Stänga det dolda moderatorforumet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Recordable skrev: Finns det några andra mer eller mindre välkända forum som med framgång kör med växlande moderatorer?
Det viktiga är att inte en moderator samt moderatorkåren börjar
ge sig in på saker som inte har med modertorns uppgift att göra.

Ett "dolt rum", ett moderatorforum skapar utrymme för sura moderatorer
att försöka påverka andra moderatorer i olika frågor.

Jag föreslår att moderatorforumet snarast stängs för att undvika detta.

Moderatorerna kan som alla andra PM:a varandra.
I övrigt ska alla åsikter köras för öppen ridå.

Slutligen har  vi det här med att lägga energin på rätt saker... ;)

Portalen inkl innehåll hade nog varit klar nu... ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Detta är förvisso Off Topic, men jag väljer att besvara det här ändå, om vi fortsätter diskussionen kommer jag att skapa ett nytt ämne för detta. :)
plun skrev: Det viktiga är att inte en moderator samt moderatorkåren börjar
Vi har redan varit inne på moderatorernas uppgifter, vilket är att flytta trådar och stävja bråk. Det är inte alltid det fungerar så bra, men vi försöker i möjligaste mån. :) Alla vi som registrerat oss på forumet innan november förra året har nog respekt för att inte gå in och peta i saker vi inte har med att göra.

Jag har tagit lärdom av vad som framkom i kritiken då och jag är övertygad om att de andra moderatorerna har gjort det också. Som exempel har vi uppdelningen mellan moderatorer och kontaktpersoner. Kontaktpersonerna har insyn men inga modereringsfunktioner, för att motverka jäv och annat otrevligt detta kan dra med sig.

Vi har också hedersmedlemmen Broder Tuck som har insyn i modereringsarbetet och som jag tror åtnjuter förtroende och respekt från alla som någonsin haft med honom att göra och jag tror inte att han skulle tveka att låta sin stämma ljuda om han skulle se några oegentligheter.

∓quot;plun"\ skrev: Ett "dolt rum", ett moderatorforum skapar utrymme för sura moderatorer
att försöka påverka andra moderatorer i olika frågor.

Jag föreslår att moderatorforumet snarast stängs för att undvika detta.

Moderatorerna kan som alla andra PM:a varandra.
I övrigt ska alla åsikter köras för öppen ridå.
Jag förstår din oro, plun, men jag kan försäkra dig om att inget sådant förekommer. Är det några specifika frågor du funderar över är du välkommen att lyfta dessa här eller via PM om det känns privat.

Moderatorn är ju växelvarm. Den är däför beroende av flocken för att hålla värmen över vintern (för att traversera Killinggänget) ;D Det som lyfts i det interna forumet är formuleringar i gemensamma brev eller informations-inlägg, den tidigare nämnda nomineringen av moderatorer och annat som rör forumet. Vi pratar inte bakom ryggen på enskilda medlemmar och bygger allianser för någon speciell fråga för att sedan publikt gadda ihop oss. Om det förhåller sig på något sätt så är det snarare det omvända.

Att sköta den här korrespondensen via PM är så omständligt att det kommer att ta mycket tid från våra egentliga uppgifter, nämligen att moderera i forumet. Se internforumet som en epost-lista. Att individuellt sitta och eposta till alla och envar, sammanställa åsikter och komma till en gemensam ståndpunkt är helt enkelt ett för stort arbete. Och en gemensam ståndpunkt är ett måste i vissa situationer. :)
∓quot;plun"\ skrev: Slutligen har  vi det här med att lägga energin på rätt saker... ;)

Om inte..?
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: Detta är förvisso Off Topic, men jag väljer att besvara det här ändå, om vi fortsätter diskussionen kommer jag att skapa ett nytt ämne för detta. :)

Moderatorn är ju växelvarm. Den är däför beroende av flocken för att hålla värmen över vintern (för att traversera Killinggänget) ;D Det som lyfts i det interna forumet är formuleringar i gemensamma brev eller informations-inlägg, den tidigare nämnda nomineringen av moderatorer och annat som rör forumet. Vi pratar inte bakom ryggen på enskilda medlemmar och bygger allianser för någon speciell fråga för att sedan publikt gadda ihop oss. Om det förhåller sig på något sätt så är det snarare det omvända.

Att sköta den här korrespondensen via PM är så omständligt att det kommer att ta mycket tid från våra egentliga uppgifter, nämligen att moderera i forumet. Se internforumet som en epost-lista. Att individuellt sitta och eposta till alla och envar, sammanställa åsikter och komma till en gemensam ståndpunkt är helt enkelt ett för stort arbete. Och en gemensam ståndpunkt är ett måste i vissa situationer. :)
∓quot;plun"\ skrev: Slutligen har  vi det här med att lägga energin på rätt saker... ;)

Om inte..?
Njau.. inte alls OT, IMHO... ;)

Dolda rum tillhör det förgångna, ingen ska kunna smida planer eller sprida
åsikter
som inte har med moderatorns uppgift att göra via ett dolt rum.

Eventuellt när man har en "Forum Council Agenda" så kan ett "dolt rum"
ev vara av värde.

Det förefaller som det diskuteras saker som inte har med en moderators
agenda att göra så därför bör rummet tillsvidare bommas igen så
att 100% blir utvädrat o klart för framtiden.
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Njau.. inte alls OT, IMHO... ;)

åsikter
som inte har med moderatorns uppgift att göra via ett dolt rum.

Eventuellt när man har en "Forum Council Agenda" så kan ett "dolt rum"
ev vara av värde.

Det förefaller som det diskuteras saker som inte har med en moderators
agenda att göra så därför bör rummet tillsvidare bommas igen så
att 100% blir utvädrat o klart för framtiden.
Jag menade att mitt eget inlägg är OT, vilket jag fortfarande anser. Jag kommer att flytta detta till en separat tråd.

Återigen plun, så hade det varit bra om du konkretiserade dina antydningar så att jag slipper förklara mig mot en svepande generalisering. :) Du är så jäkla kryptisk att jag håller på och bli tokig! ;D Vi moderatorer går inte över huvud taget in i sakfrågor och försöker få med oss de andra gemensamt. Det vi diskuterar är hur vi ska handskas med uppkomna situationer, som konflikten som dök upp för några dagar sedan t ex.

Jag kan säga att vi inte alltid håller med i hur den uppkomna situationen ska lösas, men att förnuftet vinner för det mesta. Vi håller inte, jag repeterar INTE, på att driva vår egen agenda.

De åsikter vi moderatorer driver publikt är åtminstone för min egen del (jag vet ju inte hur PMandet går alla gånger) mina egna uppfattningar och inget jag har kokat ihop med någon annan.

Om du upplever att något dragits i långbänk eller gått dig emot även fast du har den allra bästa lösningen på problemet förstår jag att det känns tungt och jag lider med dig, men det är så det fungerar. Vill man ha det precis som man tycker själv måste man GÖRA det själv här, att diskutera och försöka få folk med sig här är ibland helt otroligt motigt. Alltid är det folk som ska jiddra emot och komma med tröttsamma anmärkningar och egna idéer, man har valt fel plattform, fel storlek på texten, fel ord, fel språk och har fel upplägg. Vi har alla varit där. :)

Men det FINNS inga konspirationer längre. :D
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Stänga det dolda moderatorforumet

Inlägg av rancor »

CryingFreeman skrev: Men det FINNS inga konspirationer längre. :D
Det har aldrig funnits några konspirationer. Moderatorforumet såg ut precis som det gjorde då som nu och eftersom de flesta verkar lita på Broder Tuck så kan han ju antingen dementera eller konfirmera uppgifterna.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Dåligt ordval av mig.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Plun skriver:
Det viktiga är att inte en moderator samt moderatorkåren börjar

Och:
åsikter som inte har med moderatorns uppgift att göra via ett dolt rum.

Där har du alldeles rätt. Jag kan bekräfta för dig att denna typ av dolda rum exiserar inte.
      Det som avhandlas i moderatorforumet är enbart forumrelaterade frågor, som redan
      påpekats.
Jag har redan förklarat för dig i ett PM att jag inte har sett något av det du skriver om.

Du har ju erbjudits inträde till detta moderatorforum själv, men avböjt för att du istället vill
prioritera den nya looken på vårt svenska forum. Hade du valt att acceptera inbjudan,
skulle du också med egna ögon kunnat se att det du skriver saknar grund.

Idag utgörs en inte ringa del av moderatorkåren av folk som du och jag själva var, dvs
bannade. En av våra nyvalda kontaktmän var också bannad av förra ledningen. Rancor,
som får utstå kritik för sin tid som forumansvarig, började således att ta nya moderatorer
till sig, oberoende av historia men efter hur de framtonade på forumet.

Tror du ens för en sekund att han skulle ha valt folk från den grupperingen om han skulle
ha haft något att dölja?

Jag har vädjat till dig plun, att försöka tona ner denna diskussion. Den gagnar ingen av oss
här inne på forumet. Det förhöjer inte stämningen på något sätt. Det finns inget verkligt smolk
den kan fördriva. Men det den gör är att fördunkla det fina som nu börjar spira.

Att du har en uppfattning är helt OK. Att du gör den offentlig är också helt OK. Jag skulle bara
önska att du skulle kunna se att det kanske är dags att vila från just denna debatt en tid.

Du har din uppgift, tillsammans med Little John m.fl., moderatorerna har sina uppgifter.

Kan var och en ta tid för sin uppgift, kommer vi väsentligt mycket längre fram på den väg vi vill
vandra, än om vi skall lägga långa diskussioner om saker och ting som inte existerar annat
än i sinnesvärlden. Hur långt vi skall orka gå, beror på var vi lägger våra krafter.

Avslutningsvis vill jag återigen skriva det jag skrev till dig i ett PM. Tänk lite på detta. Även om
du själv inte tycker det känns meningsfullt, så skulle jag uppskatta om du ville göra det för
min skull.

Sköt om dig, plun. Tänk lite på vad och hur du skriver, så vi inte släpper fram nya sebbar
och vikingar av första graden. . . . Det förtjänar de inte, som no1Viking en gång sade om oss...
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 10 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck skrev:
Avslutningsvis vill jag återigen skriva det jag skrev till dig i ett PM. Tänk lite på detta. Även om du själv inte tycker det känns meningsfullt, så skulle jag uppskatta om du ville göra det för min skull.
Jag har mycket svårt att se vart man vill just nu... jag noterar
att det produceras moderatorer på löpande band.

Tyärr ser jag inte något av den framåtanda som borde vara just nu.

Jag ser själv inte heller att det var någon slump att Jono missade mötet igår.

På nåt sätt så blockeras all form av modernisering som skulle
vara det självklara jobbet just nu. 

Så det är antagligen flera som öppet borde redovisa sina åsikter.

Forumet är INTE jordens medelpunkt...  det är portalen ! ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Kan Du ändå inte för ett tag gå mig tillmötes och göra en paus?

Vi kan vara observanta, om vi vill, men det finns likafullt ingen anledning
att gå omkring och misstro allt och alla. Det färgar av sig på dem man
möter och framför allt, på en själv.

Ubuntuhälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck skrev: Kan Du ändå inte för ett tag gå mig tillmötes och göra en paus?

Vi kan vara observanta, om vi vill, men det finns likafullt ingen anledning
att gå omkring och misstro allt och alla. Det färgar av sig på dem man
möter och framför allt, på en själv.

Ubuntuhälsningar

Broder Tuck
Jo visst kan jag det men jag ser Ubuntu som viktigare än både dig och mig.

Jag kan inte acceptera att några håller oss kvar på den här amatörnivån.

Ubuntu och Canonical är värt ett bättre öde...

Så visst kan jag lägga ner men jag vill se en fokusering
på det som är uppenbart.

Portalen, wikin, marknadsföring inkl en sida för Canonicals partner.

Forumet är mindre viktigt jämfört med ovanstående.

Inget svårt... ganska så självklart....
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Tack för  det plun.

Så gott. Tack. Då tar vi en break här.

Många intresserade kan fundera och gör det säkert också.
Jag tror mig förstå att Urban och Bossieman brinner av lust att få kasta sig in i arbetet. De
avvaktar av hänsyn till Jono och Ubuntu.com så att de får Jonos välsignelse, innan de tar
på sig den officiella hatten

Urban verkar kunna ha planer för marknadsföring. Han har en del inlägg därinne, tycker jag mig
minnas.

Portalen och wikin tror jag att både du och Little John har klara id'eer om och också har gjort ett bra
jobb på redan, till dags dato.

Om alla som sitter inne med sakkunskaper i dessa delar funderar på hur andra forummedlemmar skall
kunna bjudas in och ge det de kan, orkar och vill, kan vi nog nå förbaskat långt. PM:a varandra och
försök presentera oss andra medlemmar en info om hur och vad vi kan bidraga med, så är jag över-
tygad om att det kan lossna.

Det känns tusan så mycket skönare nu om vi kan vända denna tråd åt sidan och titta in på någon mer
renodlat konstruktiv och där man kanske både får info och tips om vad som behöver göras.

Jag överräcker en en virtuell hand och kramar din med eftertryck. Detta ser jag fram emot

Ubuntu på dig, plun  ;)
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 10 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
Broder Tuck skrev:
Avslutningsvis vill jag återigen skriva det jag skrev till dig i ett PM. Tänk lite på detta. Även om du själv inte tycker det känns meningsfullt, så skulle jag uppskatta om du ville göra det för min skull.
Jag har mycket svårt att se vart man vill just nu... jag noterar
att det produceras moderatorer på löpande band.

Tyärr ser jag inte något av den framåtanda som borde vara just nu.

Jag ser själv inte heller att det var någon slump att Jono missade mötet igår.

På nåt sätt så blockeras all form av modernisering som skulle
vara det självklara jobbet just nu. 

Så det är antagligen flera som öppet borde redovisa sina åsikter.

Forumet är INTE jordens medelpunkt...  det är portalen ! ;)
Oroa dig inte över antalet moderatorer, de kommer inte att bli fler nu.
Den siste som vi tillfrågade och ansåg vara ytterst lämpad i rollen som moderator var zero gravity, och han tillfrågades redan den 4/4, men tyvärr så kollar han inte sina pm nåt vidare ofta.  ;)

Men som sagt, framöver så kommer det inte bli fler då vi anser att vi är tillräckligt många som det är nu. Växer medlemsskaran i den takt den växer i nu....så kan det ju att komma att ändras senare under året. Men det är inget som vi vare sig vet eller planerar för just nu iallafall.

Som du förmodligen oxå märkt, så har vi ju ett problem med Jono, och den bekräftelse som vi alla här på Ubuntu Sverige skulle vilja ha på att vårt val av Teamleaders blir förankrat uppströms, och så länge som det inte sker, så är ju hela utvecklingen av Ubuntu Sverige ofrivilligt bakbundet.

Vi har 2 utsedda Kontaktpersoner som valts av LoCo:ts medlemmar, men för stunden så vet ingen här vad det är värt, eller vilket mandat de egentligen innehar, allt hänger på ett mail från jono just nu.

Vi står helt enkelt utan ledning för stunden, och har så gjort i snart över 2 månader, that´s it.

Varken vår tf admin och Forumansvarige, Little John, eller vi moderatorer vill eller ska leda Ubuntu Sverige, för det är inte vår uppgift.
Men vi försöker delge er den information som vi får från olika källor, via forumet, via nyheter. Det är allt vi kan göra.

Vi kan inte bestämma något som rör Ubuntu Sverige på egen hand, men vi kan skapa poller och stämma av vad medlemmarna vill och vad de anser kan göras.
Men vi har inget mandat till att bestämma någonting på egen hand som berör Ubuntu Sverige, lika lite som att vi skulle kunna bestämma att vi ska byta look på portalen.

Men jag skrev detta tidigare i tråden och citerar det nedanför, en sak du kan göra, likväl som vilken medlem som helst härinne. Tyvärr så har du undvikit att svara på den posten, så därför kommer den igen:
Men plun, hur svårt är det att skapa en liten poll och fråga medlemmarna rakt ut om vad de tycker?
Låt den löpa en vecka så alla har chansen att säga sitt.

Skapa en poll, peka ut Ubuntu.com...peka ut er test site....förklara för/nackdelar...peka på funktionaliteten i gamla wikin respektive den nya ni vill implememtera och fråga dom rakt ut....Vill vi ha detta?

Är det en majoritet för, så då finns det ju inget som håller oss tillbaka utan det är som du säger.....Bara att tuta och köra!!
Sedan när projektet är klart så får man ta en lämplig tidpunkt för att gå över till den nya looken med dess nya funktioner.

Allt hänger ju på vad det stora flertalet vill, inte vad ett fåtal tycker.

Sedan tror jag att många drar sig lite då de är rädda för att "paja" någonting och det skapar en stor tröskel innan de väl vågar ta steget och kasta sig in i projektet. Handen på hjärtat så drar jag mig lite oxå då jag inte har koll på vad jag egentligen gör därinne.

Dessutom så har det varit påsklov med allt vad det innebär för ungdomar och deras föräldrar.
Har själv 2 söner som vill ha min uppmärksamhet, + att jag jobbar skift som gör det lite poblematiskt att komma ifrån och leka runt med saker i datorn som man kanske skulle vilja ibland, och frugan gillar inte när man tillbringar mer tid med datorn än med henne....

Det kan finnas tusen olika orsaker till att folk kanske inte vågar, har tiden eller någon annan orsak till att engagera sig för djupt i ett projekt som detta.
plun skrev: Jag kan inte acceptera att några håller oss kvar på den här amatörnivån.
Du hann och posta igen innan jag blev färdig, så jag undrar bara vilka är det som håller oss kvar på den här amatörnivån?

Som det är idag så finns det ingen som kan godkänna eller stoppa den nya portalen, förutom medlemmarna. Det är de som bestämmer, inte du, inte jag. Medlemmarna, vi!

Forumet är inte jordens medelpunkt, ej heller portalen.....men medlemmarna är det. Hör med dom vad dom tycker och vill!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck skrev:
Det känns tusan så mycket skönare nu om vi kan vända denna tråd åt sidan och titta in på någon mer
renodlat konstruktiv och där man kanske både får info och tips om vad som behöver göras.

Jag överräcker en en virtuell hand och kramar din med eftertryck. Detta ser jag fram emot

Ubuntu på dig, plun  ;)
Hehe....  jo jag och Little John gjorde ett försök men uppenbarligen så
var det nåt fel på det.... ???

Därav min besvikelse för vi hade lätt klarat av det här tills Feisty
är klar.

Sedan angående marknadsföring så är det att skapa utrymme för
rent kommersiella krafter.Jag tror inte Open Suse communityn ser Novell som ett hot, inte heller Readhatcommunityn osv

Vad det är frågan om är att skapa ett proffsigt utrymme där småföretagare
etc kan hitta partners via en portal.

Sedan visst har du min karda... ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
Hehe....  jo jag och Little John gjorde ett försök men uppenbarligen så
var det nåt fel på det.... ???
Redogör gärna för vad det är för något fel med ert förslag, för jag ser inget. Förlåt en yngling, men eftersom jag inte har varit med i kontroversen så är det svårt att identifiera problemen och jag vill förstå, inte famla i halvmörkret.

Det är en dryg vecka kvar innan Feisty släpps, jag är övertygad om att om alla hjälps åt så kan vi få klart det här tills dess. :)

Jag tror att alla kan ta kritik om den är konkret och saklig, så shoot, för bövelen och tala ur skägget! ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev:

Du hann och posta igen innan jag blev färdig, så jag undrar bara vilka är det som håller oss kvar på den här amatörnivån?

Som det är idag så finns det ingen som kan godkänna eller stoppa den nya portalen, förutom medlemmarna. Det är de som bestämmer, inte du, inte jag. Medlemmarna, vi!

Forumet är inte jordens medelpunkt, ej heller portalen.....men medlemmarna är det. Hör med dom vad dom tycker och vill!
Jo det kan man ju fundera över.......

Angående portalens huvudstruktur så är det då huvudsakligen
enbart en översättning av Ubuntu.com.

Det finns stora fördelar med att göra så så slipper man en massa
onödigheter.

Kollar man in i nuvarande wiki samt howto delforumet så blir man
fundersam....  x antal howtos i forumet  skulle dels snarast konverteras till en wiki, flera skulle även må bra av en utskrotning, direkt felaktiga.

Summa  summarum så är det inte så mycket att fundera över mer än
det här med wikis samt marknadsföring.

Sedan har det då varit x antal trådar där andra funktioner efterfrågats..

Sedan visst finns det plats via portalen för mer hemkokt material inkl bloggar men det verkar svårt att få igång kreativiteten... men det kanske är
den här bedrövliga Jantelagen som spökar... ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Finns inget fel på ert förslag plun. Och glöm jantelagen, den finns bara i huvet på en del......men inte här.

Jag ska be Little John kasta upp en jätterubrik i "nyheter" (överst i forumet) så fort han kommer on-line, att vi behöver all hjälp vi kan få av alla våra medlemmar, till att bygga upp vår nya site.....med länk och allt som pekar ut var i forumet som det finns att finna och ta del av.

Än är det tid.
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: Jag tror att alla kan ta kritik om den är konkret och saklig, så shoot, för bövelen och tala ur skägget! ;D
Alla kan ju kanske bemöda sig att studera några
trådar i delforumet om just hemsidan....

Man kan ju även gå till hemsidan och prova sin kreativitet
på testsiten.

Via login kan man då fixa ett lösen, eller via Little John om
nåt är knas.

Det mesta går att prova...  (om man vill ...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: Finns inget fel på ert förslag plun. Och glöm jantelagen, den finns bara i huvet på en del......men inte här.

Jag ska be Little John kasta upp en jätterubrik i "nyheter" (överst i forumet) så fort han kommer on-line, att vi behöver all hjälp vi kan få av alla våra medlemmar, till att bygga upp vår nya site.....med länk och allt som pekar ut var i forumet som det finns att finna och ta del av.

Än är det tid.
Tack Bobcat.... :D

Jag ser inget hot i en ny portal, bara en massa möjligheter.

ev är det en liten uppoffring att erbjuda kommersiella stridskrafter spelrum  ;)

Men den sidan behöver man ju inte titta på om man tycker det är förfärligt..

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag vill, och jag har provat....var lite klurigt.....men det löser sig nog.....du får laga det jag har sönder.  ;D

(Och du, starta en poll med, och förankra det hos medlemmarna. Är medlemmarna med på noterna, så blir det svårt att avstyra.  ;) )
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Angående portalens huvudstruktur så är det då huvudsakligen
enbart en översättning av Ubuntu.com.

Det finns stora fördelar med att göra så så slipper man en massa
onödigheter.
Jag håller helt med.
∓quot;plun"\ skrev: Kollar man in i nuvarande wiki samt howto delforumet så blir man
fundersam....  x antal howtos i forumet  skulle dels snarast konverteras till en wiki, flera skulle även må bra av en utskrotning, direkt felaktiga.
Om man ser ett problem så kan man identifiera det och låta andra lösa det, eller så får man göra det själv. Det räcker inte att skälla på folk som använder sin väldigt obetalda fritid till att engagera sig att de borde göra det DU tycker, om du inte är beredd att göra det själv.

Jag håller med dig om att wikin behöver en stor översyn och jag har dragit mitt strå till stacken så gott jag har kunnat. Du vill ha en viss struktur, andra vill ha en annan. Vill du ha igenom din struktur kan du inte bara peka med hela handen åt andra att göra det, utan då får du föregå med gott exempel och kanske bygga upp strukturen på egen hand. Det är så Open Source fungerar i praktiken, det är en meritokrati och den som gör, bestämmer även hur det ska göras eftersom denne gör det själv.

Jag tycker att wikin på sikt är det viktigaste verktyget till att slussa in människor i Ubuntu och jag har stora planer för den, men jag har inte orken att ta tag i det själv, vilket verkar vara enda sättet att få som man vill. Jag avvaktar därför tills jag har tiden och lusten och inte en massa andra projekt som pockar på min uppmärksamhet.

Hela dagen idag har gått åt till att bemöta en massa absurda anklagelser från höger och vänster och jag har således inte hunnit med att skriva så mycket vettig dokumentation som Ubuntu förmodligen hade gjort sig mer betjänt av. Jag önskar verkligen att jag hade kunnat göra mer konstruktiva saker.

Jag vet att du har skrivit mycket OM wikin i många olika trådar, men jag är osäker på hur mycket du har skrivit I wikin, eftersom du verkar sakna användarnamn där. Upplys mig gärna, om du tycker att det är relevant.

Nu hoppas jag att någon kan bemöta min tråd i websida2.0-tavlan. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"