Linux - Ubuntu, och ATi drivrutiner

Hvitakristr
Kontakt:

Linux - Ubuntu, och ATi drivrutiner

Inlägg av Hvitakristr »

Hur installerar man ATi drivrutiner på Ubuntu 7.04 Beta? Jag är användare av Linux sedan igår, men hoppas innerligt att det är enkelt att lära sig för en fd. användare av Windows 95/98/2k/XP. Det är så att jag laddade ned den officiella Linux drivrutinen ifrån ATi, men den vill inte starta när jag klickar på den, så jag blev uppmanad på Flashback.info att använda mig av Terminalen, och därefter tipsad att ställa vidare frågor på detta forum. Vad jag har gjort är att aktivera "Restricted Drivers Manager" och skrivit några kommandon allt enligt "http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide", men det verkar som om det enbart installerades några drivrutiner som medföljde version 7.04 Beta.

Det är så att jag vill installera de nya från den fil jag ladda ned från ATi, hur gör jag detta. Var vänliga att beskriva så jag förstår efter som jag är helt ny vid användandet av Linux och Unix. En fråga till är om jag bör avaktivera "Restricted Drivers Manager" om jag skall installera de nya drivrutinerna, och kan man installera dessa utan att behöva använda sig av en massvis krångliga och för mig ännu ologiska kommandon,
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Linux - Ubuntu, och ATi drivrutiner

Inlägg av Bossieman »

Prova med programmet Envy. Klicka på länken nedan
http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u4_all.deb
spara ner den till ditt skrivbord. Installera det genom att dubbelklicka på den.
Efter installationen är klar gå till Program-->Systemverktyg-->Envy
Hoppas detta löser det och välkommen till forumet!
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"