En skärm åt gången.
En skärm åt gången.
Ibland när man t.ex. inte har tillgång till X och vill söka efter något visst paket kan det bli litet krångligt. Skriver jag "apt-cache search paketnamn" kommer en massa paketnamn upp och jag hinner inte se det jag är ute efter. Jag vet att för textfiler kan komandot less användas, finns det någon motsvarighet för "vanliga kommandon" som ls och exemplet ovan?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: En skärm åt gången.
En av de mest grundläggande funktionerna i ett Unix-skal är att man kan skicka utdata från ett program till olika ställen, och även läsa indata från olika ställen. T.ex. kan man skicka utdata till en fil genom "ls > fillista.txt". Om man vill använda utdata från ett program som indata till ett annat kan man använda pipe-tecknet |.
Så svaret på frågan blir "apt-cache search packetnamn | less". Och om du t.ex. bara vill lista dev-versionerna så kan du köra "apt-cache search packetnamn | grep dev | less". Om du vill sortera listan så kan du köra "apt-cache search packetnamn | sort" o.s.v.
Så svaret på frågan blir "apt-cache search packetnamn | less". Och om du t.ex. bara vill lista dev-versionerna så kan du köra "apt-cache search packetnamn | grep dev | less". Om du vill sortera listan så kan du köra "apt-cache search packetnamn | sort" o.s.v.
Senast redigerad av 1 Lars, redigerad totalt 9 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Håll nere <shift> och tryck sedan <pageUp> och <pageDown> för att kunna hoppa upp och ner.....Kerath skrev: Ibland när man t.ex. inte har tillgång till X och vill söka efter något visst paket kan det bli litet krångligt. Skriver jag "apt-cache search paketnamn" kommer en massa paketnamn upp och jag hinner inte se det jag är ute efter. Jag vet att för textfiler kan komandot less användas, finns det någon motsvarighet för "vanliga kommandon" som ls och exemplet ovan?
Tack, det där hjälpte verkligen. Måste prova direkt när jag kommit hem från skolan!Lars skrev: En av de mest grundläggande funktionerna i ett Unix-skal är att man kan skicka utdata från ett program till olika ställen, och även läsa indata från olika ställen. T.ex. kan man skicka utdata till en fil genom "ls > fillista.txt". Om man vill använda utdata från ett program som indata till ett annat kan man använda pipe-tecknet |.
Joker: Fungerar det där när man har tryckt ctrl+alt+f1?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det fungerar, men det är en ganska liten buffer.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 10 gånger.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome