Hejsan.
Har två servrar ståendes (spec. se nedan), dom är ihopkopplade med två stycken INTEL 1000/GT PRO gigabit nätverkskort och en 1m lång Cat5e kabel.
När jag för över filer (via ftp, glftpd som server och vanliga 'ftp' som klient) så går det i ca 20-22MB/s, tycker det verkar vara lite långsamt för gigabit.
Läshastighet på den disken på serversidan är ca 45MB/s (testat med hdparm)
Läshastighet på den disken på klientsidan är ca 54MB/s (vet dock ej skrivhastighet, men borde vara den samma tycker jag.)
På båda servrarna körs ubuntu-server 6.10.
Någon som vet varför det går så sakta?
Tycker det borde gå upp i 35-40MB/s iaf.
Specs:
Server 1:
AMD XP2500+ 512mb DDR
Server 2:
AMD t-bird 1200mhz 640mb SD-ram
*edit*
Hur kan jag kolla skrivhastigheten till en hårddisk?
Giganätverk går enbart i 20MB/s, sakta?
-
SV: Giganätverk går enbart i 20MB/s, sakta?
Skrivhastigheten behöver inte vara detsamma som läshastigheten, du skriver inte vad du har för diskar, men en skrivtest skulle vara intressant. Ett sätt att testa skrivhastighet på en disk är att skapa en megastor fil med dd, läsande från /dev/zero, och sen kolla samtidigt med iostat -k 1 eller nåttbrange skrev: Hejsan.
Har två servrar ståendes (spec. se nedan), dom är ihopkopplade med två stycken INTEL 1000/GT PRO gigabit nätverkskort och en 1m lång Cat5e kabel.
När jag för över filer (via ftp, glftpd som server och vanliga 'ftp' som klient) så går det i ca 20-22MB/s, tycker det verkar vara lite långsamt för gigabit.
Läshastighet på den disken på serversidan är ca 45MB/s (testat med hdparm)
Läshastighet på den disken på klientsidan är ca 54MB/s (vet dock ej skrivhastighet, men borde vara den samma tycker jag.)
På båda servrarna körs ubuntu-server 6.10.
Någon som vet varför det går så sakta?
Tycker det borde gå upp i 35-40MB/s iaf.
Specs:
Server 1:
AMD XP2500+ 512mb DDR
Server 2:
AMD t-bird 1200mhz 640mb SD-ram
*edit*
Hur kan jag kolla skrivhastigheten till en hårddisk?
Öppna 2 terminaler
$ dd if=/dev/zero of=/dir/slask.fil (kommer att skriva allt den kan till /dir/slask.fil)
I den andra terminalen:
$ iostat -k 1 (visar skrivhastighet)
Glöm inte att göra ctrl-c i den första terminalen som gör dd innan disken blir full :-)
Jag körde ovanstående på en av mina diskar, en IDE disk, seagate barracuda 7200 varvare. hdparm ger 55 MB/s läsning och dd metoden ovan gav 25-35 MB/s skrivning.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Giganätverk går enbart i 20MB/s, sakta?
dd tar en parameter count, så att man slipper fylla disken. count sätts till antal block som ska kopieras.
Skapade på min dator en fil på ca 5G.
Min Maxtor 6B200M0 (SATA) läser i 50-60MB/s och skriver i ca 40MB/s.
Kul test
Kod: Markera allt
dd if=/dev/zera of=slask count=10000000
Min Maxtor 6B200M0 (SATA) läser i 50-60MB/s och skriver i ca 40MB/s.
Kul test

KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome