu loggan och välj Redigera Menyer
Sen ny post och i kommando skriver du in
Kod: Markera allt
gnome-app-install
2) tar.gz?
3) -vet ej-
4)
Öppna terminalen och skriv:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install unrar-free
Senast redigerad av 1 johan_pirate, redigerad totalt 12 gånger.
Tack för hjälpen. Rar-andet funkar bra nu i alla fall.
Johan:
1) Allt detta tycks göra är att starta upp den vanliga add/remove-manicken.
2) Tar.gz? Hänger inte med.
3) Inte jag heller. Väldigt skumt, eftersom den tycks hitta den och allt..
Johan:
1) Allt detta tycks göra är att starta upp den vanliga add/remove-manicken.
2) Tar.gz? Hänger inte med.
3) Inte jag heller. Väldigt skumt, eftersom den tycks hitta den och allt..
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
1) Vad har du installerat? En del program kör man bara från terminalen, andra måste man installera grafiskt gränssnit separat till om man vill ha det.
2) tar.gz är filändelse för packade (tar) och komprimerade (gz) filer. Jfr zip i Windows. Hämtar du tredjepartsprogram är de oftast packade på något sätt, och måste packas upp.
3) Vad är det för skrivare? Hur är den ansluten? Vad har du gjort?
2) tar.gz är filändelse för packade (tar) och komprimerade (gz) filer. Jfr zip i Windows. Hämtar du tredjepartsprogram är de oftast packade på något sätt, och måste packas upp.
3) Vad är det för skrivare? Hur är den ansluten? Vad har du gjort?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Urban:
1) Nu har jag förstås glömt vad det var för något i virrvarret av saker jag hållt på och fixa med, ska kolla upp.
2) Ok. Hittills när jag försökt packa upp saker har de öppnats med Archive Manager, vilket har funkat rätt bra. Vad gör man med filerna sen? Fungerar det som i Windows att det finns en enskild fil som installerar programmen åt en eller krävs det trixande i terminal?
3) System -> Administration -> Printing. Sedan New Printer, Gnome-Cups-Add startar och läser en databas. Step 1/3: Jag använder en lokal printer, och väljer det förmarkerade alternativet att använda printern som den hittat, min Laserjet 1100 på skrivarporten (inte USB). Jag går vidare, den rekommenderar en viss drivrutin, och allt verkar stämma. Printern installeras klart, och jag använder den som min default. Jag försöker skriva ut en testsida, men det går inte, och kollar från två andra program, och det funkar inte heller. Den reagerar helt enkelt inte.
1) Nu har jag förstås glömt vad det var för något i virrvarret av saker jag hållt på och fixa med, ska kolla upp.
2) Ok. Hittills när jag försökt packa upp saker har de öppnats med Archive Manager, vilket har funkat rätt bra. Vad gör man med filerna sen? Fungerar det som i Windows att det finns en enskild fil som installerar programmen åt en eller krävs det trixande i terminal?
3) System -> Administration -> Printing. Sedan New Printer, Gnome-Cups-Add startar och läser en databas. Step 1/3: Jag använder en lokal printer, och väljer det förmarkerade alternativet att använda printern som den hittat, min Laserjet 1100 på skrivarporten (inte USB). Jag går vidare, den rekommenderar en viss drivrutin, och allt verkar stämma. Printern installeras klart, och jag använder den som min default. Jag försöker skriva ut en testsida, men det går inte, och kollar från två andra program, och det funkar inte heller. Den reagerar helt enkelt inte.