en enkel fråga till forumansvariga

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Trazan

en enkel fråga till forumansvariga

Inlägg av Trazan »

jag har precis läst igenom hela bakgrunden till allt tjafs som funnits inom Ubuntu-se under det senaste halvåret.
och kan bara konstatera att det som hänt har hänt...

men till min lilla fråga. i mina ögon verkar det verkligen vara klubben för inbördes beundran nuförtiden, alla som stod på de såkallade barrikaderna och skrek odemokrati om vår förre kontaktperson sitter numera som moderatorer i detta annars väldigt trevlilga forum. (för mig har detta blivit ett tydligt tecken på att innan så var dessa personer avundsjuka)

vore fint med en liten förklaring på hur detta ligger till, sedan verkar det fortfarande vara så att det finns en viss konspirationsteori som fortfarande ligger och gnager. ofta så yttrar det sig på följande vis "om nu inget oförutsett händer".

och ja som ni säkert luskat ut vid det här laget så är jag en gammal räv som skapat mig ett nytt konto för att följa utvecklingen, all heder åt Broder Tuck och gholen (ni har varit princip fasta hela tiden och ska ha all heder av detta)

för min egen del så har jag hållt mig i bakgrunden (och kommer efter detta inlägg att fortsätta med det) men det som fick bägaren att rinna över var att se att omnius blivit moderator  ???

lycka till med er nystart
"I would love to change the world, but they won't give me the source code  "
Okänd

SV: en enkel fråga till forumansvariga

Inlägg av Okänd »

Jag var inte det minsta avundsjuk utan total nybörjare som hamnade mitt i alla strider. Men jag insåg snabbt att stämningen var långtifrån bra i forumet. Då gav jag mig in i striden jag också.

De senaste månaderna har det fungerat riktigt bra och varit bra stämning i forumet tills detta inträffade. Gamla sår revs upp igen och det blev lite hetare känslor än väntat hos många (som varit med).

Varför skall vi bråka överhuvudtaget? Vem vinner på det? svar, ingen.

Som det är nu så hjälps vi åt allihop och gör något, glöm hemlighetsmakeri för det finns inget sånt, än mindre orsak till det. Öppenhet är det som gäller.

Varför jag blev moderator?

Jag hade ingen aning om att jag skulle bli moderator, och tvekade först eftersom jag har flera forum att sköta om. Men jag försöker göra så gott jag kan i alla fall, och det försöker de andra moderatorerna också kan jag lova.

Vi med kubuntu loggor bestämmer ingenting, det gäller även de andra också, det gör NI, dvs alla vi tillsammans. Vi röstar och majoriteten bestämmer hur det skall vara. Allt annat skulle vara diktatorfasoner, och det vill nog ingen här veta av. Det vore som att skjuta sig själv i foten bara.

La du märke till att jag inte ens nuddade Recordable's tråd utan frågade honom om han ville ändra den själv. Jag satte upp en ändrings tråd i kommersiella operativsystem forumet där varje liten ändring blir synbar för alla som kan säga till mig närsomhelst att ändra tillbaka. Enda gången jag använt lite befogenheter var idag, när det blev bråk för att få stopp på det.

Edit:

Dessutom så skall jag säga dig att vara moderator, admin eller kontaktperson betyder oftast inte mycket annat än en massa merjobb som de flesta "vanliga" användare slipper. Så jag vet inte om det är så speciellt avundsvärt att vara mod, admin eller kontaktperson precis. Själv skulle jag inte ha en tanke på att vara admin eller kontaktperson, för mycket jobb och för lite kunskap, i mitt fall. Både Urban och Bossieman är helhjärtade Ubuntu nördar som lägger ned massor med tid och arbete på operativsystemet och organisationen. Little John har gjort mängder med arbete på hemsidan och i forumet och varit online väldigt många timmar varje dag. Skall man orka med det så måste man verkligen "brinna för saken"., helt klart.

;)

Då är det din tur att svara mig på en fråga då?

Du verkar betydligt mer insatt än mig, varför var inte Omnius lämpad som moderator?
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 8 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Omnius är väl mycket lämpad som moderator.

Hursomhelst angående moderatoriet så är det ju viktigt att den
här kåren håller isär begreppen.

Det finns ett fåtal områden som ska finnas på en modarators agenda.

Det förefaller som man inte riktigt har greppat detta och
gör uttalanden eller att något ska diskuteras internt i moderatorgruppen.

I princip handlar moderatorernas områden enbart om rent forumtekniska frågor inkl då ev censur/moderering.

Ubuntuforums Council Agenda vet mer om detta.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, typ

1.Peter, den där ikonen syns rätt dåligt, kan man göra något åt det?
2.När man flyttar en tråd så vore det bra om.........
3.Ooops, bråk på gång, bäst man går in och gör något.

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

för min egen del så har jag hållt mig i bakgrunden (och kommer efter detta inlägg att fortsätta med det) men det som fick bägaren att rinna över var att se att omnius blivit moderator  Va?

lycka till med er nystart
Tack för det!

Alla här känner till Omnius. Du med. När du kommer med ett sådant fråga, vill jag ju gärna veta också,
under vilket "nick" du agerade här tidigare, samt berätta, vad du har emot Ominus.

Jag utgår ifrån att du inte törs, eller ?
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av omnius »

Hej Micke, No1Viking

EDIT:

Vem du än är så bockar och bugar jag åt ditt, vad jag uppfattat som, tafatta och klumpiga försök till att så onda frön - må de aldrig slå rot. Tillika finner jag det smått intressant att du, vad jag förstår, på något sätt dömt ut mig till att vara 'antikrist' i denna fråga med den underförstådda meningen att jag inte varit principfast. Nej, kanske borde jag skrikit och gapat mer och inte försökt hålla mig lugn, kanske borde jag inte heller bett om ursäkt för de något galna felstegen jag steppade in i.

Då du nu är en gammal räv så var du ju också med när jag hoppade in som moderator förra gången (innan protestavhoppet då den förra ledningen bestämde sig för att folk skulle bannlysas igen). Du borde gjort din röst hörd då - inte nu.

Till er andra. Om jag har rätt och detta är No1Viking så beror hans åsikter om mig på att han ansåg mig vara oärlig och spela ett dubbelspel under kontroversen. Det är ju Micke fri att tycka. Skål för Micke och skål för mig!
Senast redigerad av 1 omnius, redigerad totalt 9 gånger.
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
Användarvisningsbild
Trazan

Inlägg av Trazan »

omnius skrev: Hej Micke?
  Näpp kan säga att det inte är Micke här, vem jag är e totalt ointressant ifrågan. Dom som vill kan nog luska ut det ändå, har inget att dölja.
Little John skrev: Tack för det!

Alla här känner till Omnius. Du med. När du kommer med ett sådant fråga, vill jag ju gärna veta också,
under vilket "nick" du agerade här tidigare, samt berätta, vad du har emot Ominus.

Jag utgår ifrån att du inte törs, eller ?
Att jag inte skulle våga är nog att ta i ;) har inte gjort stort väsen av mig innan och kommer inte göra det i fortsättningen heller.

och svar till DimensionX om varför jag inte tycker att omnius är lämplig som moderator är följande, i mina ögon var han kanske inte den som drog igång allt men däremot så var han den som jag anser var den som såg till att det inte kunde lösas.

och ja ni måste förstå mig också, att efter dessa månader så är man fortfarande väldigt bitter. Men ni behöver inte oroa er för några kupper men det kan ju vara nyttigt att ni vet att inte alla håller med.

mvh Pervinca aka Trazan
"I would love to change the world, but they won't give me the source code  "
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Pervinca aka Trazan, jag tycker det är trevligt att du kommit hit igen och hoppas att du så småningom ska trivas. När det gäller omnius så är dock min uppfattning helt motsatt din.
Nåja, vi kan inte alla ha samma åsikter i alla frågor. Välkommen tillbaka är du i alla fall!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Välkommen tillbaka Trazan. :)

Hoppas att du ska kunna finna en tillvaro här trots allt gammalt groll. Du har i alla fall min fulla respekt, jag tycker att du har agerat rakryggat genom hela processen, inga onödiga påhopp åt nåt håll. Jag respekterar din åsikt även om jag inte personligen delar den. Jag har förståelse för att du är bitter, och det har du din fulla rätt att vara. Jag hoppas bara att vi kan få en konkret och vederhäftig dialog om det, så att vi kan reda ut och gå vidare.

Vill man inte göra det öppet finns det alltid PM att ta till om man vill ventilera, men jag ber alla inblandade att hålla det på en sansad nivå så att blodvite undviks. ;) Vi har redan tillräckligt många som mått dåligt under tiden som varit.

Fridens liljor,

Mathias
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trazan!

VÄLKOMMEN!

Kul att du är här. :)

Striden som var satte nog sina spår i alla, och mest i er som varit med lite längre än mig.

Jag har svårt att dela din åsikt angående omnius, men jag respekterar den ändå och tänker inte argumentera om saken. Du har all rätt i världen att tycka och tänka vad du vill.

Men, vet du vad?

Så bra som allt gått den senaste tiden så borde vi egentligen vara nöjda. Vi har hjälpts åt allihop och fått till ett riktigt bra ställe att träffas på tycker jag. Stämningen har varit god och jag har fått äran att träffa mängder med nya intressanta Ubuntister. Just nu jobbar vi med att få hela organisationen i fullt fungerande skick igen och alla hjälps åt med att göra nåt som de är bra på.

Vi borde lägga allt det här bakom oss och jobba på för Ubuntu Sverige istället. Ingen mer diktatur eller skumrask affärer, nu hjälps vi åt allihop och kör på för fullt istället tycker jag.

Kan ni inte försöka att glömma gammalt gråll och vara sams istället? Det som hänt är ändå historia och går aldrig att ändra på i vilket fall som helst. Vi gör nog klokare i att se framåt, för då KAN vi göra någonting.

Skulle det ändå behöva ventileras något, så ta det via PM. Varför?

1.Det är inte så bra om det uppstår bråk eller heta argumentationer som gäller högst privata uppgörelser i forumet, det ger ett negativt intryck på nybörjare.

(och kanske ännu värre)

2.Bråk eller uppgörelser mitt i ett forum har ofta en tendens att vara tändvätska, dvs fler ger sig in striden och börjar att argumentera. Såna händelser kan ofta sluta i massbråk och spåra ur helt. Och det vill vi väl inte?

Så, använd PM istället. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jaha !! ;D ;D ;D ;D ;D Välkommen tillbaka Trazan  ;D ;D ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
omnius

Inlägg av omnius »

mmm

välkommen, kul att du är tillbaks Trazan. Självklart anser jag ju att du är ute och cyklar med att jag skulle ha förhindrat situationen löste sig, förklara gärna vid tillfälle, över PM om du vill. Eller låt bli.
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Som ganska ny här  (detta är mitt andra konto) :o  men inte ny med Linux, så skulle jag vilja säga följande:  För mej är det ointressant vem som leder forumet eller Ubuntu-se så länge dessa personers mål är att utveckla disten och hjälpa dem som inte kommit så långt ännu. Här ska vi ha kul, träffas och hjälpa varandra framåt. Tillsammans har vi en kunskap som ingen enskild kan besitta. Beträffande de som känner sig utanför, utfrysta, "avstängda" eller dyligt: Kom igen, Det är en styrka att svälja förtreten, känslan av orättvisa, känslan av att vara missförstådd, resa sig och gå vidare i livet. Långsinthet leder inte till något gott. Alla kan vi med olika utgångspunkter bidra med något. Ubuntu är som en stor familj som sträcker sig över hela klotet. Ang. vissa medlemmar som känner att de sagt för mycket (elakt) - Kan man förlåta andra så är det lättare att förlåta sig själv. Även en moderator kan ha sagt något olämligt någongång. (Eller några gånger).  Trotts detta så kan han vara mycket lämpad att vara moderator.  Jag tror att många av er som lämnat detta forum skulle platsa här, om ni bara kunde hitta vägen tillbaka.  :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

turbo: ord!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Får instämma.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Här med  ;) ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Samma här!  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag måste säga att forumet har fungerat föredömligt sista tiden, efter allt hade lagt sig. Såg förresten att det började blossa upp ett liknande bråk som var här på Rötters forum (släktforskning). Får bara hoppas att det lugnar ner sig där.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

Inlägg av Okänd »

k_jermeus skrev: Jag måste säga att forumet har fungerat föredömligt sista tiden, efter allt hade lagt sig. Såg förresten att det började blossa upp ett liknande bråk som var här på Rötters forum (släktforskning). Får bara hoppas att det lugnar ner sig där.
Håller med, det har fungerat föredömligt ett bra tag nu, bäst att vi ser till att det fortsätter så. Det är ändå så typiskt för forum på något vis, för jag har sett samma sak många gånger vid det här laget på olika forum. Men nog skall vi data folk kunna samsas och ha ett bra forum tycker jag. :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"