Jiraiya skrev:
- skapa en mapp kallad (t.ex.) 'urt' i 'usr/local/games/'
Ursäkta mig för mina dumma frågor men kan man skapa en mapp i den katalogen utan att gå via terminalen?
När jag högerklickar för att skapa en mapp i den katalogen så är det alternativet inte tillgängligt. Det vore ju smidigt om man kunde skriva in sitt sudo lösenord på nått vis när man skapar en mapp i den katalogen även när man använder sig av det grafiska gränssnittet. :-P
Edit: Ok, nu har en noob som jag skapat en mapp i den katalogen via terminalen eftersom jag inte klurade ut nått annat sätt att göra det på. Jag har laddat ner zip-filerna men orkar nog inte ta reda på hur man skall lyckas att packa upp dem till den katalogen förrens efter jag har snarkat några timmar i min säng.
Ett hett tips till er som vill att det skall samlas spelare på er server är att ni på bebisspråksnivå förklarar alla moment som krävs för att få igång spelet. De få spel som jag har lyckats att få igång i Linux har varit genom att högerklicka på filen man laddat ner på skrivbordet, markera den som exekverbar, eller nått liknande, för att därefter dubbelklicka på filen och allt installeras av sig självt. Detta kan till och med en idiot som mig klara av då det liknar tillvägagångssättet att installera program i windows.
Så fort en spelinstallation avviker från detta, av linuxnoobs, välkända windowsförfarande så är det bra om ni som känner er hemma i linuxförfarandet, kan anstränga er något alldeles extra när ni utövar era pedagogiska färdigheter i detta forum.
Jaja, nu kanske jag har missat någon tydlig förklaring på grund av den sena timmen. Men skulle tro att inom en snar framtid så kommer ni nog att få känna av när Åsa-Nisse går på jakt på servrarna. ;-D